Brännsår :(

C

Criks Pacific

Min lilla pålle har fått ett brännsår på ganaschen typ. Har absolut inga som helst erfarenheter sen innan av brännsår så jag har ingen aning om hur jag ska gå till väga.
Såret är iaf rosa och runt om är det som en kant av sårskorpa och päls. Det är varmt men som tur är verkar hästen inte ha så ont av det.
Men sen igår (då jag upptäckte det) så har det blivit svullet och det är nästan pös-aktigt runt om. Igår gjorde jag rent det med jodopaxgel och satte på ett "hästplåster" för att hålla flugorna borta.
Idag när jag såg att det var svullet så gjorde jag rent med jod. lösning ganska ordentligt och spraya på bluespray. Han har ingen feber.
Men nu vet jag inte hur jag ska göra. Ska jag be vet. kolla på det eftersom det blivit svullet och "pösigt"? Eller är det bara onödigt?
Är det svårt att få brännsår att läka?

Vore väldigt tacksam för svar! Egna erfarnheter, tips, vad som helst :)

Sv: Brännsår :(

Nämen :eek:
Är det verkligen ingen som vet??

Är du helt säker på att det är ett brännsår? Kan kanske vara ett skav från en eventuell flugmask? Eller något insektsbett?

Jag hade tvättat noga och smörjt med jodopaxgel, den är toppen och finns att köpa på Granngården, den lägger sig som en tunn hinna över såret.
Att det är svullet kan ju bero på en infektion och då kanske du behöver någon penecillinsalva att smörja med.

Ett skav är det, men jag tänkte om det har blivit någon "brand". Det är helt skinnflått.
Då ska jag ta och införskaffa mig en sådan flaska :) Fick låna av en kompis igår.
Men ska jag vänta med att ringa vet. och se om svullnaden går ner? Eller ska jag ringa? Det kanske är bäst..
Jag är verkligen skitkass på sånt här :grin:

Jodopaxgel är i en tub, tuben är brun och man tar en klick på fingret som man smörjer hästens sår med, efter en liten stund bildas en skyddande hinna över såret, har funkat perfekt då mina hästar haft små sår. Lycka till!!

Liknande trådar

Hästvård I lördags kom min häst in med ett sår på bakbenet, på insidan vid hasen. ( tänker att det omöjligt är en spark utan att han rivit sig på...
2
Svar
20
· Visningar
4 634
Senast: ylvali2
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 892
Senast: skuggi
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 626
Senast: Görel
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka