Breda sadlar/sadelutmaning?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Har tvingats inse att igångsättning utan sadel är svårt.. Behöver därför en ny sadel (eftersom fröken inte uppskattar den gamla längre).

Hennes krav är:
* extremkort anläggningsyta.
* minst 120 grader över manken. (har xxw(34) i M&N och har fått höra att den är för smal).
* passa en relativt platt rygg (dvs inte snurra en massa).
* Möjlighet att sätta sadelgjorden så den inte drar fram sadeln (sadelgjordsläget är typ mellan frambenen, även när hon inte är tjock).
* Relativt rak (tror jag, hon har ändrat form med allt fett och 2 månaders vila).

Mina krav är:
* Smal midja- jag har höftproblem och kan inte rida i breda sadlar.
* Gärna dressyrmodell.
* Min rumpa går ner i 16 tum, men jag tror att jag egentligen är kanske 17 tum??
* Gärna kunna använda till hoppning också.
* Helst så billig som möjligt, jag är student i minst 6 månader till.

Så, här finns en utmaning för er som kan sadlar. Mina krav är mindre viktiga än pållans, men smal midja är tyvärr ett måste, annars kan jag lika gärna rida barbacka.

/Lavinia, som behöver sadel snarast

Sv: Breda sadlar/sadelutmaning?

Jensen Exmoor stämmer in på dina kriterier. Man kan även ändra bomvidden. Nypris är ca 8 000 eller något sånt. (går även att få tag på billigt genom engelska ebay, då heter märket The Saddle Company)

Jag har en häst med en väldigt kort, spikrak rygg som är ca 130 grader bred. Har en skräddarsydd Jensen Brillant dressyr, en Wow sadel samt att jag har haft en specialbeställd Jensen Exmoor fram tills nyligen som jag var väldigt nöjd med. Ifall det är till någon hjälp hade han en M&N hopp för längesen (när han bara var ca 115 grader)som passade hur bra som helst, men den växte han tyvärr ur.

Ang sadelgjordsläget rekommenderar jag H-gjorden, den är suverän! Det är samma tillverkare som Wowsadlarna. De är dyra, men verkligen värd varenda krona. Hindrar sadeln från att glida fram om hästen är bukig.