Bråkigt föl

Thera

Trådstartare
Jag vet att denna tråden kanske egentligen borde ligga under hästhantering, men jag har försökt där och inte fått så många svar, så jag provar här istället...

Min lille bebis blir en vecka gammal idag. Han är otroligt social, vill vara med överallt, gosa och bli kliad. Ibland blir han dock väl påstridig. Han vill gärna gå rätt på en, dessutom med viftande framben. Igår sparkade han bakut och träffade min hand. Idag skulle jag ta en fästing på honom, varav han lyckas putta omkull mig så jag hamnar på rygg. Därefter tänkte han kliva på mig. Dock lyckades jag smälla till honom på baken så han stack. Dock verkade han bli riktigt förbannad och sprang sedan vändor runt mig och sparkade bakut.

Detta är mitt första föl och jag vet inte hur jag ska göra. Vi puttar bort honom och säger "fy" när han kommer och kliver, men nu verkar han snarare bli arg än rädd.

Är det här normalt beteende? Och vad ska jag göra?

Sv: Bråkigt föl

Jag svarar i egenskap av hovslagare och som sådan van vid hantering av olika sorters hästar.

Hantering = kommunikation.
Vid all hantering av hästar och i synnerhet hästbarn :) är det viktigt att vara tydlig.
Hästen måste få en chans att förstå vad du vill.
Hästar lär sig genom associationer.
Altså vilket gensvar hästen får på sitt beteende.
När hästen gör något du gillar berömm den EXAKT SAMTIDIGT som den gör det du vill.

När den gör något du inte vill _AVBRYT_ DET BETEENDET BRYSKT (inte så bryskt att den blir rädd för dig, men tillräckligt bryskt för att den skall ta dig på allvar)

Föl liksom människor har känslor. Ingen gillar att bli tillsagd - så att den reagerar är bara naturligt.

Fäl liksom barn testar gränser. Får jag göra såhär???
Då måste människan svara _NEJ_

Eftersom jag hanterat mångfa hästar som ägarna inte 2riktigt fått stil" på ;) så kan jag berätta att det vanligaste fel männiksor gör är att inte vara tillräckligt tydliga så att de signalerar som svar på "Får jag göra såhär?" Njae.

Eller att de säger NEJ alldeles för sent, och/eller alldeles för brutalt.

Hästar är bryska mot varandra men aldrig brutala.
Lycka till

Timingen gör hela skillnaden ( Avbryt bryskt det beteende du inte gillar, så kommer det att gåbra)

MVH SUSAN och lycka till!

Jag har själv haft STORA problem med min numera genomsnälla valack åring. :love: :love:

Redan då han var ett par veckor gammal visade han att han gillade att stå på bakbenen och var en mästare på att nafsa på allt och alla.
Åkte på bete med andra ston & föl då han var ca 3 veckor, gick där hela sommaren. Hälsade på honom mkt och han var trevlig.

Men då han kom hem igen och bara skulle gå med mamman så började det igen... Stod på bakbenen(och det rejält, rätt upp utan förvarning, viftade och fler än jag fick honom över mig) och bet i allt och alla.

Det spelade ingen roll hur mkt JAG försökte att uppfostra honom, han såg mig som en lekkamrat och hade ingen som helst respekt alls. Och tro mig, jag var HÅRD mot honom.
Släppte in honom & stoet med resten av flocken i stallet och vips så hade jag en mkt snäll 6 månaders unghäst.
Han fick busa med dom andra, samt bli uppfostrad av dom.

Tyvärr så dom andra ifrån efter 1 månad då dom tyckte att han lekte för hårt, samt började visa intresse för ston. Så då fick han gå med bara mamma igen i 1 vecka innan jag hittade en annan stallplats till honom. Det var en helvetes vecka, han reste sig & fick omkull mig flera ggr bla.

Sedan flyttade han till Darbhanga här på Buke och gick med deras stooora Welano, som både lekte med honom, samt uppfostrade. han var hård, men rättvis mot honom, precis vad som behövdes.
Katsrerade honom även som 10 månader då jag ej kan han honom hemma som hingst.
Fick hem honom efter 2 månader och dåv ar det en helt ny häst.

Så trevlig både mot hästar och männsikor. :love:
Uppfostran + att han blivit valack gjorde nog sitt till.

Så det jag vill säga är att din lille bör få en lekkompis att ta ut sina energier på. Annars kommer det inte spela någon roll hur mkt du än försöker uppfostra honom så länge han inte har någon att busa med.
Det är iaf min erfarenhet.

Min var såpass tuff att för honom räckte det inte med jämngamla då han var ½ året, för honom var Welano som är 5 år perfekt. Som både kunde vara lekkompis samt uppfostrare.

Lycka till...jag vet hur du har det. :smirk:

Nu vet jag inte hur just ditt föl är men många föl hanteras för mycket. Det vill säga de har ingen respekt för människor och är alldeles för påstridiga. Prova att ignorera honom, det kanske är för sent, att han är för "tam" redan.

Har han jämnåriga att leka med? Andra hästar i hagen? Det kan göra mycket.

Tack för era svar!

Jag har också funderat på om han kanske blivit för "tam", att han inte respekterar oss människor. Jag har börjat att ignorera honom och ägna mig mer åt mamman och jag tycker det har blivit lite bättre. Han kommer fram försiktigt och ställer sig och vill bli klappad. Efter en stund försökte han dock gå på mig igen, alltså puttas, men då föste jag bort honom bestämt och då gick han och ställde sig och åt istället. Det verkade som det inte var lika roligt längre då. Hoppas det är ett steg i rätt riktning.

Och jag tror också att andra hästkompisar gör underverk, på måndag ska vi släppa dom tillsammans med en unghäst och hennes mamma. Just nu väntar vi bara på att de ska avmaskas.

Tack!

Liknande trådar

Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 192
Senast: Sel
·
Hästhantering Köpte en 1-åring förra året så hon är alltså 2 år nu, efter ca en månad hos mig började hon attackera folk som går in i hagen, alltså...
2
Svar
35
· Visningar
4 696
Senast: Fliixey
·
Hästhantering Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig. Ska man leda honom in ifrån...
Svar
10
· Visningar
1 856
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 713
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar