bred lamellrand = tidigare fång?

S

Stenbäcken

hovis sa att min häst troligtvis haft fång för typ 1 år sedan. Det såg han på att lamellranden var bred (men vit som vanligt) och att det är "foder ringar" på hovens utsida. Då vi inte märkt nåt och hästen är relativt nyinköpt och vi vet inte någon sjukdoms historia.
Därför undrar jag : Kan en häst ha bred lamellrand utan att den har haft fång?:confused:

Sv: bred lamellrand = tidigare fång?

En breddad lamellrand är ett ganska säkert tecket på att hästen har haft fång och att den inte är rehabiliterad. Sen kan det naturligt skilja i bredd på olika hovar. Men om lamellranden är breddad i tån och smalnar av mot trakterna så är den antagligen roterad i hovbenet efter tidigare fånganfall.

En breddad lamellrand är ett ganska säkert tecket på att hästen har haft fång och att den inte är rehabiliterad. Sen kan det naturligt skilja i bredd på olika hovar. Men om lamellranden är breddad i tån och smalnar av mot trakterna så är den antagligen roterad i hovbenet efter tidigare fånganfall.

Tack för svaret det låter oroväckande så jag har lite följdfrågor.
Du skriver att den inte är rehabiliterad, kan vi rehabilitera denna häst så lång tid efteråt? hur gör man då? Ngt specialbeslag?
Hästen går idag barfota då hon är dräktig.

Hur kan man se om den är roterad i hovbenet? Kan man rida på en sådan häst eller är den obrukbar som ridhäst efter sådan "skada"?

Åk och röntga. Vad jag vet är det den enda säkra metoden för att se en hovbensrotation och/eller sänkning. Vet. kan sedan rekommendera vidare behandling (om det behövs).

Har kollat med vet. Då fånget ej är aktivt och det är "gammalt" ska jag bara avvakta och hålla uppsikt så det inte inträffar igen. Hovslagaren kommer att underlätta genom att "kapa" tån för att främja snabbare överrullning. Och vid behov så kommer hon skos på när hon blir tung i dräktigheten. Givetvis tar vi av skorna strax innan fölningen. Tack för svaren. :-)

Har du pratat med tidigare ägare? Det är i och för sig inte alls säkert att de märkt det men OM hästen skulle ha ett roterat hovben så kanske du kan pruta? Det beror ju lite på vad du köpt hästen till och hur mycket pengar det rör sig om.

En breddad lamellrand kan också uppstå av taskig hovvård, främre delen av hovväggen bänds isär helt enkelt pga långa tår. Men har den dessutom fångränder så är det nog så att den har haft fång. Skillnaden mellan foderränder och fångränder är att fångränderna går isär mot trakterna.

Ser hästen ok ut i hovarna i övrigt och rör sig som den ska?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 528
Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 932
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka