Brittisk vs tysk ridstil

H

_HANNI_

Har precis börjat ett vetenskapligt arbete :smirk: där jag har tänkt att jämföra dessa båda ridstilar. Vad har ni att säga? Vad är utmärkande för tyska ridstilen och vad är utmärkande för den brittiska?
Tror ni att ridstilarna passar olika bra för olika människor? Spelar storleken på ryttaren för roll på vilken som passar bäst?
Vilken föredrar ni själva?
Vilken slags häst tror ni passar till vilken ridstil?
Enligt vilken har ni själva blivit lärda att rida?
Skriv gärna ålder samt hur länge ni har ridit, om ni vill kan ni skicka ett pm eller ett mail till; annan_875@hotmail.com
Alla kommentarer uppskattas!

Sv: Brittisk vs tysk ridstil

Jag har ridit både i England och i Tyskland.

Utmärkande för engelsk ridning tycker jag är att engelsmännen har en väldig ryttarkänsla. De älskar sin "hunt" och när man väl lyckas hålla sig kvar på hästen ska man ut och hoppa naturhinder. Engelsmännen är också väldigt måna om att hästen ska ha roligt. Det som talar mot engelsk ridning är väl att det kan vara lite slarvigt, otekniskt och farligt. Engelsmän bär hjälm, gärna jockeyhjälm.

Tyskarna å andra sidan är pedanter. De är mycket tekniskt skickliga. Helst ska hästen kunna perfekta galoppombyten innan den ens får travhoppa ett litet kryss. Tyskar rider helst innanför fyra väggar och blir mycket konfunderade då de kommer ut i naturen. Det som är lite tråkigt med den tyska ridningen är att man ser hästen lite väl mycket som en maskin. Det är sällan tyska hästar får gå i hagen tex. Tyskar har sällan hjälm när de rider. Hjälm är till för amatörer.

Jag tror ridsättet delvis har formats av hästmaterialet. Engelsmän rider ofta fullblod eller fullblodskorsningar som inte gillar att bli ihopknycklade på samma sätt som ett stadigt tyskt halvblod.

Personligen tycker jag den franska ridstilen är trevligast, då den är ett mellanting mellan tyskt och engelskt.

Jag är absolut tysk, vilket garanterat har med min tränare att göra som är väldigt "tysk"
Detta präglas även i stallet, maximal ordning o reda o pedantiskt med ALLT.
Förr var jag slarvig o ofokuserad men nu när man följer ett speciellt mönster som gäller både på hästryggen så blir det automatiskt likadant i stallet.
jag gillar den tyska ridstilen för att den är noggrann och pedantisk, och det ska inte se hiigt ut.
Jag vill inte hoppa med min häst om den rusar utan försöker istället rätta till det innan, så att lydnaden är klar innan själva hoppningen...
självklart finns det dåliga exemplar av tyska ryttare, men överlag tkr jag att det är bra.
förresten rider jag ut, avänder hjälm o ibland väst och dessutom går min häst i hagen ca 10 timmar/dygn! ;)

gillar också den franska ridstilen, det ser trevligt ut. :bow:

Tyska ridstilen är för mig samma sak som 200 % kontroll. Engelska (och ännu mer den amerikanska) innebär större frihet och mindre kontroll.

(Jag blandar inte in hästhanteringen i ridstilen.)

/halvtysk som önskar hon kunde rida som en heltysk. :)

Vi kan fundera varför tyskland är så världsdominerande inom hoppning och dressyr!?!

Liknande trådar

I
Hästmänniskan Det har varit lite si och så med hästlivet sen jag började plugga på högskolan lite medryttarhästar hit och dit, men det går på något...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Totola
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 603
Senast: henry_
·
S
Avel Efter mycket om och men av letande mellan olika raser såsom: andalusier, p.r.e, knabstruper och fredriksborgare slutar det med att jag...
Svar
18
· Visningar
3 103
Senast: Xeline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama