Sv: Briar eller Okeanos?
Min tränare (och uppfödare till min häst) Betäckte ett av sina ston med Okeanos. Stoet var en jättesnäll och stabil häst som förväntades få en jättebra avkomma. När hon fick sitt föl så blev det ett sto. Redan från början var fölet ohanterbart och gick inte att röra överhuvudtaget. Så fortsatte det till 1,5 års ålder, då uppfödaren bestämde sig för att skänka henne till någon som skulle kunna tänka sig att försöka få fason på henne. Då jag vet vem som har henne nu så vet jag att hon fortfarande är lika opålitlig och oberäknelig. Kan ju dock inte säga att detta är Okeanos "fel", men uppfödaren sa att hon aldrig vart med om något liknande. Då har hon ändå fött upp en jäkla massa hästar som har vart helt underbara! Kan ju ha blivit nåt galet av kombinationen stoet och Okeanos, men det verkar konstigt eftersom stoet hade så himla bra psyke och var så stabil. Uppfödaren sa i alla fall att hon aldrig mer tänker betäcka med Okeanos. Hon har också 2 Briar avkommor, där den ena är väldigt stabil och toltalt orädd, men dock ej så ridbar. den andra har mycket nerv, men är otroligt ridbar! Så för att komma till poängen: Mycket handlar nog om vad man har för sto. Om man har ett sto med mycket nerv så tror jag varken Briar eller Okeanos är bästa valet, men däremot om man har ett stabilt sto så kan det ju bli helt fantastiska avkommor! =)