Brallar era rutinerade hästar???

S

skumpan2000

Har varit på en mkt lyckad hoppträning idag...tränade lydnad med trestuds och sen varannan gång rättuppstående på höger och varannan oxer till vänster!!!

I och med att jag har varit så osäker på hinder tidigare (och även nu om det blir för högt) så har också min häst varit väldigt tveksam och stannat titt som tätt! Nu när jag litar på henne och följer med fram i upphoppet på ett helt annat sätt har jag fått en jättefin hopphäst som hoppar så gott som alltid, även när hon kommer in fel! Det är jag verkligen jätteglad för MEN, på köpet har jag också fått en så jädrans kaxig häst som brallar och har sig både emellan och efter hindrena.... :o Det studsas och det fjantas hej vilt och det enda jag kan göra är att försöka hålla mig kvar och driva henne framåt så hon inte står still och hoppar upp och ner på samma ställe!!!

Så nu undrar jag, det är ju vanligt att en ovan häst som min blir extra lycklig när hon kommit på vad skoj det är med hinder och självförtroendet höjs, men hur beter sig era rutinerade hästar, brukar de också bralla vid hoppning???

Vill bara veta vad jag har att förvänta mig i framtiden!!!! :crazy:

Min förra foderhäst brallade som sjutton. Han är nu 15 i år.
Han slutade bralla när vi kom upp på lite höjder och han fick ta i men på lite mindre hinder då bockade han som sjutton. :D Det var ett helt under attt jag satt kvar ibland.

De flesta hästarna i stallet kan bralla av och till.
Min nuvarande häst brallar inte men blir väldigt "titta på mig jag är så bra" och gu nåde den stackars häst som råkar komma för nära. För här är hon. (en riktigt madam det där. :smirk:)

Hejsan!
Jag är exakt lika dan och jag har inte märkt någonting på min pålle förrän jag höjde upp till 110-120 höjderna, då blev han så stolt att han var tvungen att bralla lite :D

Den häst jag tränar och tävlar med bockar både på träning och tävling. Han blir jätte glad om han klarar ett enligt hans tycke svårt hinder. Det är ok om vi inte ska komma på ett nytt hinder snabbt. Var på tävling några helger sen och hästen fick för sig att bock, precis innan ett hinder på framhoppningen. Han hade inte en chans att hoppa över hindret. Eftersom jag hade tappat ballansen lite när han bockade så stod jag en tiondels sekund efter att han stannat på fötterna på andra sidan hindret. Hästen såg lite förvånad ut men stod snällt och väntade tills jag tog honom. Jag hoppas att han plannerar sina bocksprång lite mer nästa gång! :cool:

Hästen som jag hoppar han brukar bocka lite snällt när han får hoppa mer utmanande hinder (titthinder, högre hinder). Men han gör det bara på träning, inte tävling. :love:

Oh Gud du skulle bara vetat vad förbannad jag varit på min stora drasut när han alltid skulle hålla på sådär. Jag tycker faktiskt inte det är så himla gulligt, för ifall ryttaren kastas ur balans så kan det innebära olyckor både för häst och ryttare. Vi löste problemet tillslut iallafall: Mycket mycket mer och hårdare daglig träning. Rejäla dressyrpass varje dag, där han reds igenom ordentligt, i minst 5 dagar i sträck innan hoppningen. Ingen uteritt, inte ens med galopp, det hjälpte inte om han blev trött, det var att "rida igenom" honom som hjälpte. Sedan blev han mjuk och lydig på hoppningen. Men har han ridits för lite innan hoppträningen, då kan man vänta sig a flight in the sky!

när jag var på klubbtävling för ett tag sen och skulle tävla en LD(80 cm blir de ju för han är D) med honom så dumma hans sig som tusan. drog som fasiken och bocka och fjanta sig.. det var nästan som han sa när han kom in "vafan är de här för tönthöjder ge mej högre" han har gått Msv hoppning så de här va rena leken för honom. men kul hade han nog ändå :d ja kan inte äns hoppa hemma på vår ridbana, han blir heltokig ja kan inte hålla honom och hoppa samtidit..

Nu är väl inte min häst "rutinerad" men iaf.. Vanliga hinder hoppar han normalt, det är ute han lägger sin energi på små hyss efteråt :smirk: Hoppar jag lite stockar och sånt brukar han "slow-motionbocka" efteråt! Speciellt när jag är barbacka. Men d är inga problem att sitta kvar (peppar peppar :D) Men vissa diken laddar han långt innan och så fullkomligt exploderar efteråt!! :D Lite svårt utan sadel ibland :p Men han bockar bara när han är glad :banana:
Alltså om man ser på vc-hoppningarna på tv t.ex, då brallar de flesta hästar tycker jag nästan! Rodrigo Pessoa har som bekant en glad liten sak! :rofl: :bump:

Min rutinerade dam var på tävling idag, första sen i tidigt höstas, och hon visade sin glädje genom att fnattskutta lite extra efter veterinärbesiktningen.
Roligt att hon tyckte det var kul att komma ut igen.!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Hoppträning med tinkern, kan bara sluta på ett sätt. Hon är verkligen hoppglad.:). På uppvärmningen gjorde vi volter som ökades och...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: indra2012
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
369
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
531
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama