Briar till "hoppsto"?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare linda76
  • Startdatum Startdatum
L

linda76

Funderar redan nu på hingstval till mitt sto, hon ska troligen betäckas till våren eller senast 2010. Har tidigare inte gillat de Briar-avkommor jag träffat men när jag tittar lite närmare så kanske det inte är så dumt..... Stoet är 5år e: Cornetto - Robin.

Hon är själv ganska liten och kompakt med lite kort hals. Har 3 ganska bra gångarter och en bra balans. Lite utåttåad på vä fram (ej säker på att det är ärftligt då både mamma och syskon är korrekta). Hoppar med en bra inställning, kvick och bra fram men lite "knipt" bak. Väldigt bra temperament, cool men med lite lagom humör och nerv.

Förslag?

Sv: Briar till "hoppsto"?

Varför inte, han är hoppstammad, välkänd och nedärver storlek.

Dock kan du få problem om du ska sälja avkomman då majoriteten av käparna inte kommer fatta att du gjort en hopphäst utan tror att du lagt en dressyrhingst på ett hoppsto.. :grin:

Finns risk för det..... Måste erkänna att jag själv skulle tänkt lite så:crazy: Få hingstar är ju så starkt förknippade med just dressyr...

inte Briar till en Cornetto-Robin Z!! Det tror jag kan bli....stoor o inte alls så högrest o lätt i typen, tvärtom.

Bra stam med Cornetto o robin Z. Linjeavel på Ramiro va?

Då borde en hingst med mkt hoppfullblod passa tror jag.

Har aldrig sett eller ridit en bra Briar men de kan bli väldigt trevligt med fullblod (om jag tänker på en häst som en junior har som jag stod i samma stall som...ja, den var helt ok!! Snäll o gjorde allt i hoppning för sin ryttare!!)

jaggen kanske kan vara ngt?

Har funderat i dom banorna också.. De flesta Briar-avkommor jag har sett har varit stora och kanske lite grova... Stoet själv är knappt 1,60 så storleken behövs ju, dock inte så mkt massa.

Kul att du gillar stammen:)

Jag har 2 Briar ston som jag tävlar i hoppning, båda hoppar med bra teknik. Har också ett sto (e Robin Z) dräktig med honom, avkomman är tänkt som hopphäst som jag ska behålla själv. Valde Briar för jag är så nöjd med dom andra två.. samt att han kompletterar mitt sto bra tycker jag.
Däremot förstår jag vad QS menar.
Dock kan du få problem om du ska sälja avkomman då majoriteten av käparna inte kommer fatta att du gjort en hopphäst utan tror att du lagt en dressyrhingst på ett hoppsto..

Funderar redan nu på hingstval till mitt sto, hon ska troligen betäckas till våren eller senast 2010. Har tidigare inte gillat de Briar-avkommor jag träffat men när jag tittar lite närmare så kanske det inte är så dumt..... Stoet är 5år e: Cornetto - Robin.

Hon är själv ganska liten och kompakt med lite kort hals. Har 3 ganska bra gångarter och en bra balans. Lite utåttåad på vä fram (ej säker på att det är ärftligt då både mamma och syskon är korrekta). Hoppar med en bra inställning, kvick och bra fram men lite "knipt" bak. Väldigt bra temperament, cool men med lite lagom humör och nerv.

Förslag?

Skulle nog fundera på Careme-linjeavel på Ramiro samt på Contenders möderne.Mycket korrekt exteriör i generationer,ridbarhet,temperament och bra hovar!!!Sjävfallet avvakta förnyat godkännande samt hans 1:a årgång.

Dock kan du få problem om du ska sälja avkomman då majoriteten av käparna inte kommer fatta att du gjort en hopphäst utan tror att du lagt en dressyrhingst på ett hoppsto.. :grin:

Fast är dom smarta så kollar de väl Briars stam? Bara för att han blev dressyrhingst så talar ju stammen för annat.

Jag har också funderat på Briar men till mitt fullblodssto. Vad tror ni om det? Avkomman är tänkt att behållas för eget bruk

Fast är dom smarta så kollar de väl Briars stam? Bara för att han blev dressyrhingst så talar ju stammen för annat.

Nej folk är för korkade för det...:crazy:

Jag har träffat på otaliga människor som kan stå och argumentera med en om att han visst är dressyrstammad... Hmm ja just det för Magini gick ju svår dressyr och inte hoppning och Krocket hade ju 10-10 på gångarterna och inte i hoppningen... :grin:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 142
Senast: Sirap
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 348
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 726
Senast: Tonto
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka