Brännmärkning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare design4life
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 953
D

design4life

Undrar om det finns någon instans inom Svensk avel som verkar för att vi ska få brännmärka SWB avkommor? Skulle personligen verkligen vilja märka med SWB emblemet.

Sv: Brännmärkning

Det är ju rätt smärtsamt för hästarna att brännmärkas. Jag skulle säga inte, jag tycker inte att det behövs.

Tycker det egentligen inte finns ngn bra anledning till att man ska brännmärka sin häst, men det är min åsikt. Står SWB för swedish warmblood? :confused:

Du kan alltid frysmärka istället. Blir samma resultat som brännmärkning, och är tillåtet. :)

SWB är Swedish Warmblood, precis. Man kan lokalbedöva och precis som med frysmärkning så går det mycket fort innan smärtan försvinner. Ja, det är nuförtiden förbjudet, jag undrar just om det finns någon som arbetar för att det ska bli tillåtet igen. Skulle synas rätt mkt med frysmärkning va, se bara på triangelmärkningen, men det är ju alltid en tanke. Kanske sätta en sådär mall över o sprayfärga;)

Det pratas ju mycket om att vi ska vara stolta över våra svenska hästar, och det hade kanske varit bra med något som visar att det är en swb:are!
Hade gärna haft en märkning på mina uppfödningar. Brännmärkningens vara eller icke vara överlåter jag till någon annan....

Brännmärkning lär inte tillåtas i vårt land igen, när de väl lyckats förbjuda det för ett antal år sedan. Så jag tror faktiskt inte man skulle ha något för att jobba på det.

Frysmärkning möjligen, som sagt.

SJälv klarar jag mig bra utan märkning.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka