Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!
Hej, jag är inte heller arrangör av VM, jag var funktionär, med en dessutom i min smak mycket rolig arbetsuppgift, nämligen som Fotograf/ reporter på Heimdallur som var VM:s infotidning som gavs ut varje dag. Så jag har trots mycket jobb med tidiga mornar och sena kvällar haft väldigt trevligt på VM, trots regn& lera. Jag bodde dock inte i tält. Tälta i spöregn sänker säkert mångas humör.
Jag förstår att inte alla vill vara funktionärer, och att man vill att allt skall fungera när man är besökare. Tyvärr blev det en hel del som inte fungerade då det tillexempel verkar "ha hänt något" med en stor del funktionärer. Många dök inte upp till sina områden och det fanns inga eller åtminstone mycket få reserver. De som fanns jobbade i många fall otroligt hårt och flera gav upp och åkte hem enligt uppgifter från andra funktionärer inom deras områden. Som ett exempel kan tas att det under de första dagarna bara fanns TRE funktionärer som jobbade med serveringen för funktionärer (som då var ca 400st) Jag vet inte vems "fel" det är att det blev så. Det som är extra tråkigt är att många av de som ställt upp som funktionärer sagt "aldrig mer" efter att ha slitit omänskligt mycket och dessutom fått ta en masa otrevligheter från ryttare och besökare.
Bajamajorna gick som sagt var inte att flytta på pg av att maskinerna inte tog sig fram i leran, vilket naturligtvis var en jättemiss. (Sedan kanske man inte kunde köra sönder området hur mycket som helst heller) Om det funnits funktionärer "över" kunde de kanske ha tillsatts som toarulls påfyllare& städare, men nu gjorde det inte det. (Antar jag, eftersom de flesta jobbade stenhårt) Ett stort problem överhuvudtaget tror jag var att det inte blev så många funktionärer som man räknat med.
Hursomhelst, självklart skall det finnas mat till alla, även besökare, och det gjorde det väl? Det fanns flera serveringar och kiosker, så man behövde åtminstone inte svälta. Vid det nämnda tillfället tog maten slut i Rackethallens restaurang, men det borde (väl?) ha kommit mat senare dit igen, eller? Ibland går dock saker åt skogen. Man kan sedan älta det hela en stund i efterhand, men det är inte så konstruktivt.
Jag är inte intresserad av att "sätta dit" någon, man kan inte göra annat än att konstatera att vissa saker inte fungerade vidare bra, och ta med sig det till nästa stora evenemang. Det tror jag vid det här laget att SIF är mycket väl medvetna om så mycket griniga människor jag träffat på som ville säga dem ett och annat.
Jag har inga andra VM att jämföra med, men jag tyckte att det på det stora hela var väl genomfört och att åtminstone banorna var utmärkta. De missar med tidtagning (och Birga Wildt) bla som blev var naturligtvis sådant som INTE får hända. Men gjort är gjort. Visst kunde mycket ha varit bättre, men jag vill gärna minnas VM som något positivt ändå.
Jag vet av lång erfarenhet från turistbranschen att vädret påverkar folk väldigt mycket, och några mindre problem som man inte skulle bry sig om vid soligt väder blir plötsligt oerhörda hinder när regnet öser ned. (Nu syftar jag INTE på de stora missarna jag nämnt ovan)
Biljettpriset var onödigt högt anser jag, om det varit lägre skulle man förmodligen kunna fått ännu fler besökare, och även lockat in nyfikna som normalt inte håller på med Islandshästar. Nu blev det nog mest de redan frälsta som betalade in sig.