Briar eller Okeanos?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 700
C

Cairo

Kommer Briar och Okeanos vara tillgängliga för semin nästa år? Vem av dom ger bäst avkommor? Vem av dom ger avkommor mer stabilast psyke?

Sv: Briar eller Okeanos?

Okeanos äldsta årgång är väl bara tre år i år (han gdk ju i Tyskland 2003, i svensk avel har han verkat sen 2005), så är ju lite svårt att jämföra eller säga så himla mycket, Briar har ju verkat betydligt längre i aveln och där finns det mer dokumenterat.

Ang om de komemr vara tilgängliga nästa säsong så: http://www.tullstorp.nu/default.asp är väl rätta att svara på det.

Min tränare (och uppfödare till min häst) Betäckte ett av sina ston med Okeanos. Stoet var en jättesnäll och stabil häst som förväntades få en jättebra avkomma. När hon fick sitt föl så blev det ett sto. Redan från början var fölet ohanterbart och gick inte att röra överhuvudtaget. Så fortsatte det till 1,5 års ålder, då uppfödaren bestämde sig för att skänka henne till någon som skulle kunna tänka sig att försöka få fason på henne. Då jag vet vem som har henne nu så vet jag att hon fortfarande är lika opålitlig och oberäknelig. Kan ju dock inte säga att detta är Okeanos "fel", men uppfödaren sa att hon aldrig vart med om något liknande. Då har hon ändå fött upp en jäkla massa hästar som har vart helt underbara! Kan ju ha blivit nåt galet av kombinationen stoet och Okeanos, men det verkar konstigt eftersom stoet hade så himla bra psyke och var så stabil. Uppfödaren sa i alla fall att hon aldrig mer tänker betäcka med Okeanos. Hon har också 2 Briar avkommor, där den ena är väldigt stabil och toltalt orädd, men dock ej så ridbar. den andra har mycket nerv, men är otroligt ridbar! Så för att komma till poängen: Mycket handlar nog om vad man har för sto. Om man har ett sto med mycket nerv så tror jag varken Briar eller Okeanos är bästa valet, men däremot om man har ett stabilt sto så kan det ju bli helt fantastiska avkommor! =)

Vill ha ett bra svar och en trevlig pratstund, så ring deras ägare. Vet att han själv har äldre avkommor efter Okeanos som är tillverkade i Tyskland, än de som finns i Sverige.

Kan tillägga att jag själv använt Okeanos i år till två ganska hetsiga men snälla ston med mycket fullblod i. Så till våren kan jag rapportera om de blivit knäppa, vilket jag stark betvivlar. För hittills har jag inte direkt hitta någon hingst eller sto som ger tokiga hästar. Utan när det har hänt är det andra saker som t ex hjärnskador som gör det.

Jag skulle välja Okeanos om jag var tvungen att välja mellan dessa två. Kan inte riktigt säga varför, kalla det magkänsla. Briar tilltalar mig inte riktig medans jag tycker att Okeanos rör sig bättre deras siffror till trots. Skulle jag använda Okeanos så skulle jag använda ett sto som inte är för rak i hasen kan tilläggas.

Kan hästar ha hjärnskador? Hur vet man det? :eek::cool:

De kan få det av olika anledningar precis som vi människor. Så det kan vara saker som medfödda defekter, förlossningsskador, tumörer och trauman (slag, våld).
Att det beror på så olika saker gör ju att det upptäcks på olika sätt. Allt från konstiga beteenden till omfattande undersökningar och tester.

Men menar du att man kan konstatera att där finns en hjärnskada eller bara misstänka? Förutom tumörer då?

Jag har en häst med jätte konstigt beteende, visst har man funderat på om där är nått fel!

Har faktiskt diskuterat just detta med veterinär idag.

Enligt henne är hjärntumörer eller liknande förändringar mycket ovanliga och det finns idag inga använda metoder på häst att diagnosticera hjärnskador. Inte heller att behandla det. teoretiskt sett skulle man kunna använda samma metoder som på människa men det görs inte. Enda sättet idag att få svar på om hästen hade hjärnskador var vid obduktion.

Ja, det var så jag tänkte!

Nu tror jag absolut inte att min häst har några hjärnskodor och defenitivt inga tumörer! Hon är bara en biatch;) Men en alldeles underbar sådan!

Liknande trådar

Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: Robina
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 371
Senast: athena
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 774
Senast: Häst_
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
439
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka