bråttom! utställnings klasser...

A

aljan

sista anmälan går ut idag, och jag vet inte vilken klass min hund går under:angel:
det känns ju lyckat att inte ha tänkt på det förren i sista minuten...

hon är 16 - 17 månader på utställningen. vilken klass ska jag välja, hon går ju in på alla dessa?:confused:

junior class 9 - 18 months
intermedian class 15 - 24 months
open class 15+ months

Sv: bråttom! utställnings klasser...

Det beror lite på hur hon ser ut i kroppen. Är hon outvecklad så kanske junior är bäst, är hon unghundig men lite vuxnare i kroppen så väljer du unghund (intermedian). Om hon skulle vara helt klar i kroppen (inte så troligt) så väljer du öppen klass.

Jag ställde min hane i UKL så länge det gick, dvs tills han fyllde två år. Bedömningen tar större hänsyn till att hunden är ung i unghundsklass än i öppen klass tex.

hon är hyfsat klar. men då kan det vara en fördel att ställa i 15-24 månaders med tanke på konkurrens och kriterier, eller har jag fattat det hela fel?

Jag anmälde till så "låg" klass som möjligt hela tiden med unga dåren. Dvs, juniorklass tills hon absolut var tvungen att gå som unghund och unghund tills hon var absolut tvungen att gå i öppen.

Meen, då har jag också en ras där folk fått för sig att de ska se ut som vuxna när de är nästan valpar... Det kanske inte är så i alla raser? En gång fick Wahidah 2a i kvalitet bara för att hon var "outvecklad". Hon var då 1½ år om jag inte minns fel och en saluki är inte klar i kroppen förrän den är 3-4 år. (och nejdå, hon låg inte "efter" utan var bara, inte helt klar.) Kan även tillägga att det är nästan "standard" att alla salukis får 1a i kvalitet eller exellent som det ju heter nu.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 021
Senast: netia
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 514
Senast: Jeps
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 613
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?