Bränd hårbotten

sthu

Trådstartare
Jag var ute utan huvudbonad i solen idag. Resultatet: sönderbränd hårbotten.

Det svider, kliar, vätskar och gör allmänt ont. Provade spola lite kallt (nåja, inte så kallt) vatten men oj oj oj! Det känns nästan ännu värre nu..

Vad kan jag göra för att lindra?
 
Aloe vera-gel. :up: Säljes ofta som "after sun". Jag är extremt solkänslig, blir röd och får klåda för minsta lilla, och den gör enorm skillnad för mig. Den svalkar och tar udden av svedan och effekten sitter i en stund. Det blir såklart lite kladdigt i håret men det kanske det kan vara värt för lindringens skull?
 
Jag var ute utan huvudbonad i solen idag. Resultatet: sönderbränd hårbotten.

Det svider, kliar, vätskar och gör allmänt ont. Provade spola lite kallt (nåja, inte så kallt) vatten men oj oj oj! Det känns nästan ännu värre nu..

Vad kan jag göra för att lindra?
Ingen aning vad man kan göra, men det låter ju verkligen jättejobbigt att vara såpass solkänslig.... :(
 
Aloe vera-gel. :up: Säljes ofta som "after sun". Jag är extremt solkänslig, blir röd och får klåda för minsta lilla, och den gör enorm skillnad för mig. Den svalkar och tar udden av svedan och effekten sitter i en stund. Det blir såklart lite kladdigt i håret men det kanske det kan vara värt för lindringens skull?
Jag tål inte Aloe Vera.. sist jag testade på solbränd hud blev det etter värre och huden trillade av. Det var precis så äckligt som det låter :yuck:
 
Jag var ute utan huvudbonad i solen idag. Resultatet: sönderbränd hårbotten.

Det svider, kliar, vätskar och gör allmänt ont. Provade spola lite kallt (nåja, inte så kallt) vatten men oj oj oj! Det känns nästan ännu värre nu..

Vad kan jag göra för att lindra?
Kylbalsam om du har hemma.

Jag har aldrig testat men det sägs att babywipes ska lindra solbränna, eftersom det är till för att lugna irriterad hud, tex blöjeksem.
 
Det blir nog svårt att få ner det i hårbotten, är inte det rätt tjockt? Har aldrig upplevt att det lindrar
Xylocain är det bästa ifall man får tag på det i gelform. Är man utomlands brukas det säljas som after sun och de fungerar jättebra! Jag brände mig rejält i Egypten en gång och köpte en sån flaska. Hade den i flera år och den var guld värd. Tyvärr har jag inte hittat något liknande i Sverige.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag kommer snart förlora förståndet... Jag har "alltid" haft ganska lätt för att få svamp, redan sen tonåren. På den tiden var det...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 692
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som sagt - min första föreställning om att jag skulle vara tillbaks på jobbet bara några dagar efter att jag hade brutit armen har jag...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 359
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 582
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp