Bremsa föl?

janna

Trådstartare
Har ett drygt 3-månaders gammalt föl som är satt på penicillin. Skulle ge första sprutan ikväll och det var helt omöjligt.. Trots hjälp av min karl så var det med livet som insats (inte riktigt men typ ;) )

Hade inget annat val än att ta fram bremsen, då gick det hur bra som helst.

Frågan är: Är det ok att bremsa ett föl? Ska ge spruta 2 ggr / dag och det känns väldigt tråkigt och onödigt om vi eller fölet skulle skadas eftersom det var omöjligt att spruta utan bremsen.. :crazy:

Sv: Bremsa föl?

jag tycker att det är bättre att ni bremsar fölet än att den får en otrevlig upplevelse av att ni måste spruta den 2ggr/dag. Sen risken att få penicillinet i ett blodkärl om den inte står stilla kan ju resultera i en penicillin chock och det är ju aldrig trevligt!

Har ni provat att ''bremsa' genom att nypa ett ordentligt tag om skinnet på halsen? Det är vad jag har lärt mig att man kan göra när fölet inte kan stå still. Det lär fungera på samma sätt som vanlig brems, men lite mildare eller nåt...

Tack för svaren!

Jo jag provade att nypa i skinnet, utan effekt. Hon kastade sig uppåt, framåt och åt alla möjliga håll :devil: med kanylen sittande i halsen (2 ggr innan bremsen åkte fram). Min man blev helt förbluffad över att hon stod blick stilla när bremsen var på, "herregud är det sååå effektivt" sa han...:D

Min vet ville att vi skulle bremsa min fölunge när h*n skulle ta blodprov. Men hon vart helt knäpp när vi försökte bremsa. Gav upp det och sen stod hon som ett ljus nästan, ryckte till lite ibland bara. Aja, det är ju väldigt individellt det där. Det jag ville ha sagt var att min vet brukar bremsa fölungarna när det är lite "värre" undersökning än att klämma på ben osv.

Använder Emla salva på de hästar som reagerar på sprutan fungerar helt suveränt men kräver planering :)

Mvh Mia

Ställ upp fölet där du vill ha det.Låt din gubbe hålla ena armen vid bringan och sedan tar han ett rejält tag om svansroten och håller svansen rakt upp. Inte snett på något vis utan håll svansen rakt upp så ska de se att fölis stillar sig.Att bremsa ger bara ett föl som senare kan visa ovilja,olust vid beröring av mule/huvud.

Min hingstfölunge som föddes 2000 fick vi ge pencillinkur efter att han skar upp hela skapet.

Han var precis som din helt livsfarlig när man skulle ge sprutan. Första dagen slutade det med att vi var fem som baxade upp han mot vägen och en som gav. Detta var ju inget hållbart sätt, förstog vi ju direkt så restrerande gånger åkte bremsen fram. Han stog också väldigt snällt då.

Varken bremsen eller stickningarna är ngt han har men av idag utan han är supersnäll vid vaccinering och verkar inte ett dugg bekymrad av att se en brems idag.

Det är mkt bättre att bremsa än att bråka med fölungen. Har haft flera ungar vi fått lov att bremsa under längre tid, och jag har aldrig upplevt att dom fått men av det.
Ibland räcker det om en person med starka nypor bara nyper i näsan (alltså ingen brems), så har vi gjort i år på vår unge som skadat ögat.

Tack återigen för svaren!:)

Små föl brukar vi sticka i rumpan, men tro mig - det är inget alternativ för denna fölunge. Hon är dessutom för stor för att kunna hållas fast på det viset av endast min karl ;)

Att ställa upp henne där jag vill ha henne och hålla svansen testade vi igår.. Funkade inte alls på denna fölunge.

Jag har inte tillgång till mer hjälp än min man, och trots att han höll för vad allt "vad tygen höll" så fick han fölet över sig 2 ggr igårkväll innan vi tog fram bremsen.

Bremsade henne imorse igen, det gick jättebra. Verkar som att det är the way to go :D:crazy:

Jag hade ute en id-kontrollant samt chipmärkare i onsdags som hållt på mkt med hästar, hon sa att man helst inte skulle bremsa föl, varför kommer jag givetvis inte ihåg. Hon sa att man istället skulle ta tag i örat och "vrida" det, samma effekt som brems.

Håller också på och sprutar mitt föl med penicillin nu, men det är en minishettis så det är liiiiite enklare att hålla i henne! :D Men jag kan inte göra det själv ändå, måste ha hjälp av minst en person som håller i henne medan jag sprutar henne.

Varför skulle det vara bättre att bremsa örat än mulen? Även om man "bara" vrider om örat så är det som en typ av bremsning, och bremsning i öronen är förbjudet...
Nu brukar vi själva ibland när inte nosbrems räcker till även ta tag i örat, men jag måste säga att det var ett lite konstigt uttalande att hellre ta örat än mulen.

*KL*

Jag tycker att man ska vara väldigt försiktig med att bremsa vare sig mule eller nos på ett föl! Att vrida runt örat på ett litet föl är verkligen inte det första man gör, de är väldigt känsliga!

Själv har jag sprutat otaliga föl i olika åldrar och aldrig ens varit i närheten av tanken att använda brems på dom, aldrig har jag behövt det heller.
De somhar krånglat har antingen tvångshållts vilket är lika mycket tekning som styrka men oftast räcker det att klia hårt/stjäla uppmärksamheten och att den somsprutar är van och smidig. Man måste givetvis börja med ett lugnt föl och inte när den redan är stressad och rädd.

Jag skulle aldrig ta tag i örat och vrida, vare sig på föl eller vuxen häst! Det gör ju ont, öronen är känsliga. Ska man bremsa gör man det på mulen och ingen annanstans. Jag skulle bremsa om det inte fanns något annat val. Men om det är tillåtet eller inte på föl vet jag inte. Lycka till till TS iaf och hoppas bäbis blir bra snart!

Det gör ju ont, öronen är känsliga.

Vad tror du att det gör i nosen då om inte ont?

Skulle personligen aldrig bremsa i örat eftersom det är lätt att försöra någon av alla de muskler som finns där, bättre med nosen då.

Tycker att det är bättre att bremsa fölet så att det inte får "traumatiska" upplevelser av att bli fasthållen o dyl men tycker att man i första hand försöker utan brems.

Jag hade ute en id-kontrollant samt chipmärkare i onsdags som hållt på mkt med hästar, hon sa att man helst inte skulle bremsa föl, varför kommer jag givetvis inte ihåg. Hon sa att man istället skulle ta tag i örat och "vrida" det, samma effekt som brems.

Önskar att ingen någonsin skulle vrida om örat på någon häst:eek:
Finns inget bättre sätt att få en huvudskygg häst! Brems på nosen frigör endorfiner. Brems på örat frigör bara smärta. Vissa hästar "går" inte att bremsa, de blir skogstokiga, men för de flesta tycker jag det är bättre och mindre obehag för att bli bremsade en kort stund istället för att bli trängda eller uppstressade. Har ingen större erfarenhet av fölhantering, men brems på nosen borde väl vara 1.000.000ggr bättre alternativ än att vrida om örat!

OT
Önskar även att alla som föder upp hästar skulle lastträna fölen/unghästarna regelbundet innan de säljer dem!

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 018
Senast: Lobelia
·
Hästvård Var med om en extremt läskig händelse i dag. :crazy: Jag brukar ge vitaminer i fodret, men eftersom min ena häst alltid slafsar så...
Svar
10
· Visningar
1 858
Senast: Centaur
·
Hästvård Jag har tacksamt nog varit ganska förskonad från hosta. Den enda tidigare jag haft var min K, som efter en lunginfl som föl och sen...
Svar
15
· Visningar
1 970
Senast: tuaphua
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka