Breeders kvalen i dressyr- lite frågor..

Miagi

Trådstartare
Nu är det så att jag ska delta i kvalen och vet inte om jag tagit mig vatten över huvudet. :cool:

Men vad jag läst i papprena så ska LA resultaten vara 72% för direkt kval, men 62% ger en chans att gå vidare.

Men vad ska LB ha för resultat??Det står inget om det.
Tänkte börja med LB på Årsta för att mjukstarta och komma in i tävlandet!

Risken är väl att man svimmar när man ser alla de andra fina unghästarna.. :eek: :eek:

Ni som deltagit eller ska göra det, berätta allt ni vet, erfarenheter, tabbar som skett m.m!
Skulle bli så tacksam :bump:

Sv: Breeders kvalen i dressyr- lite frågor..

Du får inte kvala i LB from i år. Når du inte kvalgränsen kommer du inte till semifinal, konkurrensen är stenhård!!

För att hårddra det så är Breeders inte en tävling för dig som inte redan är ngn. Det går att kvala själv, men rida semi som amatör är ingen idé. Det spelar ingen roll hur bra din häst är.
Rida Breeders är speciellt, du ska visa hästens förtjänster och behöver inte bry dig så mycket om programmet i sig.

Min kompis startade an LA förra helgen i ett försök att kvala.

Jag funderade på detta formulär som fylldes i, det tycker jag var mycket bättre än vanliga dressyr-protokoll. Mer lättsamt och mer inriktat på hästen i sig som individ, dock saknade jag något som liknade ryttarens påverkan.

Jaha så det är så svårt som du säger.. fattar inte att det alltid ska vara så svårt bara för att man "inte har ett namn". Ovsett vad man gör.

*hänger på tråden* och undrar tips från erfarna "kvalare", vad ska man koncentrera sig på?

Du ska visa din häst så bra det går. Gången är det viktiga under kvalen. Gasa kort o gott!!

Det är hästen som tävlar i Breeders, därför är de här ganska ointressant hur ryttarens inverkan är. En ryttare med god inverkan kan göra både från och till.

Jaha vad kul! Hur gick det?

Anledningen till att jag ens funderar på att starta är för att jag vill visa hästens bra gångarter och få en bedömning på dessa.

Iomed att hästen redan var ansluten i BT o licenserna betalda så var utgifterna för deltagaandet inte så mycket att bråka om.

Det kan gå jättegalet eller gå super bra. Det är ett lynnigt sto vid tävling. Hon kan tvärdö eller visa sina bästa sidor. Bära eller brista!

Blivit peppad av tränarna som tycker jag ska ta en chans och visa upp henne. Sen tycker jag att har man tillgång till en bra sådan ska man också visa upp den, inte bara för en själv utan för betydelsen i aveln och för hingstens.

Ska åka till en OS ryttare som jag jobbat hos som ska drilla det sista.

Skiter det sig i LB så får vi väl se hur och om jag anmäler mig till LA kvalet.

Men hur kommer det sig att LB anges som breeders kval för 5åriga hästar, men ingen kvalgräns anges i swedehorse papprena.

Förra året fick man kvala 5-åring i LA till Breeders, men inte i år. Förmodligen för att de vill ha liknande kvalregler som SO.

Du måste lösa deltagarbevis för både Breeders och SO om du vill kvala till bägge. Det är ett antal sköna hundralappar...

När Swedehorse äntligen la ut reglerna för 2005 hade de flesta proppar redan gjorts.

Vet tyvärr inte hur det är med kvalreglerna i år, tycker dock det låter lite konstigt att man inte skulle få kvala i lättB. Men,men de kanske har ändrat reglerna vad vet jag...

Jag kvalade min häst till Breeders för några år sedan. Vi kvalade på första försöket och det var ju väldigt kul. Väl på semin så gick det väl inte toppbra. Dels för att jag var fuktansvärt nervös och dels för att min häst inte gick i den höga form de dock kräver på semin/finalen.
Tycker du ska försöka kvala, det kan ju vara kul. MEN ha inte förstora förväntningar om du kommer till semin om nu inte "hästen rör sig som en gud och går i hög stadig form". Jag vill inte låta gnällig och klanka ner på dig, det är inte min mening. Men det är lite så att är du inte känd eller har en extremt bra häst så kommer du inte längre än till semin. Vi "vanliga" är bara utfyllnad, tyvärr.

jaha! så snopet.

Så då startar jag bara i den klassen som om det var vilken tävling som helst? Förutom att det är ett trevligt program att rida.

Så det är inye ens anledning att ta med deltagarbeviset där resultaten skall fyllas i??

Har åxå en 5-åring. Hur gör man för att ansluta? Man kvalar väl i LA för unga hästar?

Första ska hästen vara ansluten till BT.
Kostar ca 6500 för e 5 åring och runt 1000 för föl.
samt 700 kr för deltagar avgift till kvalen, då får du ett förtryck papper som fylls i efter varje start mrd resultat.

Sen är det ju ryttarlicensen och hästlicensen om man inte redan löst det.

Min kompis fick lägga ut 6500 för sin importerade unghäst.. phu!

Skrev fel skulle ha lagt ut 6500 men ångrade sig när det blev så dyrt.

Fördel med sv halvblod.

Har ett svenska halvblod. Och har löst licens till mig och honom (dock ej fått hem dom än..suck). Kan det verkligen vara så dyrt för sv.hbl? Isf är det inte värt det för oss iaf. Skulle nog inte fara ändå OM man skulle lyckas kvala, bor långt bort.

Kanske ett "straff" för man inte ansluter sig redan vid registrering och 3 års test.. inte vet jag..

Det gör väl att fler gör det tidigt och då kanske chanserna ökar för hästägaren att utnyttja "medlemskapet" och avkommornas resultat blir uppmärksammade..

Hur har det gått för dig? Har du provat ridit några av de nämnda klasserna?

Sen är jag jätte nyfiken på att höra hur dessa klasser bedöms, ni pratar om ett formulär som fylls i av domare. Vad är det för formular, vad ingår och hur räknas det? Kul att veta lite om hur det funkar när jag ändå ska starta klasserna om 1,5 vecka. :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 559
Senast: Kirie
·
Hästvård Hej alla kloka bukefalister!:banana: Är det någon som vet om en veterinär kan klämma och känna under hoven och avgöra om hästen har...
Svar
6
· Visningar
1 611
Senast: Lavinia
·
Dressyr Hej hopp!:bump: Vad är det för program som man ska ha över 62%(?) i på regional tävling för att kvala till nationella tävlingar? För...
Svar
11
· Visningar
7 329
Senast: pluppalot
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 807
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar