Bråkig häst

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej jag har en häst på foder nu och hon är oftast världens snällaste, mysigaste, bästaste häst när hon är i hagen eller boxen men så fort hon kommer ut ur hagen och in i paddocken eller ut på promenad så börjar hon bråka. Hon knuffar så jag nästan ramlar och hon drar i vägen med mig och jag får inte stopp på henne och det ända hon tänker på är mat. Hon drar iväg så fort hon ser gräs eller annat foder. När hon väl börjar äta så får jag knappt henne framåt. Vad ska jag göra? Jättetacksam för svar!:)

Hej, det låter ju inte så kul. Bäst är att ta hjälp av någon riktigt hästvan som kan visa dig hur du kan hantera hästen så att hon inte får någon chans att dra iväg efter mat. På den typen av häst får du nog ha totalförbud för bete utanför hagen - plus i hagen så fort grimman är på. Promenad skulle jag vänta med tills det fungerar bra att leda runt henne i paddocken utan att hon drar efter mat. Bäst vore klart att träna henne på en grusbana/ridhus tills du kommit underfund med henne lite bättre.

Du kan också se över hennes foder. Får hon kraftfoder så byt mot mera hö för då känner hon sig nog mättare. Är hon mager kanske hon ska ha lite mera mat? Du kan också testa att arbeta med henne direkt efter en måltid för då kanske hon är lite mindre matfixerad.

Lycka till!

Hej, det låter ju inte så kul. Bäst är att ta hjälp av någon riktigt hästvan som kan visa dig hur du kan hantera hästen så att hon inte får någon chans att dra iväg efter mat. På den typen av häst får du nog ha totalförbud för bete utanför hagen - plus i hagen så fort grimman är på. Promenad skulle jag vänta med tills det fungerar bra att leda runt henne i paddocken utan att hon drar efter mat. Bäst vore klart att träna henne på en grusbana/ridhus tills du kommit underfund med henne lite bättre.

Du kan också se över hennes foder. Får hon kraftfoder så byt mot mera hö för då känner hon sig nog mättare. Är hon mager kanske hon ska ha lite mera mat? Du kan också testa att arbeta med henne direkt efter en måltid för då kanske hon är lite mindre matfix

Just nu har hon fri tillgång av hösilage och hon är lite rund om magen så hon är inte mager och hon äter inte mycket kraftfoder. Något mer tips?:)

Idag när jag skulle rida tog det tio minuter att bara komma upp då hon flyttade sig och gick iväg osv. Snälla lite tips på vad jag ska göra.

Ja det vore bra att veta lite mer om henne - ålder, utbildningsnivå. Är hon lydig i ridningen?
6 år, riden 10 gånger eller något, ibland så tvärvägrar hon eller som idag drog iväg och sen stannar och när man lägger till spöet sparkar hon bakut. Ibland jätteduktig lyder bra och lyssnar på hjälperna. Det går upp och ner.

Om hon är så lite riden är det nog lika bra du väntar med det tills du hittat nån du kan rida för och som kan ge dig tips och råd om vad som är vettigt att göra med henne. Tills vidare kan du kanske longera henne så att hon inte samlar överskottsenergi? Och träna på att gå i grimma utan att dra och stå still vid uppsittning. Ge henne enkla uppgifter och beröm när hon gör rätt. Det kommer du att ha nytta av i ridningen sen.

Hej jag har en häst på foder nu och hon är oftast världens snällaste, mysigaste, bästaste häst när hon är i hagen eller boxen men så fort hon kommer ut ur hagen och in i paddocken eller ut på promenad så börjar hon bråka. Hon knuffar så jag nästan ramlar och hon drar i vägen med mig och jag får inte stopp på henne och det ända hon tänker på är mat. Hon drar iväg så fort hon ser gräs eller annat foder. När hon väl börjar äta så får jag knappt henne framåt. Vad ska jag göra? Jättetacksam för svar!:)

Det är väl en fjording? De fjordingar jag träffat har varit rätt hårda hästar, och om man inte är tydlig med dem så förvandlas de gärna till ångvältar som drar iväg till närmsta grästuva. Nånting för vana vuxna, inte för barn. Jag har varit medryttare på en fjording, och om man var bestämd och tydlig så var den mycket lätthanterlig och väluppfostrad - men med mer ovana kunde hon vara odräglig, och drog iväg just som du beskriver. Det gäller att mota olle i grind med såna hästar, korrigera redan när de funderar på att gå iväg att äta, för när de väl är på väg mot grästuvan redan är de mycket svårare att stoppa.

Det är väl en fjording? De fjordingar jag träffat har varit rätt hårda hästar, och om man inte är tydlig med dem så förvandlas de gärna till ångvältar som drar iväg till närmsta grästuva. Nånting för vana vuxna, inte för barn. Jag har varit medryttare på en fjording, och om man var bestämd och tydlig så var den mycket lätthanterlig och väluppfostrad - men med mer ovana kunde hon vara odräglig, och drog iväg just som du beskriver. Det gäller att mota olle i grind med såna hästar, korrigera redan när de funderar på att gå iväg att äta, för när de väl är på väg mot grästuvan redan är de mycket svårare att stoppa.
Okej men hur ska jag göra? Ska jag ryta till? För det verkar ju inte funka. Eller ska jag dra i grimskaftet? Det brukar inte hjälpa det heller. Eller ska jag rycka till i grimskaftet? Snälla tips!

Okej men hur ska jag göra? Ska jag ryta till? För det verkar ju inte funka. Eller ska jag dra i grimskaftet? Det brukar inte hjälpa det heller. Eller ska jag rycka till i grimskaftet? Snälla tips!

Det jag tycker funkar bäst är att hindra hästen redan när den börjar fundera på att dra iväg, alltså när den tar första steget eller vänder huvudet åt fel håll, att då säga nej och visa hästen hur den ska göra. Givetvis ska man inte skrika och härja med hästen, men vara tydlig med lydnaden i det lilla, när du hämtar från hagen ska den inte börja äta lite medan du stänger hagen osv, utan fokus på dig och vad ni ska göra. Lugn, tydlig och bestämd.

Har du någon hästvan i närheten som kan visa dig hur man gör?

Testade idag att ta grimskaftet under grimma som när man har kedja och då lyssnade hon bra. Funkar det lika bra med vanligt bomulls grimskaft under eller ska jag köpa en med kedja? Tycker ni att jag ska fortsätta att ha den under eller ska jag träna med grimskaftet "vanligt"?

Hon har nu också börjat nafsa. Hur ska jag visa henne att det är fel? Läste att man ska slå till på mulen men jag tycker inte det känns okej då hästen kan bli huvudskygg.

Jag har haft problem tidigare med min dam när jag ledde henne. För henne var det inte just mat hon ville ha utan mer att hon hade noll respekt för att jag stod där, ville hon gå åt något håll så gjorde hon det. Jag har varit hos NH-tränare en gång och har sedan dess tränat mycket med henne. I början hade jag aldrig vanlig grimma utan repgrimma som ju känns lite mer på hästen. Jag rycker tag ordentligt i henne när hon inte lyssnar. Det gick (går) absolut inte att mesa med henne, det lyssnar hon inte alls på. När jag började träna på att leda var det mest: gå, stanna, gå, stanna, gå, stanna... Ja, du förstår. I början behövde jag ju vara med mer med kroppen för att se till att hon stannade när jag stannade, vissa gånger har jag liksom fått sätta hårt mot hårt, nästintill lutat mig mot bogen på henne för att hon ska stanna/stå stilla. Till en början behövde hon inte stå still lång stund alls, bara så att hon liksom stannade upp räckte. Numera kan jag (om hon är på bra humör och inte alltför hungrig...) gå med henne utan grimskaft alls och hon följer och stannar när jag ber.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 294
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat

Omröstningar