Bröd o pasta till hunden?

O

oink

Min svärmor är lite konstig, hennes terrier blanding är en otrolig bortskämd hund. Först och främst, hon vägrar äta hundmat längre. blöt/torr/hundgodis (!!) you name it, interesserar henne inte.
hon har blivit bortskämd med hemmalagad mat. tex ris med kyckling, pasta med köttfärs, bröd med tomatsås och kyckling etc...

min poäng är att min svärmor matar henne otroligt mycket med pasta och mjukt bröd. och jag undrar är inte det ganska dåligt för deras magar? eller är hundar allätare?
hennes bajs är normalt, litet dock. så hon verkar ju inte få diarre.
dock så kliar hon sig rätt mkt för o vara hund. och på sista tiden har hon gått upp mkt i vikt.

borde jag säga åt min svärmor att sluta upp med vad hon håller på med? i slutändan kan det väl inte vara bra för hunden?

P.s jag bor på malta och här så ger många bröd till sina hundar tydligen :crazy:

Sv: Bröd o pasta till hunden?

jag vet inte det där om brödet men jag har hört att man inte ska ge sin hund kyckling. vet ej om det stemmer men...:devil:

Stämmer inte, det finns ju kyckling i allt från hundgodis till hundmat.

Det som man däremot ska se upp med är benen. De kan splittras och göra stor skada inne i hunden. Åtminstone som jag har läst mig till, så ska man helst inte ge fågel-, fisk- och fläskben (nu kommer jag förstås inte ihåg om det gäller färska eller kokta ben:crazy:).

Det är kokta ben man inte ger, färska ben ges mkt om man barfar tex.

Vet förresten en del människor här hemma i Sverige som ger sina hundar bröd med smör på, sedan om det är nyttigt eller inte vet jag inte.

Izor äter gladeligen kokt bulgur, som ju är en form av pasta som jag förstått det (gott är det i alla fall;)).

Många hundar tål inte spannmål så bra, det brukar yttra sig i eksem, torr hud eller kliande.

Du kanske kan övertala svärmor att ge hunden köttet innan hon tillagar det? Det borde råda bot på både kliandet och övervikten.

Min hund växte upp med husmanskost (allt från biff med pommes frites till gudarna vet vad) och eftersom att jag kunde noll om hundar och kost när jag fick hund (var runt tio då) så var det så det blev. Nu på senare år harjag dock protesterat högt, när jag bodde hemma var det utan framgång då det smögs ner godisbitar i maten när jag inte såg iallafall...men nu borjag hemifrån och hunden äter dagligen hundmat/torrfoder. Han är fet och nej, han mådde inte bra av husmanskosten. Nu kämpar vi för viktminskning och lyckligtvis är han numera fin i magen. Det händer dock att han får i sig husmanskost när vi är på besök..när jag inte ser. Parten som smyger ner maten kan jag inte göra något åt. Där har denne fått höra mina åsikter, veterinärers åsikter etc men vill ej inse att hundar mår bäst av att vara smala och äta mat anpassade för dem.
Hur fick jag honom att börja äta hundfoder? Tja, jag ställde fram maten. Han luktade på den och gav mig en onådig blick. Han hungerstrejkade i närmare två dagar tror jag innan han åt upp och på den vägen är det.

Nåja!
Hushållsrester i sig är inte farligt, om hunden tål det (alla tål inte foderombyte hela tiden) kyckling är helt ok om man tar bort ben alt. ger den rå.
Hunden är ett köttätande rovdjur så kött är viktigare än bröd, dessutom blir de gärna tjocka av bröd i stora mängder.
Lite bröd gör alltså inget, men det ska inte vara mest bröd.

Man får inte glömma att torrfoder i sig är ett högst onaturligt foder, det är som om vi bara hade ätit färdiglagad fabrikmat alltid….
Det är alltså inte direkt farligt att äta det och det är det inte för våra hundar heller att leva på torrfoder, men, men bra är ju en annan sak…

Jag ger också mina hundar torrfoder ibland med betoning på ibland.
Annars så ger jag färsk foder framförallt i form av Bravo eftersom det är bekvämt.
Om det är slut eller jag inte är hemma, så blir det köttfärs, blodkorv, vanlig hamburgare eller något annat som har hyfsat pris i butiken.
Lite kolhydrater i form av en smörgås med pålägg kanske.
De får dock inte detta som vardagsmat utan som sagt Bravo hamburgare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka