Breeder´s, varför inga resultat on-line?

Sv: Breeder´s, varför inga resultat on-line?

Tobbe vet allt om allting och om alla.

hahahaha
ja han är nog den enda i fältävlansvärlden som vet vem jag är också hihi

Om man läset hela tråden framkommer ju klart att betslingen ändrades under tävlingens gång. Vad hade det med Tobbe att göra?? Varför skulle han ha bättre koll än någon annan deltagare??
Fakta är: på fälttävlans sidan under ridsportförbundet finns breeders reglerna, där står fortfarande att kvalen får ridas på betsling enligt TR, MEN att finalen skall ridas på enbart tränsbett. Denna regel ändrades sedan ca 1 tim före start. Somliga hann ändra betslingen, somliga inte!
Det grymma i detta är det knappast blev rättvist! Finns det en skriftlig regel FÅR det inte ändras just före start. Det är något som gäller alla regler, ändringar måste annonseras i god tid. Hur skulle det gå om man tex 1 tim innan högskoleprovet plötsligt gav dispens för mobiltelefoner eller något annat som man kan ha hjälp av. Sorry de som var på plats 1 tim innan provet vet om det, resten får skylla sig själva ELLER!

Håller med!! 4 ord innefattar hela den tävlingen och det är KAOS

Det var inget negativt om Tobbe! Jag tycker han är duktig på unghästar o brukar ha koll på TR . När man anmäler sig till Breeders måste man veta vad som gäller. Jag tycker att det är jättebra om man inte betslar upp unghästar. Har man inte en unghäst som man kan reglera i terrängen bör man inte ställa upp i fälttävlan.

Birke skrev:
Det var inget negativt om Tobbe! Jag tycker han är duktig på unghästar o brukar ha koll på TR . När man anmäler sig till Breeders måste man veta vad som gäller. Jag tycker att det är jättebra om man inte betslar upp unghästar. Har man inte en unghäst som man kan reglera i terrängen bör man inte ställa upp i fälttävlan.

Men hallå! Dte handlade INTE om att inte ha koll. Det handlade om att man ändrade reglerna. Man var väl medveten om detta. Flera ryttare ville ju ändra!

Precis vad jag tycker! Man kan ju inte ändra en sådan grej så nära inpå terrängstarten, och utan att ALLA inblandade blir informerade!

Till Birke: Eftersom finalen gick i **, som dessutom var den första ** för många sexåringar, så vill man kanske ha lite extra kontroll på sin häst...tempot blir ju också högre i ** än i *. Bara en tanke..

Jag tycker inte man ska rida Breeders CNC** om man inte kan reglera sin häst i tempo utan att betsla upp dem! Om man ändrar regler före tävling utan att alla fått information bör man lägga in protest.Skulle vara roligt o höra vem som fick arrangören att ändra reglerna från Breeders bestämmelserna. Breeders har alltid varit dåligt med information. I Malmö för 2 år sedan ändrades dressyrtiderna. Anna Hassö kom för sent men fick rida senare eftersom tiderna inte justerats på internet. Niklas Lidbäck red med benskydd i dressyrprogrammet, Nina Lilja utropades som segrare o fick gå in med täcke o krans, när det visade sig att Piia Pantsu protesterat o helt plötsligt rev man av Nina Lilja alla saker! Jag förstår att det blir färre som rider Breeders. Många kommer med sina fina unghästar men har inte en chans om man inte låter någon "känd" ryttare rida deras hästar.

Birke skrev:
Jag förstår att det blir färre som rider Breeders. Många kommer med sina fina unghästar men har inte en chans om man inte låter någon "känd" ryttare rida deras hästar.

Jag förstår att det är blir färre.. men vad menar du?
För att det är röriga regler och rörig kommitté? eller för att det bara är "kända" som vinner?

Breeders i sig är rörigt både för dressyr och ft. Det måste man göra något åt! Fel personer på fel plats?

Att kändisar vinner däremot är lite svårare att göra något åt. Framförallt dressyrdomaren dömer orättvist. Men Anna brukar kunna detta, Piia brukar aldrig ha det problemet osv.

Fast okända Lisa får sämre poäng direkt.

Däremot är det svårare med favörer i övrigt eftersom TR reglerar. Har man fått en starttid så gäller den. Innan behöver man aldrig starta!

Fast det kan ju oxå vara så att Piia, Linda, Anna rider hiskeligt mkt bättre dressyr än okända Lisa faktiskt och därmed får bättre poäng :smirk:

Sedan finns där en terrängritt och en hoppning oxå som ingår och då hjälper det föga om man är känd om man river eller vägrar. :D

Senast ändrad av en moderator:

Självklart rider Anna, Linda o Piia bättre än alla andra blåbär... Det som hände för 2 år sedan var just det att Piia fick stopp på första terränghindret o enligt de flesta som såg hoppningen fick hon 2 nedslag i banhoppningen. Piia protesterade o sa att hon bara hade ett nedslag o protesten godtogs. Tydligen hade ingen filmat hennes ritt så alla andra som trodde att Nina vunnit stod där med lång näsa. Det jag kritiserar är Swede Horse som inte lämnar ordentliga besked. Finalplats o tid borde vara klart i januari så man kan lägga upp sin tävlingstermin på bästa sätt. Man insåg väl i år att final i mitten på juli var ohållbart. Hoppas Övedskloster får det att stämma bättre nästa år om de får finalen.

Jo, efter att fått fråga om betsling (trots att det står klart och tydligt utskrivet) gick ordföranden i fälttävlanskomitten Lars Erik Gällerdal in och helt enkelt ändrade regeln om bett. troligen visste han inte själv hur det var och kunde inte förklara eller motivera för dem som frågade. Så de som fått reda på det kunde välja andra bett. De som inte fick reda på det i tid, hade såklart ingen chans att byta om de nu velat det. Så de som följde regeln blev de som drabbades negativt, genom att det kanske trots allt är lättare att rida fort/få igenom förhållningar med andra bett. Åtminstone en som hade bra placeringschans råkade ut för detta. Otroligt dåligt skött! man tror inte i ett demokratiskt land som Sverige att det kan hända. GUBBVÄLDE!

Håller med och speciellt som nästan hela banan bestod av hinder i nerförsbacke hade det nog kunnat hjälpa med ett skarpare bett.

workaholic skrev:

Förvånad? :angel:

I fälttävlansvärlden följs inte ens eget uppsattna regler OM de ens finns nedskrivna och tillgängliga för alla.

Ringdeförbundet om två frågor jag hade ang fälttävlan. Det var mindre kul eftersom det mest spyddes galla över fälttävlansfolket.

Japp, det var ju precis där "folk" fick problem, i alla nerförsbackar. Inte konstigt att de som visste om att man fick byta bett också gjorde det...

men om anna hassö inte har sin häst så pass mellan hand och skänkel, och har kontrol på gas och broms på ett tränsbett, på en 6 åring, tycker jag att det är ganska så sorligt..... :mad: då säger det väll ganska mycket om hästen, tänk så stark den är isåfall, det är väll inget man vill eftersträva!

hon är dessutom ett proffs och då ska man kunna rida en final i 6 års breeders på tränsbett, och hon om nån är väll känd för att ha benmuskler så hon borde väll kunna hålla om och bromsa den.

hon red ju unghäst VM på den nu i helgen också. nu fick hon ha vilket bett hon ville och hon fick endå ett stopp.....men det var bra att hon red nolla i hoppningen. grattis till piia att hon tog silver!

Dumt att uttala sig om sådant som man inte har en aning om :devil: ...fast det kanske du tycker att du har? Kan ju säga att hon inte hade en vägran i Lyon utan en utbrytning och det handlade inte om att hästen blev för stark..

Liknande trådar

W
Hästvård Nu ger jag snart upp, pållan blir inte bättre. Hoppas ni har några tips eller nya tankebanor som kanske kan hjälpa mig. Jag ska försöka...
2
Svar
22
· Visningar
2 331
Senast: Wizzla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar