Bråkig i galoppen

C

CeciliaHeikne

Behöver lite tipps.. Rider in en 4 åring. Hon har börjar gå riktigt bra i skritten och traven och hon är sammarbetsvillig (för det mesta) ;)

Har galoppat en del med henne ute i skogen, där flyter hon på bra och fattar på direkten vad hon ska göra.

I paddock/ manege totalvägrar hon. Ställer sig och gör de mesta för att slippa gallopera. Jag Antar att de beror än del på att det blir för jobbigt för henne att galoppera på böjt spår, för hon galopperar ibland på raksträckor (korta bitar) Klättra i backar är ju bra, då får hon bärbara muskler. Med tiden kommer hon ju bygga upp de muskler som hon behöver för att orka bära sig i galoppen..
men ni kankse har ni några tipps på hur ja ska göra..eller kan göra.. :D

Sv: Bråkig i galoppen

Har du longerat(stavfel kanske) på böjt spår. Hur funkar det! Jag skulle börjat där med galoppen. För då stör man inte galoppen om den är jobbig för hästen. Se bara till att underlaget är stabilt och att det inte blir för tungt. Våran unghäst fungerar bäst innspänd. För annars så blir hon flack och tycker det blir jobbigt.

Hon galopperar i paddock när hon är mogen för det ...
Ta´t lugnt !! min ena var 5 år och då kom allt på en gång ..Sressa inte . Tänk på din vän som hon är ca 3 år och hon frågar dej varför hela tiden tills hon förstår., så får man tänka i varje nytt moment man lär in.
Träna en galoppfattning på raksträckan och sakta av innnan böjen så att böjen blir en skön bit på sträckan ,galoppfattningarna stärker dessutom hennes bakdel.

Jag red en sån häst som verkligen tyckte att paddocken var skittråkig!!
Så fort man kom ut så blev det fart, som en helt annan hst lixom!
Men någon månad senare var det vart i paddocken då med =)

Har du provat att stärka hästens rygg genom att klättra nedför? Lite som att "sätta "den på haserna. Luta dig inte fram utan sitt i sadeln. Låt inte hästen svänga ut bakdelen åt sidorna. Den ska sätta sig jämt över bakdelen. Lägg till en ryggning några steg. Bra träning som kanske kan hjälpa dig att få en bättre galopp. Hästen måste vara uppvärmd ordentligt innan man gör detta. Börja försiktigt och öka på allt eftersom.

okej tack för alla tipps.. men har ni några bra övningar för att stärka bakbensmuskler.. utöver de vanliga.. Kan va kul me lite nya tipps och övningar :)

Att klättra nerför har jag alltid lärt mig ska vara skadligt för hästen. speciellt om den inte har muskler till det. Och det har hon ju inte.. Det är ju dom jag ska bygga..Och rygga är ju inte häller något alternativ eftersom hon inte kan det ännu..men tack ändå :)

LÖSHOPPNING .. är ett bra sätt förutom galoppfattningar ,backar ,hoppa över diken ,backningar både på rak väg och lite uppför..även framdelsvändningar har en viss verkan.

OK! hon kan inte ännu, gör då om vissa övningar till markövningar ,hon backar väl när du ber henne från marken.?

Att klättra nedför är inte farligt om du kan lägga över tyngden på bakdelen. Jag menar inte att du ska pressa hästen. Men någon gång ska du väl börja att bygga upp den. Att stärka bakbensmuskulaturen gör du genom att rida volter och lite öppnor. Nu menar jag stora volter och öppna med lite tvärning. Mer som skuldran in. Varför så bråttom med att galoppera? Hur ser hästen ut exteriört? Är den överbyggd bak? Har den halkat när ni har galopperat på böjt spår?

Jo det är att bygga upp den jag håller på med, Men jag anséer bara att det inte är rätt sätt att börja klättra nerför, Jag anséer att det behövs lite andra muskler innan hon är redo för detta. Volter är väldigt bra och hon fungerar bra på dem. Men skolor är inte häller att börja med ännu.. Och om jag ska vara ärlig så tycker jag nog att öppna är lite att ta i för en unghäst. Jag får fortsätta arbeta mkt i skritt och trav och ta galoppen ute i skogen och arbeta lite med att sakta av och fatta där. Så kommer det säkert av sig självt sedan i paddocken.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama