Bredd mellan armeringsjärn där hästarna äter

Presto

Trådstartare
Jag har två B-ponnyer som går på lösdrift. Jag vill att dom ska ha fri tillgång på hö, men den måste ändå begränsas då den ena ponnyn fick fång av för mycket hö för nått år sen.

Jag har hittat en fiffig lösning som jag gillade, det är ett armeringsjärn över höet. Men nu kommer nästa fråga, hur stora ska rutorna vara för att det ska vara optimalt?

Jag är rädd att hästarna kanske blir lite glupska och kan skada tänderna mot järnet när dom äter, eller är det en helt obefogad rädsla? För jag hade tänkt att rutorna skulle vara mindre än att dom får in hela mulen. Jag vill också att rutorna ska vara mindre än deras hovar.. Dock är nog risken obefintlig att dom ens kommer kunna få dit en hov, men om.

Vad är bäst att rutorna är kvadratiska eller avlånga? Funderade på om dom kanske kunde vara runt 5x10cm, vad tror ni om det?
Eller är det bättre att ha någon form av hönätslösning istället för armeringsjärn?

Jag undrar alltså bara om själva delen där dom äter från, resten har jag koll på.
 
Sv: Bredd mellan armeringsjärn där hästarna äter

Tror att du får tänka på samma sätt som om det var box galler. Då får inte avståndet vara så litet att hästen kan fastna i det med käken. Vilket det avståndet är beror då helt och hållet på hästen. Men det har förekommit en hel del skador på käken (frakturer) när hästen satt huvudet sned, bitit i gallret och sedan vänt huvudet rätt igen. Är det fel avstånd kan hästen då fastna med underkäken. Så det där med 5 X 10 tycker jag kan låta som om den risken kan finns. Men det är som sagt helt beroende på hästarnas käkar hur breda dom är.
 
Sv: Bredd mellan armeringsjärn där hästarna äter

käkfrakturer lät inte alls trevligt :crazy:

funderar på 7x7 rutor eller nått istället? Dom har normalstora käkar för en b-ponny tror jag, 10,5 på bett. Anledningen till att jag inte vill ha för små rutor är att jag funderar på om då får i sig något alls då? Eller dom kanske lyckas rätt bra ändå, dom är ju trots all ponnys (lyckas med det mest otänkbara ibland:grin:)? Tänker att järn är inte lika flexibelt som t.ex. ett hönät, så det är svårt att veta. Men det är la inte värre än att man får göra om det om rutorna blir för tajta..
 
Sv: Bredd mellan armeringsjärn där hästarna äter

Jag tycker att du ska skaffa ett slowfeed nät. De allra flesta verkar väldigt nöjda med det
 
Sv: Bredd mellan armeringsjärn där hästarna äter

googla lite och det verkar intressant, men vad är skillnaden mellan slowfeed och vanliga hönät? Dom verkade rätt stora. Vet du någon svensk sida man kan beställa från?



Googla lite till och hittade, nu är det beställt. Blir det bara att fixa nått bra sätt att ha dom på ;) Tack
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en ponny som överlag är rätt ointresserad av mat. Exempelvis äter han inte kraftfoder, äpplen, morötter e dyl mer än någon liten...
Svar
8
· Visningar
1 097
Senast: Terese
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 940
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager. Hos utbildaren så hade inte marken betats...
Svar
8
· Visningar
1 672
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Går det? Jag har två B-ponnyer, varav den ena haft fång, som äter väldigt mycket. Det var när hästarna hade fri tillgång på hö (i...
2
Svar
35
· Visningar
4 584
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp