Briar och Master

Bonde456

Trådstartare
Hej, lägger in en ny tråd här....
Ni som har /har sett och ridit avkommor till dessa och ni som har använt dem till era ston var vänlig och "yttra" er. Vilka typer av ston passar de bäst till (alt, stam på ston)
Master avkommor har jag sett ett antal och jag gillar de flesta men Briar har jag nog inte sett ngn "live". (och alla verkar ut stora , om det nu är en för eller nackdel :confused: )

Sv: Briar och Master

Aah två hingstar jag verkligen gillar!
Mitt fullblodssto fick ett hingstföl efter Briar i april i år. http://se.msnusers.com/Brixton/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=13 Är supernöjd! Han är otroligt cool, social o tillgiven. Tror inte han blir så stor (165 cm kanske, mamman är ca 161 cm). Han känns mindre o smäckrare (såklart med 50% fbl) om man jämför med jämngamla. H-Y (Briars uppf) trodde mkt på kombinationen fbl o Briar. De unghästar man har sett har ju en tendens åt det grova hållet tycker jag. Skulle gärna betäcka om i år, priset har dock gått upp mkt så hon får gå till annan hingst istället.
Master-avkommor har jag ridit o skött om många. Några riktigt fina! De (fina) har ofta ett hasarbete med mkt lyft som tilltalar mig o en riktigt bra galopp. En del har haft rätt mkt 'hetta'. Han är ju liten så jag skulle ta ett sto med lite strl, kanske inte för grov bara. Korrekta ben på stoet är nog viktigt också då jag sett en del snett o vint, många inåttåade. Med rätt sto skulle jag inte tveka en sekund på Master! Vem vill inte försöka få fram en ny Tip Top..? :d

Min medryttarhäst är e Briar-Trofé. 166 cm, långlinjerad, ganska bra exteriör (8:or på treårstestet). Korrekta ben, men något innåttåad fram. Gångarterna är ok, taktfasta men med lite dåligt påskjut/bakben. Inte särskilt spänstig.

Jättebra psyke, lugn och sansad men ändå känslig för hjälperna. Världens kelgris och försöker göra sitt bästa i ridningen, väldigt social och tyvker det är kul med folk.

Jag kan bara uttala mej om Master.
Hoss min tränare fans två master avkommor in hyrda och inngen av dom gick att rida om man innte hade halvlånga tyglar och red rakt fram, alltså inga volter eller hönpaserigar för då gick det antigen uppåt för den ena och bakot för den andra.
Hästarna hade olika ägare.
Seadn käner jag en som har en häst som har master som morfar och den hästen har bara blivit insuten (6år) för inngen vågar rida in den då man åker i av på två röda.
Dessa tre är grundligt genomkolade av vet på klinik och av "alternativ" behandlare.

Kram

Hej!
Min kompis har en treårig hingst efter Briar, rätt så kraftig trots att mamman är rätt så lätt i typen och 165cm. Han är ca 165 cm själv redan. Väldigt fin och stora gångarter, dock ngt tung i steget. Skarp i huvudet är han, väldigt het och kräver att man är steget före hela tiden annars tar han över. Antagligen blir det kastrering snart så blir det nog lugnare tror jag (hoppas jag).
MVH/Gismo

Jag tror att mitt sto skulle passa jättebra med Master , är lite mer osäker på Briar för alla avkommor verkar ut stora och jag vet inte hur stora ston de har använt...Mitt är 165 cm och ingen direkt ädel(fbl typ) madame, men mkt bra exteriör, lättriden, mjuk och framåt och ett psyke av guld värt.

Fråga då!? Var står Master nu för tiden?? Är det i sverige eller Danmark?? och är han på TAI??

Rubignon avkommor då, om jag får spåna vidare???

Master hästar har jag hört av en mkt duktig dressyrtränare att dom är ej roliga att rida. Deyt är något med vänstersidan tror jag... Men jag är ej säker...

Vi fick för några år sedan ett stoföl E: Master som var otroligt rörlig och rörde sig gudomligt. Men det fanns en del temperament och hon var mkt bestämd men vi hanterade henne mkt från hon var föl och vi hade inga som helst problem med henne som unghäst men så fort någon dök upp som inte var så bestämd med henne så testade hon vart gränserna gick.
Hur det än är så blir ju hästarna det vi gör dem till...
Men tycker att det är viktigt att man hanterar sina unghästar ordentligt för det finns ju massor med tre- fyraåringar som uppfödare har som knappt är hanterade nåt när de skickas för
inridning.

Görel skrev:
Enligt Stutteri Yorks hemsida och reklamfolder ska Master vara hos dem i år, men enligt asvh:s hemsida står han med transportsperma från Markebäck http://asvh.equipe.nu/factsheet/register.aspx?id=577&action=show

Tack så mkt...fick nu mail från Markebäck, jag mailade dem eftersom att de har kontakt med York och de sa att det var de som hade hand om honom....
Jag blir alldesles lyrisk på tanken att föra in Ceylonblodet i hennes perfekta stam......(röra om lite i grytan).

Få se nu om jag verkligen bestämmer mig för det, det är ju lite tråkigt att det kostar lite mer per skick, ifall att det blir många...men blir det resultatet av en bäbis så spelar det ingen roll den dagen den tittar ut...../HelenP

Ceylon-blod är bra en gång i stammen :D

Jag reagerade också på att skicken var dubbelt så dyra som de från hingsten jag valt i år, men om de kommer från Danmark så förstår man åtminstone varför!

Jag tycker att Master är en väldigt underutnyttjad hingst i Sverige! Titta på hans betäckningssiffror kontra avkommestatistik :mad:

Ok, nu kan jag inte låta bli att svara i tråden heller! :D
Jag har känt många Masteravkommor som är jättefina. De har gett väldigt fina avkommor också, riktigt i toppen av sina årskullar! Jag red två styckna Masteravkommor för ett par år sedan. Finare hästar får man leta efter. Men hästarna är inte lätta, varken i psyke eller i ridning. Inte så att de är hårda i spsyket, men de kräver lite finess vid hantering sas. Vad gäller ridning gör de underbara dressyrhästar med mycket lätt till tramp och samling. Oerhört fina gångarter och jag tyckte det var rätt lätt att utbilda dem. Men det är rätt känsliga hästar och de kräver sas rätt person.
Den ena utav de som jag red reds även då och då av annan personal osv, och hon var en riktig favorit bland många. Särskilt de som var lite duktigare och hade dressyrintresse.
Själv har jag aldrig ridit en häst med sådan lätthet för form och utbildning. Att det sedan finns två hästar i med helt olika möderne som har samma positiva egenskaper (men är två olika typer av hästar), talar ju för att det är Masters förtjänst.

Hmm, vad vill jag få sagt egentligen? Masteravkommor är oerhört fina dressyrhästar (med rätt möderna då ;) ), men är inte några vardagshästar till den som inte siktar på att komma nånstans. De kräver van hand och, som sagt, lite finess. Men ack, så bra ridhästar det blir! :love:

MVH en oerhört partisk Zenith

(Men betäcker du, så kanske du har en potentiell köpare ;) Eller kidnappare... :eek: )

(Sen känner jag fler fina Masteravkommor än dessa två)

Senast ändrad:

Jag har länge tittat på Master och har velat ha ett sto e. honom.
Köpte detta sto istället för 2 år sedan .
Nu blev det Quite easy ifjol lite brist på ideer (tycker att han är massproducerad)... ,spelade på hennes hoppsida (8-10)och avkomman ser ut jättebra. (mkt hingstig -är 3v idag och klättrar hela tiden på mamma och shettis-sällskapet och går och kastar med huvudet....)

Men nu vill jag använda hennes egen dressyrsida och hennes dressyrgener :bump:
För jag tror att der kan bli något jättebra. Hon är ko-lugn i skallen(har fått 10 i temperament och hanterbarhet( men är något bestämd) pigg att rida och rör sig bra(6-7-8).har bättre skritt än så.
och 9 på typ.
(lite skryt :o )
Så därför vill jag köra något bra på henne. Ska premiera henne i höst också när lillkillen ska visas.

Jag har sett avkommor e Briar som inte är gigantiska! Jag har inte sett några som håller ponnymåttet men vem trodde det :smirk: De avkommor man oftast förknippar med Briar är ju de som Jan Brink rider på, och han behöver höjd till sin längd.

Ser man på treårstesterna i år finns en hel del Briaravkommor omnämnda med goda resultat!

Har träffat en del avkommor och de är jättetrevliga, både att se på och rida!

Jag har umgåtts med två ston e Master. Den ena var inte min egen uppfödning och hade en väldigt knepig mamma. Hon var (och är förmodligen fortfarande) väldigt knepig.
Den andra har jag fött upp själv, med min "klippa" som mamma. Hon är vacker, känslig och en riktig dam. Man får ha lite fingertoppskänsla i hanteringen, och hon tänker väldigt mycket själv - vilket hon förvisso lika gärna kan ha fått från sin mamma.
Hon har en dotter e Nactus som är en perfekt kombination, vacker som sin mor och snäll som sin far.

Hej!
Jag har en tre-åring E: Master-Nepal
Som är otroligt snäll, kelsjuk och social.
Han kan dock vara lite tittig och hoppar
gärna till för minsta lilla som rör sig runt han. :p
Han har lätt för att lära och gillar att jobba.
Han är väldigt snygg och har bra gångarter.
Mvh B

Jag tror att jag får avvakta med Briar....jag vill inte ha en 175 unghäst i mitt stall :smirk:

Däremot har jag (nog.....varför ska det vara så svårt) för att ta Master i år.
Vill ju så gärna ha honom själv, även om avkomman mest troligt är till salu (ialla fall om det är en pojk..)
Mitt hjärta säger att det detta är rätt i år. Hon är bara 10år så jag hinner välja massor av gånger till :eek:
På söndagkväll åker jag och lämnar dem...
/HelenP

Vad kul att det blev Master!!! Vi måste värna om Ceylon-blodet :D

Jag vet inte om alla Briars avkommor blir gigantiska, men hans pappa är ju bara 162 så "risken" för att de inte blir så stora finns ju ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 041
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 083
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 656
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 712
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka