Bremsa föl?

Sv: Bremsa föl?

Även jag har sprutat (och chipmärkt) våldigt många föl i olika åldrar. 99.9 % av de föl jag injecerat ngt i har det gått jättebra utan brems, men sedan finns det den där lilla klicken där det inte fungerar att distrahera, klia el. dyl....

Just den här fölungen är jättesocial och mkt hanterad, och jättelugn ända till kanylen hamnar i hennes hals, då blir hon en tornado trots alla möjliga försök till distraktion..:crazy:

Och flyger hon runt som en galning spelar det ingen roll om man är jättevan att spruta, det är stört omöjligt att aspirera, och sedan injecera den mängd penovet hon får utan att riskera att kanylen "skär" i muskulaturen av hoppandet, ändrar den läge måste man ju aspirera igen osv. :grin:

När vi bremsar henne så tar hela proceduren några sekunder, bremsen kommer bara på och sedan är det ju klart så att säga. Känns lite säkrare än att riskera penc.chock...;)

Återigen, tack för alla svar!:)

Som Hippokondriker skrev så frigör brems på nosen endorfiner, det gör alltså värre ont i örat än nosen. Man märker ju ganska lätt skillnaden på hästarna också. Som någon annan skrev så får man en huvudskygg häst av att vrida om örat. Och du skriver ju själv att du hellre tar brems på nosen än örat, och att du helst inte bremsar alls, precis som jag skrev. Så vad är din poäng?

Poängen till dig var att det gör ont vilket som, på dig lät det som att i nosen gjorde det inte alls ont men jösses, vad ont det gör i örat...
Fö så frigör all smärta endorfiner.

Vi nyper tag ordentligt i näsan och bremsar med handen, den fria handen får klia på fölet. Årets föl står still med den behandlingen, både vid penicillin och chipmärkningen och diverse olika stick.
Och om dom ändå rantar runt så får en person hålla i näsan och örat, en stå bakom och klia så dom inte kan hoppa baklänges. Men det kräver att man är tre. Och vrida runt örat? det har vi aldrig gjort bara klämt och hållt i.
Se också gärna till att man knör upp fölet mot stoet så dom får trygghet.

Vet inte om detta kan vara till hjälp men min granne slår in kanylen medan han leder hästen till stallet och håller för ögat. Kanske kan man leda runt bebisen samtidigt som man försöker spruta? Försöka går ju i alla fall! :) Lycka till!

Som jag skrev, jag minns inte varför örat var bättre än nosen enligt henne. Det var alltså inte jag som kom med idén men vi vred örat på honom i alla fall, har aldrig använt mig av den metoden och inte av brems heller för den delen, så jag gjorde bara som hon sa, litade på henne eftersom hon hållt på mkt med hästar sa hon.

*kl*

Man bör undvika att vrida om/bremsa örat om det går att bremsa mulen i stället. Öronen är väldigt känsliga och det kan i framtiden leda till en huvudskygg häst som blir svår att sätta på grimma/tränsa etc.

Nu är behandlingen över :-)
Provade på flera olika vis, "bremsa" med handen m.m m.m m.m... men det enda som fungerade var brems. Hon är inte huvudskygg nu efteråt, det enda jätteminuset med att bremsa henne var att hon fick små sår på mulen = inte kul... men som sagt nu är det över och jag hoppas hon håller sig frisk, min man tyckte inte att det var roligt att hjälpa till då hon verkligen var helt tokig fram till att bremsen satt på plats... :-/

Antagligen var ni så pass skickliga att ni bremsade på rätt sätt.:)

För det är när klåpare ska bremsa som hästen reagerar negativt.

Har man rätt teknik så kan man bremsa 100 gånger utan att den blir rädd eller dum.

Ni agerade helt rätt.

En tremånaders kotte är urstark och visst kan man bända med en sådan mot väggen. Men eftersom ni höll på att behandla med kanyler så löste ni problemet på ett smidigt sätt.
Man ska inte riskera att den flyger runt i boxen. Ännu värre om kanylen åker ur i halmen

Bra jobbat!

AM

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 018
Senast: Lobelia
·
Hästvård Var med om en extremt läskig händelse i dag. :crazy: Jag brukar ge vitaminer i fodret, men eftersom min ena häst alltid slafsar så...
Svar
10
· Visningar
1 858
Senast: Centaur
·
Hästvård Jag har tacksamt nog varit ganska förskonad från hosta. Den enda tidigare jag haft var min K, som efter en lunginfl som föl och sen...
Svar
15
· Visningar
1 970
Senast: tuaphua
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka