BrÖdÄtande ?

F

flicaann

Kan hästar äta bröd som te.x Baguette och mörk limpa ? :confused:

TAcksam för svar :laugh::banana:

Sv: BrÖdÄtande ?

ja. bröd är producerat av spannmål, och det är som bekant ett kraftfoder.

Hade för några årsedan en tant som varje dag gav mina hästar bröd.
Hon gjorde alltid brödet hårt innan hon gav det till hästarna.

Kram

Hästar ska inte äta mjukt bröd då de kan få foderstrupsförstoppning...

Det är kanon-godis om du t.ex. lägger ut brödkanterna så att de får ligga på en bänk eller nåt några dagar, då stelrnar de och blir som skorpor :D mums!

allt mjukt bröd bör vara hårdnat/torkat, då går det, samt är mkt vanligt.

Det fanns/finns recept för hur man tillverkar foderbröd till häst just som kraftfoder. Detta användes i t ex militära världen när hästen var vanlig där. Att det var bröd var just för att det var lätt att transportera. Näringsinnehållet var bra och hästarna gillade det. Sedan kanske "vårt" bröd inte alla gånger är det bästa då det ju är andra recept men har själv sett hästar som varje vinter fodrades med bröd som kraftfoder och hull, päls och kapacitet var utmärkt och samtliga hästar gillade det som sagt.

Inte heller fick de foderstrupsförstoppning och det handlade om 25-30 hästar i olika storlek, ålder och kön liksom användning.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
600
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 968
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka