M

Midi

På tisdag ska jag för första gången besöka Täby. Jag har innan varit på en galoppbana (Blommeröd) när jag var kanske 15 år. En kompis pappa har ordnat gratis biljetter :D
Är det ngn som ska rida på tisdag härifrån?
Jag har kollat programmet och jag är ju svag för skimmlar :angel: och hittat bla Polar Bear.
Ska bli kul att titta! :banana:

Sv: Breeders

På tisdag ska jag för första gången besöka Täby. Jag har innan varit på en galoppbana (Blommeröd) när jag var kanske 15 år. En kompis pappa har ordnat gratis biljetter :D
Är det ngn som ska rida på tisdag härifrån?
Jag har kollat programmet och jag är ju svag för skimmlar :angel: och hittat bla Polar Bear.
Ska bli kul att titta! :banana:

Åh vad jag är glad för din skull!!!Det finns INGET bättre än att se galopptävlingar!!!!!:love:
Hoppas du får en riiiiiktigt hääärlig dag!!!:banana:

Det var jätteroligt!!! En sammanfattning från en helt nybörjare som jag.
I första loppet så spelade jag inte. Vi tittade på hästarna när de leddes runt (vad heter det?). Jag såg Herman ,herregud vilken snygg häst! Jag blev dödskär. Tyvärr kom inte han till start, vet ej varför, hörde inte riktigt men kan ha varit för att han inte vill gå in i startboxarna.

I nr 2 spelade jag på Rikoschett men när jag fick se hästarna tyckte jag att Erroll var snyggast. Vilken färg! Men jag spelade inte på honom...och han vann såklart :p Jag började inse att jag kanske borde spela på de hästar som jag tyckte var fina utseendemässigt :rofl: I nr 3 sprang ju Polar Bear och jag borde spelat på honom vilket jag inte gjorde. Han var riktigt riktigt snygg! Jag spelade på El Gouna som också var snygg. Vem som vann loppet minns jag inte. Loppet efter fanns ytterligare en grå häst, men i sista sekund spelade jag på Fairy Kamp, som vann efter målfoto mot Great White (tror jag).
Lopp nr 5 tyckte jag Mikado var riktigt fin, men spelade på Arcus och Master Kid (de var väl favoriter) samt plats för Gimme Gimme, för att hästen var snygg. Gick inge bra där heller för mig.
Nr 6 spelade jag inte alls, men min kompis vann pengar på Hawk and I. Nr 7 spelade jag inte heller på men min kompis spelade på Tromb, han trombade mycket i början men precis som en riktigt tromb avtog han :p Men han var ju skimmel :D

Nr 8 fanns två gråa, Stormy Grey och Zoogina Zaid. Jag spelade komb på de. Tyvärr slutade de 2a och 3a istället för 1a och 2a. Resten av loppen spelade jag inte på men vi tittade.

Jag gick väl minus 10-20 kr tror jag :cool:

Men jag blev oändligt kär i Herman och Stormy Grey. Eller ja, jag kan tänka mig vem som helst av de gråa. Fanns några fina fuxar också :love:
Och nu vet jag att när jag ska köpa en häst, då ska jag köpa ett fullblod från banan :love: Har ridit fullblod innan och så, och nu vet jag att det är en sådan jag vill ha :love:

Men jag har lite frågor också ang galopp, om ngn vill svara?

grymt :D
Min kompis som var med (hon har ridit lite på Bellanders galoppskola och har lite koll) sa att uppvärmningen för hästarna är när de leds från stallet till den där "ringen", vad den nu heter, sen skrittar/studsar de ner på banan, cantrar och sen startar. Då tänkte jag att det kanske inte var så konstigt med skador på hästarna?

Jag såg 2åringslopp, är det så att fullbloden är tidigare i utvecklingen än andra hästar? Vissa såg ju ut som åringar...

Sen undrar jag, hur tränar man en galopphäst. På många av de startande hade oerhört lite muskler på bakdelen, många hade väldigt toppiga kors och några hängmatterygg, jag blev lite konfunderad på det. Blir muskler på fullblod mer långa än på andra raser? För vissa såg väldigt omusklade ut (olika åldrar).

Startboxarna. De går in i boxarna och sedan stängs ju ngt bakom hästarna. Om hästarna börjar backa, ger den med sig då? Tänkte om en häst skulle börja konstra i boxarna, resa sig eler ngt sånt och backa, och känna att den trycks framåt igen och skapa panik?

En häst hade ngt i munnen jag aldrig sett. Det var liksom några centimeter långt band i munnen runt hakan. Vad är det?

Många hästar konstrade när jockeysarna hoppade upp. Stegra, hoppa, bocka. En slet sig och skenade hem t stallet (antar jag, den försvann iaf). Visst är fullblod fullblod men tar man inte lite för lätt på det där med uppfostran på de? En skulle sadlas i en spilta, den hoppa och höll på, men ingen sa till den. Min kompis sa att hästarna måste vara på tårna, de ska ju springa. Visst, men man borde ju kunna hantera och uppfostra hästarna samtidigt som de springer bra på banan?

Finns säkert fler frågor...men inte just nu :D

Kan nog hjälpa dig att svara på några frågor :). Kul att du hade roligt och kul för mig (familjen) att du tyckte vår häst var snygg ( Gimme Gimme ;) )

Min kompis som var med (hon har ridit lite på Bellanders galoppskola och har lite koll) sa att uppvärmningen för hästarna är när de leds från stallet till den där "ringen", vad den nu heter, sen skrittar/studsar de ner på banan, cantrar och sen startar. Då tänkte jag att det kanske inte var så konstigt med skador på hästarna?

Tror inte riktigt jag förstår frågan? Kan du utveckla den?

Jag såg 2åringslopp, är det så att fullbloden är tidigare i utvecklingen än andra hästar? Vissa såg ju ut som åringar...

Våra hästar rids in vid ett års ålder men sedan är det individuellt hur hästen utvecklas. De växer ju fortfarande upp till 4-5 års ålder och vissa kommer inte till start förrens senare och vissa är tidiga och kommer ut som två åringar. Det är som sagt väldigt individuellt.

Sen undrar jag, hur tränar man en galopphäst. På många av de startande hade oerhört lite muskler på bakdelen, många hade väldigt toppiga kors och några hängmatterygg, jag blev lite konfunderad på det. Blir muskler på fullblod mer långa än på andra raser? För vissa såg väldigt omusklade ut (olika åldrar).

Också ganska svårt att svara på eftersom tränare tränar lite olika. En del lägger kanske mer vikt vid grundkondition och andra gör det inte så det det är svårt att säga hur en galopphäst generellt tränar. I mitt stall där jag jobba cantrar hästarna ett varv fyra-fem dagar i veckan och går snabbjobb 1 gång/vecka. Vissa hästar kräver mer uppvärmning innan och då får dem det. Så det är gansak individuell träning där med.

Startboxarna. De går in i boxarna och sedan stängs ju ngt bakom hästarna. Om hästarna börjar backa, ger den med sig då? Tänkte om en häst skulle börja konstra i boxarna, resa sig eler ngt sånt och backa, och känna att den trycks framåt igen och skapa panik?

Boxarna har grindar både fram och bak och de ger inte med sig så lätt, om den gjorde det skulle det vara väldigt enkelt för hästen att lära sig att om den backar öppnas det där bak och den kommer ut. Visst kan de bryta sig igenom, få panik och går runt m.m men det händer tack och lov inte alltför ofta. Hästarna tränas också i boxarna från väldigt ung ålder så de flesta är vana och förberedda och tycker inte det är så farligt.

En häst hade ngt i munnen jag aldrig sett. Det var liksom några centimeter långt band i munnen runt hakan. Vad är det?

Jag förmodar att det är ett tungband du menar. Det är ett band som knyts kring tungan för att förhindra hästen att lägga tungan över bettet eller om den har en tendens att svälja tungan.

Många hästar konstrade när jockeysarna hoppade upp. Stegra, hoppa, bocka. En slet sig och skenade hem t stallet (antar jag, den försvann iaf). Visst är fullblod fullblod men tar man inte lite för lätt på det där med uppfostran på de? En skulle sadlas i en spilta, den hoppa och höll på, men ingen sa till den. Min kompis sa att hästarna måste vara på tårna, de ska ju springa. Visst, men man borde ju kunna hantera och uppfostra hästarna samtidigt som de springer bra på banan?

Också här är allting väldigt individuellt från häst till häst, en del är nervigare än andra. Att en del är pigga och bockar och busar innan är ju nästan bara positivt, de är ju taggade för att få springa ;), men att de sliter sig och skenar hem är mer ett undantag än en regel. Visst är våra hästar piggare och lite mer stressade än andra, pga av deras uppgift, men det är en myt att fullblod är galna hysteriska djur, de är tvärtom väldigt kloka.

Finns säkert fler frågor...men inte just nu :D

Fråga gärna på, de flesta är nog glada om de kan hjälpa till att svara på frågor och få fler intresserade av sporten :).

Att de är lite på tårna inför ett löp hör till, bara de inte gör så här. :eek:

Att dom hoppar och far innan lopp beror mycket på att dom får betydligt mer havre och annat högengergifoder innan lopp. Det SKA krypa i kroppen på dom. Om mina är för lugna innan loppen blir jag nervös. Däremot ska dom inte vara nervösa och svettas för mycket, det är inte bra.

Låter lite konstigt att du tycker hästarna såg otränade ut. De flesta förstagångsbesökre brukar vara imponerade av att hästarna är så välmusklade.:confused: Det är också skillnad mellan sprinters och stayers. Sprinters är mer välmusklade än stayers, precis som med människor.

Och med tvååringarna är det precis som Camilla K säger, mycket individuellt men genrellt kan sägas att fullblod är tidigare utvecklade än andra hästraser då man medvetet avlat på det.

Alla tränare har givetvis sina egna program, jag som står med mina på landet åker till banan ungefär var femte dag och jobbar då mer eftersom mina hästar tar det lugnare mellan jobben än hästarna på banan. Sen är det givetvis skillnad mellan gamla rävar som mina och unghästar.

En stor skillnad mellan att träna galoppörer och andra tävlingshästar är att vi behöver inte lägga så mycket tid på teknikträning. Det är naturligt för en häst att galoppera rakt fram men att hoppa över hinder eller trava framför en vagn kräver mer teknikträning.

tack :bow: Ni får se till att Gimme Gimme springer fortare :angel: Jag slösade ju 10 kr på den där hästen :rofl:

Att hästarna är pigga har jag inga problem med, jag gillar ju sådana hästar. Men att de stegrar och håller på när folk ska hoppa upp eller sadla är lite over-kill för mig.
Visst gjorde inte alla det, men säkert 95%. Vissa stod som stenar när det hoppades upp.

Men tränar man inte hästarna så mycket då? Ett varv canter är väl ingen jättejobbig träning? (hoppa inte på mig nu :p) Hur musklar man sådana hästar?

Om man rider steeplechase, tränar man hästarna annorlunda då? Hur lär man hästarna att hoppa genom hindrerna?
Finns det steeplechase tävlingar på Täby? Vill gärna se :D

en fråga till. Går steeplechasehästar även slätlöp och vice versa?

Men det var jättekul, ska verkligen dit fler gånger! :banana:

Det händer att hinderhästarne får något uppvärmningslopp på slät, men inte tvärtom.

Kul, att också du blev biten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka