Centaur

Trådstartare
Jag är bland dom som tycker att det är rätt hemskt att bremsa hästar, det ser så ont ut... :crazy: Och har inte alls lust att vara så elak mot min häst. :(
Men han måste klippas... Han går inte att vänja vid maskinen, det har jag försökt, blir bara värre. Så han måste drogas. Problemet är att han även är väldigt väldigt spruträdd (och rädd för veterinärer i almänhet), så det är inte bara att ta ut vet och ge lugnande...

Jag fick lugnande som skulle ges i munnen utskrivet av vet., Sedazine tror jag det het, har packningen i stallet. Försökte med det i dag men funkade inte alls, han blev trött och snubblig men alldeles för vaken för att kunne klippas, kastade sig omkring så fort maskinen närmade sig honom. Och en sederad häst som hiver sig omkring är farligt. :crazy:

Så funderar på att försöka sätta på en brems och klippa honom med den på, evt bremsa och så får vet. komma och spruta medan han är "borta".
Men jag är som sagt mkt tveksam till att bremsa...
Så vill gärna ha lite åsikter och erfarenheter runt detta! Hur länge kan man låta den sitta på? Hur hårt kan man dra åt? Finns det inte risk att mulen skadas? :confused:

Sv: Bremsa?

När jag var ung :angel: så användes bremsning i både tid och otid. :mad: Jag gillade det inte då och inte nu heller...

Jag skulle om jag var i dina skor ta ut veterinär för sedering, bremsa hästen den lilla stund det tar för vet att sticka för att sedan kunna klippa hästen i lugn och ro.
//marti

De undersökningar som finns på bremsning har visat att det fungerar som en viss akupunktur. Man bremsar ett område där det finns väldigt mycket nervtrådar alltså mulen eller örat, detta gör att andra smärtimpulser blockeras och hästen känner ingen smärta och blir lugn. Dessutom frigörs hästens endorfin som också är smärtstillande och lugnande.

Visst kan det se hemskt ut men det finns en väldigt bra tanke bakom det hela.

Tack, det var nåt i den stilen jag ville höra... :angel:

Men vad för typ av brems ska man välja?
Vet du hur länge en häst kan stå bremsad? En stallkompis hade varit på klinik med en häst för att göra nån operation, och då hade dom bremsat hästen och endast anv lokal-bedövning och den stod och sov hela tiden.

Ring och rådfråga en vet., jag vet inte alls hur länge man kan bremsa, det man får tänka på är väll att man i viss mån kanske kan stoppa blodflödet bara.

Man bremsar vanligtvis mulen.

Frågan är hur mycket man försökt innan och hur? Vi har en pålle som lindrigt sagt är allergisk mot saker som har lång sladd och burrar :eek: Vi klippte lusrand på honom nu i höstas...baggis :cool:
Började på sensommaren med att visa klippmaskinen och föra den längs manen och kroppen, avstängd förstås.Gjorde så c:a 20 gånger. Sedan maskinen igång i närheten och runt medan han pysslades om c:a 30 ggr. Sedan med maskinen igång lätt vid manen C.a 20 gånger.

Därefter körde vi, en som höll i lätt så att han kände att det fanns flyktväg. Han reste sig en gång och lade frambenen över tjuderbommen. Medan han stod där med frambenen över bommen frågade vi lungt om han tänkte så där länge :cool: Då hoppade han ner och blev klippt utan vidare dumheter :D

Vad jag menar är att med stort tålamod och lungt handhavande, utan att hästen känner sig trängd och inte kan fly, kan komma långt. Ofta är det så att vår brådska skapar onödig smärta för våra djur :crazy:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Tack för ditt svar men jag har försökt vänja honom i två år...... Han blir bara räddare ju mer han blir utsatt för den tyvärr.... :( Annars är jag helt inne på din linje om att man ska ta den tid det tar!

Hej. Brems gör ont, det är ju liksom hela idén.. att smärtan utlöser endorfin och att hästen blir tvungen att stå still för att det inte ska göra mera ont. Och att den därför inte tänker på den obehagliga klippmaskinen.

Såhär gjorde jag för att vänja min häst vid klippmaskinen.
1. Köpte egen, för att kunna träna hur mycket och länge som helst. Valde en sladdlös och tystgående modell för minst problem.
2. Började i augusti. Klippmaskin på, klippmaskin av, klart.
3. Fortsatte träning dagligen, bara med ljudet av klippmaskinen 5-10 sekunder först, försök öka till någon minut. Stäng av maskinen när hästen står still (leta efter första tillfälle).
4. Ha klippmaskinen igång och närma mig hästen från båda sidor. Fortfarande ingen beröring, klippmaskin c:a 1/2 m från hästen som närmast.
5. Ha klippmaskinen igång och göra "klippliknande rörelser" med maskinen på vid kors och flank från båda sidor. Fortfarande ingen beröring.
6. Beröring! Ingen klippning, bara låt hästen känna vibrationen från maskinen mot huden. På lår eller kors eller där hästen är minst orolig. 10 s först, sedan lite längre stunder. Man t ex borsta samtidigt för att avdramatisera.
7. Börja stryk hästen med maskinen.
8. Börja klippa.

Det tog mig drygt två månader daglig träning att komma från steg 1 till steg 8. När jag började klippa klippte jag endast några minuter varje dag tills hästen var klippt. Andra gången jag skulle klippa började jag på samma sätt men kunde gå igenom stadierna mycket fortare. En veckas träning, sedan gick det att klippa. Sen dess har det i princip gått bra att klippa. Fortfarande är det känsligt nära huvudet och jag klipper inte där för att inte förstöra det jag byggt upp. Hon får väl se lite knasig ut vem bryr sig!

Anledningen till att vi valde denna långa och mödosamma väg var en "klippningsolycka" där min dotter skadades. Efter den blev hästen i princip omöjlig. Utgångsläget när vi började var att vi var tre personer där en hängde i bremsen och hästen stod på bakbenen och var överallt. Så ville inte jag ha det, därför var jag tvungen att göra något.

Det är viktigt att man själv är väldigt lugn och bara tänker positiva tankar när man tränar. Ha inte oroliga medhjälpare som håller nervöst i grimskaftet. Leta efter bra tillfällen att stänga av klippmaskinen (= när hästen står still vilket belönar rätt beteende. Även om det bara är en sekund).

Lejonelle

Var har du fått den informationen om att det skulle göra ont?

Jag är bara intresserad av att få veta för det jag läst i hästens konvalecens så står det inget om det.

jag har varit med om hästar som tom gillat när bremsen tagits fram! putat med mulen och varit allmänt framfusig för att få in mulen i snaran.
har varit med när häst blivit bremsad i 1,5 timme blev litet blåmärke som försvann efter ett par dagar (vet var med vid tillfället) Vissa hästar börjar svettas runt öronen precis som hästar som blivit sederade med domosedan kan göra. men självklart brems funkar ju inte lika bra på alla hästar. men att hästen skulle ta skada eller ha speciellt ont kan jag inte tänka mig. bättre det än att den far runt och skadar sig för att den blir rädd. eller ännu värre att personer i omgivningen får sig en omgång.

Ett stort sto i stallet var alltid klabbig vid skoning, hon kastade och hade sig och henne bremsade dem, jag gillar inte att bremsa, hon var inte rädd av sig utan hon gjorde saker "bara för att".
På nått sätt har jag alltid sett bremsa som en bestraffning :confused: Själv skulle jag tycka att det kändes fel eftersom du säger att din häst är rädd , min fråga är då hur han har kunnat bli så rädd för detta?

I min värld är det så enkelt att om man drar åt en snara runt ett nervrikt område så uppstår smärta. Det är smärtan som kroppen försvarar sig mot genom att pumpa ut endorfin. Smärtkänslan försvinner tack vare endorfinets effekt. Hur lång tid det tar innan det kroppsegna endorfinet "tar slut" så att smärtupplevelsen kommer tillbaka vet jag inte. Kanske någon vet mer?

OBS, jag påstår inte att det är fel att bremsa. Min historia visar att det inte alltid löser problemet men i många fall gör det ju det. Man måste hitta den lösning som passar en själv och ens egen häst.

Hälsningar
Lejonelle

Lånar tråd...

Själv är jag av den uppfattningen att den människan som uppfann bremsen skulle ha fått nobellpriset! :D

AM

Det vet jag faktisk inte. Han är en rädd och ängslig typ, han hade aldrig klippts tidigare så kan inte vara pga nån har gjort honom illa. Han tycker väl bara att det är superhemskt, vilket jag kan förstå.
Har även försökt att låta honom titta på när jag klipper min andra häst, som faktisk tycker det är skönt att klippas! Men det blev inte bättre..

Jobbigt läge, speciellt när man måste göra det också. En del hästar är ju lite knepigare än andra..det låter ju väldigt klabbigt det där med att han är spruträdd också, men är det Arrow (stavas?) som inte rids? Måste han klippas?

Det är Arrow och det är han som rids. Min andra, Kefir, är pensionär och rids inte, men klipper ändå för han får jättemkt päls och kliar sig sån. Och så blir han lite lättare att hålla ren om han är klippt. ;)

Om det ändå var så väl att det var tvärtom!
Och ja, han Är en knepig häst..

Nafayette skrev:
Lånar tråd...

Själv är jag av den uppfattningen att den människan som uppfann bremsen skulle ha fått nobellpriset! :D

AM

Indianerna (stavas?) uppfann bremsen.. om jag inte blivit fel informerad..;)

du kan testa att lägga ett kjedan på ett kjedje (stavas?) grimskaft under överläppen, fungerar på vissa hästar väldigt bra..

Ja, det har jag hört om, ska visst vara vanligt i usa? Lipchain kallas det väl. Det verkar iaf snällare än brems.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross