Breda sadlar/sadelutmaning?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Har tvingats inse att igångsättning utan sadel är svårt.. Behöver därför en ny sadel (eftersom fröken inte uppskattar den gamla längre).

Hennes krav är:
* extremkort anläggningsyta.
* minst 120 grader över manken. (har xxw(34) i M&N och har fått höra att den är för smal).
* passa en relativt platt rygg (dvs inte snurra en massa).
* Möjlighet att sätta sadelgjorden så den inte drar fram sadeln (sadelgjordsläget är typ mellan frambenen, även när hon inte är tjock).
* Relativt rak (tror jag, hon har ändrat form med allt fett och 2 månaders vila).

Mina krav är:
* Smal midja- jag har höftproblem och kan inte rida i breda sadlar.
* Gärna dressyrmodell.
* Min rumpa går ner i 16 tum, men jag tror att jag egentligen är kanske 17 tum??
* Gärna kunna använda till hoppning också.
* Helst så billig som möjligt, jag är student i minst 6 månader till.

Så, här finns en utmaning för er som kan sadlar. Mina krav är mindre viktiga än pållans, men smal midja är tyvärr ett måste, annars kan jag lika gärna rida barbacka.

/Lavinia, som behöver sadel snarast

Sv: Breda sadlar/sadelutmaning?

Jensen Exmoor stämmer in på dina kriterier. Man kan även ändra bomvidden. Nypris är ca 8 000 eller något sånt. (går även att få tag på billigt genom engelska ebay, då heter märket The Saddle Company)

Jag har en häst med en väldigt kort, spikrak rygg som är ca 130 grader bred. Har en skräddarsydd Jensen Brillant dressyr, en Wow sadel samt att jag har haft en specialbeställd Jensen Exmoor fram tills nyligen som jag var väldigt nöjd med. Ifall det är till någon hjälp hade han en M&N hopp för längesen (när han bara var ca 115 grader)som passade hur bra som helst, men den växte han tyvärr ur.

Ang sadelgjordsläget rekommenderar jag H-gjorden, den är suverän! Det är samma tillverkare som Wowsadlarna. De är dyra, men verkligen värd varenda krona. Hindrar sadeln från att glida fram om hästen är bukig.

Nån islandssadel borde ju kunna vara en möjlighet. Jag hade en Kenatur Kari på min då väldig breda dam, den skall vara kort :) De är ju dessutom lite flatare i sätet så då kan man ju ha en mindre sätesstorlek och få ner anläggningsytan. Masterback, bomlös, kanske skulle kunna vara ngt. Ser ut som en bomsadel och är stabil men man ska ju inte hoppa i den då...

Eftersom hästen är under igångsättning och du är en fattig student så hade jag köpt en bomlös sadel av soffkuddemodell till att börja med. Annars kommer du får byta sadel ett antal gånger under igångsättningen. Enda nackdelen är att du inte kan träningshoppa i den (några skutt då och då gör inget).

Ang bredheten, de bomlösa soffkuddemodellerna är de enda sadlarna som jag har kunnat rida i längre än 30 minuter utan att få riktigt ont i bäckenet. Så även om de är breda så är de breda på ett sätt som går att klara av för oss med höftproblem.

Det är bara de stora str som är så långa. De som kallas för 13" som finns i olika märken är ca 46-47cm och passar korta ryggar. Har haft flera stycken. Kortas är Börjes som är minimal i sin 13", störst är Barefoot i sin 13".

Sen så gör det inte alls lika mycket att en bomlös är lite för lång. Jag hade en häst med 40 cm sadelläge och min bomlösa var totalt 60 cm i full längd men hästen älskade den sadeln.

Kolla upp MoLL sadlarna. Tyvärr är de inte direkt billiga, men det kan gå att hitta någon riktigt gammal modell till ett billigt pris.
Dock är de rätt sällsynta på svenska marknaden, finns fler på den tyska. Ted Nätterqvist brukar kan dock ha koll, han är ett fan av dessa.

Så även om de är breda så är de breda på ett sätt som går att klara av för oss med höftproblem.

Det där kan man inte ta som en generell sanning, jag kan absolut inte rida i en soffkudde modell med mina höfter. Jag kan inte ens sätta mej ned ordentligt när det är så brett.

Till Ts
Kolla på Hawk, allround heter Knights hawk och dressyren heter Knights lady hawk. De är korta, har utbytbara koppjärn och passar platta ryggar. Den är i syntet och är kvalitets mässigt bara snäppet under wintec sadlarna. De ligger på runt 3500-4000 kr i nypris men går att hitta begagnade för runt 2000 kr.
Nu vet jag ju inte exakt vad du menar med smal men de är smalare att sitta i än vad wintec sadlarna är men inte lika smal som min globus gloi. På vår arab låg allrounden perfekt och han har ca 43 cm sadelläge och platt, rak rygg.
Hawken kan ju kanske vara något att ha under igångsättningen också köpa en annan sadel sedan när du vet hur hästen kommer se ut och när du har mer pengar.

Liknande trådar

Utrustning Hej, Vet att det finns en miljard sånahär trådar, har läst de flesta gamla men är fortfarande lite villrådig. Har kontakt med en...
Svar
6
· Visningar
2 502
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
4 098
Senast: Morran
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 979
Utrustning har vi hört den förrut? Hon behöver en ny sadel, jag vill ha en sadel som går att hoppa i (småskutt, men på träning) och som inte är...
Svar
9
· Visningar
2 924
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka