brist? eller normalt?

C

CarolineNSV

ser min häst knepig ut över ryggen eller inbillar ja mig bara... tycker att de fattas väääldigt mkt muskler.. kan han ha brist på nått? vilken är bästa träningen för att sätta muskler på "lår" ..hopp, klättring?

6030071.jpg

6030093.jpg

Sv: brist? eller normalt?

kan tillägga att vi inte går i korrekt form än.

här tycker ja han ser bättre ut o de e typ dan före... kan de va bilderna som spökar.. man ja e rädd för att vara hemmablind..

6030148.jpg

Sista bilden är för suddig för jag ska se ngt att tala om. De andra två bilderna är väldigt skumma vinklar, och svårt när du inte säger vad det är du är orolig för. Men av de två bilderna i skumma vinklar så ser jag inga konstigheter att oroa sig över?

På den suddiga bilden ser han lång, lite sänkt och lite karpig ut, men det behövs en bättre bild för att säga ngt.

Muskelmässigt säger sista bilden inget, de ur skumma vinklar ser han okej ut muskelmässigt, men en bild med bättre skärpa rakt från sidan skulle vara bra =)

Vad är det du är orolig över? =)

Sista bilden är för suddig för jag ska se ngt att tala om. De andra två bilderna är väldigt skumma vinklar, och svårt när du inte säger vad det är du är orolig för. Men av de två bilderna i skumma vinklar så ser jag inga konstigheter att oroa sig över?

På den suddiga bilden ser han lång, lite sänkt och lite karpig ut, men det behövs en bättre bild för att säga ngt.

Muskelmässigt säger sista bilden inget, de ur skumma vinklar ser han okej ut muskelmässigt, men en bild med bättre skärpa rakt från sidan skulle vara bra =)

Vad är det du är orolig över? =)

ja den suddiga bilden va lite skum.. ingen plan mark.. sluttar nerför vid fram.

ja ska försöka hitta en annan bild :)

Just nu känner ja mig orolig över allting :cry: vet inte varför... de hemskaste som kan hända är att mina hästar blir sjuka eller oförstådda. så minsta lilla gör mig orolig. Tycker han blivit smalare över ryggen - tappat muskler. och funderar över om det är sadeln som är helt åt h*lvete... aa ja vet inte.. just nu är ja väääldigt trött.. behöver nog sova.. måste sova på nätterna hmm... imorse va ja ute o red och han va jätte fin. äsch nu ska ja försöka hitta en bild istället ;)

Om du har känslan av att han tappat över ryggen skulle jag ta den på allvar om jag vore du. Vi här på buke kan ju kika på ett kort och tycka det ser okej ut, vi vet ju inte hur det såg ut innan.

Men tycker du han har tappat så kolla upp foderstaten, kvoten energi och protein. Samt kolla upp sadeln. Om du vill kan du lägga in en bild med honom sadlad så går det iaf att säga om den ligger helt åt helsike i alla fall. Dock går det inte säga 'den passa bra' utefter bild enbart, men värsta avarterna kan man konstatera på bild med, om det skulle vara så. (Den tråden hör dock hemma på utrustningen)

förstår att det är jätte svårt att se o bedömma... de går inte.. slänger in denna iaf...

6030921.jpg

men precis vid manken ja lite bakom änns det "insjunkt" och om sadeln ligger tokigt kan de ju inte sätta muskler där o de skadar hans rygg....

med sadel i sommras... också i en dålig vinkel...
5028252.jpg

i somras var han dock en riktig tjockis.. och han har aldrig haft ordentliga muskler samt kondition... han känns mer normalviktig och ser och verkar må sundare nu än då.

Inget anmärkningsvärt på bilderna (inte mkt som går att se heller iofs tyvärr). Men stället du beskriver att han börjar bli insjunken är tyvärr en klassisker vid för trång sadel. Det blir muskelatrofi där när sadeln trycker.

Tycker du snarast ska kolla upp sadeln med en duktig sadelmakare/sadelutprovare! Och så ska dus träcka på dig lite för att du noterade det tidigt, och inte bara viftade bort det.

Och lycka till.

i somras var han dock en riktig tjockis.. och han har aldrig haft ordentliga muskler samt kondition... han känns mer normalviktig och ser och verkar må sundare nu än då.

Och har tränats mer än tidigare kan jag gissa? Då brukar man behöva justera sadeln, det händer mycket och över ganska kort tid just under 'uppbyggnadsfas', jämför lite med unghästar (där man kan få åka jojo till sadelmakaren för de ändrar sig i ryggen stup i kvarten)

Ngt omsuklad av den första bilden att dömma. Tror dock det mer är en ryttarfråga (dvs mer träning i rätt form) än foder relaterat.
Mao träna på bara så löser det sig ska du se.

Om du har känslan av att han tappat över ryggen skulle jag ta den på allvar om jag vore du. Vi här på buke kan ju kika på ett kort och tycka det ser okej ut, vi vet ju inte hur det såg ut innan.

Men tycker du han har tappat så kolla upp foderstaten, kvoten energi och protein. Samt kolla upp sadeln. Om du vill kan du lägga in en bild med honom sadlad så går det iaf att säga om den ligger helt åt helsike i alla fall. Dock går det inte säga 'den passa bra' utefter bild enbart, men värsta avarterna kan man konstatera på bild med, om det skulle vara så. (Den tråden hör dock hemma på utrustningen)

Jo precis, det är omöjligt att bedömma. kan evitamin ha nån betydelse att tillsätta..iof finns de väll redan i krafften....

Han får:
Krafft groov 1 KG
betfor 0,5 kg
Hö - fritillgång hage. 2 kg morgon, 3 kg kväll.

Utan höanalys säger det ingenting.

Vitaminer får han i sig av övriga fodret, ingen anledning tillsätta.

Utefter det du beskriver skulle jag sikta på sadeln först och främst. Proteinbrist ger inte det 'punktmässiga' du beskriver utan då tappas hela överlinjen sakta men säkert.

Inget anmärkningsvärt på bilderna (inte mkt som går att se heller iofs tyvärr). Men stället du beskriver att han börjar bli insjunken är tyvärr en klassisker vid för trång sadel. Det blir muskelatrofi där när sadeln trycker.

Tycker du snarast ska kolla upp sadeln med en duktig sadelmakare/sadelutprovare! Och så ska dus träcka på dig lite för att du noterade det tidigt, och inte bara viftade bort det.

Och lycka till.

Jo precis det är ju det. hullet är inget större fel på... det är just där... får ta o rida lite barbacka sålänge ... men de e tråkigt när de ska skita sig.. dessa sadlar.. har iof en westersadel.. kanske borde rida med den istället.. förutom att ja inte når ner till stigbyglarna... går inte korta lädrerna mer.. har inte gjort hål heller.. den e helt oanvänd.. så ja vet inte om ja ska sälja eller göra hål...

de e inte lätt :rofl:

jo.. ska kolla upp sadeln.. men ja tycker ändå han sätter dåligt med muskler ändå.. känns mer som om han bryter ner än skapar.

Jag har kännt över honom och det finns inga tecken på att han har ont (vad jag kan bedömma) vid ridning är han pigg och positiv!

Har du någon höanalys då? För det är även en 'populär tid' för en proteinbrist att börja synas för ögat. Du kan ju ha mer än ett problem.

Har du någon höanalys då? För det är även en 'populär tid' för en proteinbrist att börja synas för ögat. Du kan ju ha mer än ett problem.

dock har ja ingen höanalys. köper från en ridskola/företag eller va man ska kalla det... de hämtas hela tiden... Men såklart har detta slagit mig också.. känns som om det kan vara miljoner anledningar.. måste ta mig samman o faktiskt fundera på vad det kan bero på... om ja tar reda på höanalys och då upptäcker att de skulle vara proteinbrist, är det oandvändbart hö då? kan man tillstätta lucern? jag är kass på detta med foder.. nu är det foderfråga istället ;) fast det har ju sin grund att de bygger på hans rygg.. :idea:

Tack för att du är hjälpsam och bryr dig! Tar verkligen åt mig av dina svar. Man känner sig så maktlös ibland.

Nej det behöver inte vara oanvändbart, däremot finns det en gräns när det är för lite protein för att det ska gå att få ihop en vettig foderstat ffa på en lättfödd häst. Men för det mesta går det att ordna med tillskottsfodring. Lucern eller mer proteinrikt beror på analysen.

Dock om du får partier hela tiden så blir en analys tyvärr bortkastade pengar om det är olika skördar de där partierna kommer ifrån, tyvärr.. Knepigt läge. Och nu är ju inte lättaste att ordna att byta grovfoder, men till nästa år kanske du ska fundera på att hitta någonstans där du kan få från samma skörd hela tiden?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 418
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 866
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 579
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka