Bredd på stallgång

Sandra -74

Trådstartare
Undrar om ni här på Buke kan ge mig era råd. Jag bygger stall med 3 st boxar och plattan är gjord. Hur det än begav sig så med lite ändringar efter att den var gjuten så blir innermåtten på stallet nu 8,80 m x 8,50 m. Vill inte bygga in mig i misstag utan bygga för ev. ändringar tex. att man vill ta föl någon gång.

Klarar man sig på en stallgång på 2,5 m eller behöver man ha det bredare. Min plan är att ha boxar som är 3 m x 4,2 m men med boxfronter försvinner det 30 cm och då blir det endast 2,5 m kvar till stallgång.
 
Sv: Bredd på stallgång

Jag skulle inte bygga mindre än 3m stallgång om det går.
Varför så tjocka boxfronter för?
 
Sv: Bredd på stallgång

Jag har redan i mitt gamla stall boxfronter med skjutdörr. När man mäter hela fronten med dörr så blir det ca. 14 cm. Det är väl så man måste mäta. Räknade från början att de var 5 cm som i mellanväggen. En av misstagen som gjorts :-(
 
Sv: Bredd på stallgång

Jag har också 3 boxar på 3×4 kvm och 2, 5m stallgång. Fungerar utmärkt att både vända hästarna i gången, lagom bredd att både spola av hästarna och sadla.
Har ingen jätte bra bild på denna datorn men du ser att det är gott om plats för skötsel.
http://m1115.photobucket.com/albumview/albums/lindalif91/2012-10-30120638.jpg.html?o=49

Har slagdörrar i boxarna, fungerar att öppna och stänga dörrarna även med häst uppbunden i gången. Enda nackdelen med vårt stall är att man måste vända hästen i gången innan hon går in i boxen då hennes boxdörr är precis innanför ytterdörren. Ett fel tänk från vår sida då vi först tänkt använda dörren som går ut på gårdsplanen som huvuddörr och inte gavel dörren.
 
Senast ändrad:
Sv: Bredd på stallgång

Tack för svar och bild.
Jag blev fundersam då jag såg en tråd om stallbygge här på buke. Ridskolan där min dotter går har en stallgång mellan boxarna på 2.5 m och där står hovslagaren och skor utan problem och jag har stått där och skött hästar och även passerat häst med annan häst i gången utan problem. Min fundering blir när flera börjar diskutera att 2,5 inte räcker. Vad är argumenten för bredare?
 
Sv: Bredd på stallgång

Men med anspänning menas om jag förstått rätt när man spänner för en häst framför en sulky. Någon förprövning behövs inte.
Jag kan alla regler, men jag undrar mer om motiveringen varför man ska ha 3m.
 
Sv: Bredd på stallgång

I vår stallgång har vi också så att man kan hänga upp blöta täcken längst box fria sidan, går bra att gå med hästarna fast täckena är uppe. Vi har också avlopp längst denna sidan med ett svagt fall mot rännan, så man kan ducha hästarna. Aldrig att man blir blöt själv eller råkar spola ner boxväggarna. Har också höpåsar på denna sidan som är ur vägen även med häst i gången

Så 2, 5 m är alldeles lagom, 3m och 3, 5 som många vill ha tycker jag blir för brett för att ha som uppbindningsplats. Finns större risk då att hästen bestämmer sig att snurra runt. Tänker jag åtminstone... är det dock uppbindning mellan 2 box råder är 3m bättre, får hästen bättre distans till andra hästar på bägge sidorna. Men när det bara är boxar på ena sidan är 2, 5 tillräckligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Bredd på stallgång

De enda diskussioner som jag har sett om just bredare gång har handlat om när boxarna stått mot varann, dvs en gång med två boxrader.
 
Sv: Bredd på stallgång

Det är en stallgång med två boxar på ena sidan och en box på andra sidan av gången. Jag kan få till en stallgång på 3 m men då får jag minska boxarna, vilket inte är hela livet, men jag tycker det är viktigt att väga saker för och emot. Tacksam för alla tankar om det jag kan få.
 
Sv: Bredd på stallgång

I stallet vi står nu är gången runt 3m bred och det är väldigt skönt (stort privatstall, 30 boxar). Jag tror dock att det räcker alldeles utmärkt med en 2,5m gång i ett mindre stall. Den största anledningen till att ha en 3m gång (enligt mig) är för att på ett säkert sätt kunna ta in flera hästar samtidigt. Stallchefen tar utan problem in 3 hästar samtidigt.

För mig hade det känts viktigare med större boxar eftersom hästarna ändå spenderar en hel del tid i dem. Jag har även haft hästen i ett stall där gången förmodligen var just 2,5 bred. Det kändes aldrig trångt och man kunde utan problem binda upp, sköta, sadla osv. I det stallet var det 12 boxplatser.

Lycka till med stallet, måste vara härligt att få eget =)
 
Sv: Bredd på stallgång

Jag känner oxå att jag helst vill ha så stora boxar som möjligt. Helst vill jag i alla fall ha en box med kortaste sidan 3 m ifall man någon gång vill kunna ta föl tex.
 
Sv: Bredd på stallgång

Motivtexten är följande till de mått som finns i de allmänna råden i hästföreskriften: Beroende på verksamheten måste stallgångens bredd anpassas för att undvika skador på hästar och människor.
 
Sv: Bredd på stallgång

Tänkte precis som du och prioriterade stora boxar. Har knappt 2,5m stallgång i ett stall med tre boxar, vara två är mittemot varandra. Känns inte trångt!
 
Sv: Bredd på stallgång

Klarar man sig på en stallgång på 2,5 m eller behöver man ha det bredare. Min plan är att ha boxar som är 3 m x 4,2 m men med boxfronter försvinner det 30 cm och då blir det endast 2,5 m kvar till stallgång.


I ett stall med 3 boxar finns väl ingen vettig anledning att ha jättebreda stallgångar. Vad är det du ska göra i stallgången som skulle innebära att du skulle behöva en bredd på uppemot 3 meter.


Min stallgång har jag inte mätt, men den är ca. 1,80 - 2 meter och ändå uppfattar jag den som mer än tillräckligt bred. Hovslagaren har heller aldrig klagat på den.
 
Sv: Bredd på stallgång

Jag har 2 boxrader med en gång på 2,5m och det räcker bra.
Jag har även täckeshängare på boxarna som tar lite plats.
Jag har 2 hästar på 170cm och jag står i gången och sadlar, klipper, skor utan problem.
 
Sv: Bredd på stallgång

Svarar både dig och Inka-90 här.
Jag har själv varit inne på att 2,5 m borde räcka men så såg jag en tråd här där en skulle göra om ett utrymme till stall med 2 mindre boxar där det diskuterades att skötselutrymme på 2,5m var på gränser till att vara för litet. Man vill ju att det ska bli rätt då jag inte tänker bygga fler stall, två får räcka.
 
Sv: Bredd på stallgång

Jag har ett litet stall med 3 boxar. Stallgången är 2,5 m bred och jag tycker inte att den är för smal. Hovslagaren skor också där och det fungerar utan problem här i alla fall. Är du orolig för att hästarna i boxarna skall komma för nära den som är uppbunden? Hurudana boxfronter har du tänkt dig? Läste att du skall ha skjutdörrar men hur ska gallren (om du ska ha sådana) se ut? En grej som är möjlig är ju att ha öppning för hästens huvud vid boxdörren som går att stänga vid behov, t.ex. om hovslagaren är på besök och inte vill ha hästarna så nära.
 
Sv: Bredd på stallgång

Vad skönt att se att det är fler som tycker det funkar med 2,5m.
Inredningen har stängbart galler i boxdörren så för den sakens skull är jag inte så orolig. Tror det får bli stallgång på ca 2,5 m eller lite plus. Känns inte som om det är jätteviktigt att gången är 3m. Flera som menar att det går med mindre om man ser till de som svarat i tråden.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har äntligen bestämt oss för att det är dags att inreda vårt stall som byggdes för tre år sedan och är nu i full gång att titta runt...
Svar
17
· Visningar
4 375
Senast: Pudlan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 015
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Hej! Skulle vilja ha tips på smarta lösningar från er med utebox, som har underlättat den dagliga skötseln för er. Vi har två uteboxar...
Svar
6
· Visningar
2 720
Senast: Buck
·
Gnägg Hur ska jag tänka...? Stallet har 4 boxar ( vi har 2 ridhästar samt 2 shettisar för körning, alla hästarna går på lösdrift och kommer i...
Svar
7
· Visningar
1 665
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp