Bråkig häst som gör som han vill

A

Alicorn

Jag har en medryttarhäst (fjording) som är hur mysig som helst när man pysslar med honom och så, men vid ridningen går det inte bra alls! Han har inte blivit så mycket riden senaste året då ägaren fått ett barn.

Jag har bara ridit i hagen (då det inte finns någon paddock) än så länge, och där är han väldigt slö, och vill absolut inte galoppera. De få gånger som jag fått han i galopp har varit usla, det har oftast bara varit några steg och sen bocksprång. Men det är inte det som är problemet utan när jag ska rida ut så totalvägrar han. Jag har provat några gånger och varje gång är det samma sak; han backar och försöker vända, hur mycket jag än driver. En gång började han dessutom att bocka och bockade av mig. När man rider ut tillsammans med hans mamma så funkar det dock alldeles utmärkt och han är from som ett lamm!

Sen så sticker han när man är ute och leder honom och jag vet inte hur jag ska göra. Jag skulle verkligen vilja kunna rida ut med honom själv och så. Hur ska jag göra för att få mer respekt från honom? Någon som har tips på hur jag kan göra?

Sv: Bråkig häst som gör som han vill

Har inte något bra tips men har det precis likadant gällande uteritterna med min fjording. jag har skapat några trådar om det, du kan ju kolla dom! har fått massa bra tips där. Jag börjar tyvärr ge upp tror jag, kommer nog inte ha min pålle kvar i framtiden som jag hoppats:(
Dock tycker jag nog att det borde kollas upp att han inte har ont någonstans.

Lycka till!:bump:

Har han inte ont någonstans så gäller det att bara vara bestämd. Han ska ut och bli riden. Du bestämmer det inte han! När har börjar dumma sig genom att försöka vända kan du ha ett spö med och rappa till honom lätt, bryr han sig inte kan du korsa över ex. vänster tygel på höger sida om halsen så han tappar kraft och blir tvungen att gå på en liten volt- mana på honom så han går på den volten och sedan släpper du honom och manar på honom fram dit du ville att han skulle från början. Gör samma sak när han bockar och dummar sig!
Ta till detta knep varenda gång så kommer han att förknippa sina dumheter med ett obehag- det är jobbigt att springa på en sådan liten volt!

Det är det bästa råd jag har och funkar ypperligt då hästarna tappar kraft och varken orkar bocka eller dumma sig och tappar snabbt intresset och lyder. Det tar tid att lära om olydiga hästar- man måste ha tålamod, bestämdhet och mod att stå för vad man säger i alla lägen för att klara av det. Fjordingar är envisa- du måste vara dubbelt så envis! Håll ut så ska du se att det blir bättre!

Tack, det ska jag prova. Och jag ska inte ge upp! :)

jag hade samma problem med en nordsvensk jag köpte hon var 5 år och nästan helt ohanterad, men men jag gjorde allt jag kunde för hon skulle få förtroende för mej . red in hästen vid 5,5 år, då var hon ganska så bra att ha med att göra. sen började det.. har ca 700 meter till ridbanan, så det enda sättet att få dit henne var att antingen någon gick och ledde henne och jag satt på ( kände mej som nybörjare) eller att jag själv ledde henne.. på ridbanan var hon jätte snäll och gjorde som jag bad henne om, därimot brukade det gå bra att rida hem. men envis som jag är så skulle jag bara rida till paddocken en dag (hade gott om tid!) jag började vid 10:30 tiden. första biten 200 meter gick bra, men sen började hon småstegra slänga sig om och gallopera hemåt, så höll hon på men jag tänkte inte ge mig!! vid kl 14:30 var vi äntligen vid paddocken (måttligt irriterad) , red bara ett varv för att sedan gå hem, hem gick kanon bra. mitt råd till dej är att var envis och ha gärna någon med dej om du ska sätta hårt mot hårt , det kan bli en rejäl kamp.. både nordisar och fjordingar är ju väldigt starka så man har ju inte en chans att hålla dom om de sticker.. :o mitt problem var väl också att jag och hästen inte kom överens, vi gillade inte varandra.. sålde hästen som gick på high chaparall ett tag , men hon är nu i himeln..
LYCKA TILL!!

Glöm inte att berömma bara när hästen går dit du vill..;)

Hej, jag har precis lagt in en tråd om ett liknande problem (såg ej din förrän efteråt). Du verkar dock ha större problem än jag, men jag kan iaf berätta lite hur jag gjort (även om jag inte löst det helt än, se min tråd).

Till exempel:
Jag hade stora problem med "krabbande", dvs att hästen bestämmer sig för att gå på sidan som en krabba och bli väldigt stark. Till slut lyckades han göra det flera hundra meter utan att jag fick stopp. Det krävdes att jag tog hjälp av en erfaren kompis som fick se på när han "krabbade" och ropa tips som hon såg från sin plats på marken. Jag har t.ex. en ganska mjuk hand (för mjuk i vissa lägen) och hon kunde se att min häst kommit på att göra sig fri från tygeln genom att dra den allt längre ur min genom att "ställa sig" åt ena hållet, genom det var han fri att "krabba" åt andra hållet! En stram yttertygel och en kraftig skänkel framåt precis när han "tappar greppet" om tygeln var det som krävdes för att vi skulle avgöra det och plötsligt hade jag kontrollen på vart vi skulle! Men det var min kompis som såg det, själv var jag på väg att helt ge upp.

En duktig kompis som ser saken ur ett annat perspektiv från marken och kan ropa stödjande heja-rop och kräva att man fortsätter när man nästan bara vill lipa och ge upp har varit det som hjälpt bäst hittills! Hästen känner ju dig och vet hur du kommer att göra och reagera, bara det att någon annan ropar kommandon gör att du plötsligt arbetar på ett sätt som för hästen är mindre förutsägbart =den måste lyssna!

Lycka till!

Glömde skriva:
Mycket handlar säkert om att hästen är otränad och omusklad, dvs allt arbete är JOBBIGT och tungt (jmf om man själv är otränad), kräv lagom! Korta pass och lätta uppgifter till en början (och mycket beröm när det går bra!).

Strunta i galoppen så länge, den är säkert extra jobbig. Satsa på att träna fram en bra trav så hästen får muskler så att den så småningom orkar galoppera! Jag fick inte fram en ok galopp förrän efter sådär en månad, men den kom och blir bättre och bättre!

Viktigast är korta pass, ofta och med varierade uppgifter. Och sluta alltid i tid medan det fortfarande är du som bestämmer och övningarna går bra! Det är du som bestämmer när ni ska sluta (sluta hellre tidigare)!

Har han inte ont någonstans så gäller det att bara vara bestämd. Han ska ut och bli riden. Du bestämmer det inte han! När har börjar dumma sig genom att försöka vända kan du ha ett spö med och rappa till honom lätt, bryr han sig inte kan du korsa över ex. vänster tygel på höger sida om halsen så han tappar kraft och blir tvungen att gå på en liten volt- mana på honom så han går på den volten och sedan släpper du honom och manar på honom fram dit du ville att han skulle från början. Gör samma sak när han bockar och dummar sig!
Ta till detta knep varenda gång så kommer han att förknippa sina dumheter med ett obehag- det är jobbigt att springa på en sådan liten volt!

Det är det bästa råd jag har och funkar ypperligt då hästarna tappar kraft och varken orkar bocka eller dumma sig och tappar snabbt intresset och lyder. Det tar tid att lära om olydiga hästar- man måste ha tålamod, bestämdhet och mod att stå för vad man säger i alla lägen för att klara av det. Fjordingar är envisa- du måste vara dubbelt så envis! Håll ut så ska du se att det blir bättre!

Har du något tips på hur man ska göra om hästen ryggar?(snabbt och "okontrolerat"). jag har också ofta problem med att hästen vill vända när jag rider ut ensam. att hon snurrar runt och studsar kan jag hantera men inte ryggningarna, hon har många,många gånger varit nära att backa ner i djupa diken:crazy: har du något tips att komma med? det funkar inte att rygga åt det håll man ska

Kan ju tillägga att hästen har varit sånhär när hon varit i bra kondition(även om hon inte är det nu) och att det inte är några problrm när man rider ut med andra eller när man kör(ensam utan sällskap)

Till TS: det ända tips jag kan ge dig är att ha tålamod massor med tålamod

Har du något tips på hur man ska göra om hästen ryggar?(snabbt och "okontrolerat"). jag har också ofta problem med att hästen vill vända när jag rider ut ensam. att hon snurrar runt och studsar kan jag hantera men inte ryggningarna, hon har många,många gånger varit nära att backa ner i djupa diken:crazy: har du något tips att komma med? det funkar inte att rygga åt det håll man ska

Kan ju tillägga att hästen har varit sånhär när hon varit i bra kondition(även om hon inte är det nu) och att det inte är några problrm när man rider ut med andra eller när man kör(ensam utan sällskap)

Jag läste någonstans att om hästen börjar rygga utan att man bett om det så ska man fortsätta rygga några steg så att man visar att det är man själv som bestämmer. Fast det är nog inte så bra om det finns en risk att backa ner i diken :crazy:

nä det är lite läskigt och sitta på hästen när bakbenen trampar ner i tomma inntett:crazy:. Om hon "bara" ryggar så¨kan man ju göra som du säger( men hon kan rygga ganska långt:crazy:). men när hon snurrar och ena sekunden ryggar åt höger och nästa åt vänster så är det lite svårt. Och finns det inga diken så bakar hon ofta in i träd eller sly

kanske bäst att säga att hon inte börjar med att rygga utan hon börjar med det när jag försöker tvinga( håller om och driver ordentligt sammtidigt som jag smakar och eventuellt petar lite med ett spö på baken. och samtidigt "parerar" om hon försöker vända) henne frammåt fast hon inte vill.

*förlåt för trådstöld*

såg nu att du har problem när du leder honom också så jag tänkte ge dig ett tips(fast jag vet inte om det häjper, men det gjorde detför mig)

Det är bra om du har ett inhänngnat område(hagen du rider i kankse skulle funka?). ha på grimma och grimskaft men låt grimmskaftet hänga "löst när du leder honom(du ska hålla i grimmskaftet men det ska inte vara stäckt. Då kan du träna på att han ska gå strax bakom dig och att han ska stanna när du stannar och gå när du går( utan att du gör något annat än just stannar och går).

När Det funkar kan du börja träna på att han ska flytta sig för tryck, rygga m.m.

Jag förklarar inte så bra men jag hoppas du förstår endå :)

Ta inte illa upp nu, men rid INTE i hagen. Hagen är hästens vilorum och där ska den få vara ifred för arbete. Det är med all säkerhet därför den är slö och likgiltig. Gör hellre en ruta med stängseltråd på någon annan gräsplätt om du har tillgång till det. Det räcker med ca 15 x 15 m. Eller spärra av en liten del av hagen. Där kan du göra markövningar t ex träna på att leda hästen, flytta bakbenen, frambenen, stå still, backa, följa efter dig, löslongera. Det gäller att få en kommunikation med hästen. Ha gärna ett spö med dig som en förlängd arm. Men peta bara. Var bestämd och beröm när det funkar och sluta när det går bra. När det verkar funka bra innanför stängslet så kan du fortsätta på promenaden. Börjar han att krångla så ge honom snabbt något annat att tänka på med de övningar du gjort i "rutan".
Du har ju fått en del tips av andra också om hur du kan göra och jag kommer inte på något mer just nu. Men ge inte upp! Fjordingar har ett eget sätt, vill egentligen inte kalla det envishet. Men det är ju lite speciella. Jag har haft två så jag vet vad jag talar om.:love::devil:
Mar

Det blir ju väldigt obehagligt när man backar sådär och kan hamnar i diken och det blir farligt. Du kan alltid prova med att böja hästens hals, de kanske inte kan backa rakt då och orkar inte det.
Egentligen ska man be hästen att fortsätta backa så det blir jobbigt och den förstår att den inte orkar, har du möjlighet till det på en bra väg så ska du göra det. Om hästen drullar in i ett träd, ja vad spelar det för roll? Hästen får liksom skylla sig själv och du hamnar inte i någon fara då direkt.
När du inte är på någon säker väg så skulle jag driva som en tok! Använd skänklar och spö om det behövs, styr sväng, trötta ut hästen tills den lägger av!

Hm ,jag har haft liknande problem med att hästen går dit den vill genom att gå på sidan som en krabba (se längre upp i tråden). Jag tror som inlägget ovan på att driva som en tok! Välj en hysat säker plats att ta striden på så att du verkligen vågar ta den och bara var STENhård. Men driv inte bara utan "packa ihop" hästen med både stadig, närapå hård, kontakt i tygel och mkt driv med skänkel och ev spö, så fort hästen tar minsta ansats framåt lättar du lite på tygeln (och på skänkel om den fortsätter framåt), så att det bara finns en väg att komma ur greppet -framåt! Så fort hästen gör minsta rörelse fram -eftergift, ev muntligt beröm och driv mer framåt! Och så envist, envist, envist.

Men OM det är så att hästen stannar för att den är rädd för något så gäller förstås lugn och att hästen får titta . Jag brukar lugnt tala om att "nu har vi tittat/jag har sett, det är ingen fara -klapp-, och -skänkel- nu fortsätter vi framåt! Det tycker jag brukar funka i sådana lägen, då skall man absolut inte driva och pressa.
Men det låter mer som att det är tjurighet...

Lycka till!

Det blir ju väldigt obehagligt när man backar sådär och kan hamnar i diken och det blir farligt. Du kan alltid prova med att böja hästens hals, de kanske inte kan backa rakt då och orkar inte det.
Egentligen ska man be hästen att fortsätta backa så det blir jobbigt och den förstår att den inte orkar, har du möjlighet till det på en bra väg så ska du göra det. Om hästen drullar in i ett träd, ja vad spelar det för roll? Hästen får liksom skylla sig själv och du hamnar inte i någon fara då direkt.
När du inte är på någon säker väg så skulle jag driva som en tok! Använd skänklar och spö om det behövs, styr sväng, trötta ut hästen tills den lägger av!

Ju mer jag driver ju mer ryggar hon( jag hag provat lätta i handen, ha långa tyglar, hålla hårt i henne och ha lätt stöd i handen precis som vanligt) och det är det som är problemet.

Nä träd är väl ingen fara med, det är väre med sly som fastnar i stigbyglar m.m. och det tar ju inte "stop" heller..men vist det är väl inte driekt farligt men enda sättet att få ut henne från "trasslet är ju att låta henne gå åt det håll hon villl.

Dom gånger hon vinner(= vi går tillbaka) så får hon inte gå tillbaka till stallet hagen utan då rider jag dressyr i padocken(i vanliga fall avskyr hon dressyr i padocken 9 av 10 gånger men dom gånger jag har vänt från uteritter så är hon aldrig som värst även om hon inte driekt verkar tycka det är roligt heller.

Hon är inte alltid sån här ofta är det bara att hon tar ett eler ett par steg bakåt eller åt sidan då driver jag och smackar och hon går fram igen och jag ger beröm( jag tror det är hennes sett att tala om att hon inte vill egentligen utan bara gör det för att jag säger till henne,hon är inte driekt rädd att tala om vad hon tycker:D)

Jag har provat och gjort som du säger men hon svarar med att backa. Krabbat har hon väl också gjort endel(mest förr) och då brukar det hjälpa att göra som du säger.

Välja var jag ska ta striden är tyvärr inget jag kan göra det är ju hästen som bestämmer när hon "vill vara dum"

"tiittandet" brukar jag hantera som du, brukar låta henne stå och titta lite och sen går hon antingen själv eller när jag driver lite lätt. brukar också klappa henne på halsen och små prata lite

Jag tror också att det är tjurighet proplemet är att jag inte vet varför hon tjurar..

Ta inte illa upp nu, men rid INTE i hagen. Hagen är hästens vilorum och där ska den få vara ifred för arbete. Det är med all säkerhet därför den är slö och likgiltig. Gör hellre en ruta med stängseltråd på någon annan gräsplätt om du har tillgång till det. Det räcker med ca 15 x 15 m. Eller spärra av en liten del av hagen. Där kan du göra markövningar t ex träna på att leda hästen, flytta bakbenen, frambenen, stå still, backa, följa efter dig, löslongera. Det gäller att få en kommunikation med hästen. Ha gärna ett spö med dig som en förlängd arm. Men peta bara. Var bestämd och beröm när det funkar och sluta när det går bra. När det verkar funka bra innanför stängslet så kan du fortsätta på promenaden. Börjar han att krångla så ge honom snabbt något annat att tänka på med de övningar du gjort i "rutan".
Du har ju fått en del tips av andra också om hur du kan göra och jag kommer inte på något mer just nu. Men ge inte upp! Fjordingar har ett eget sätt, vill egentligen inte kalla det envishet. Men det är ju lite speciella. Jag har haft två så jag vet vad jag talar om.:love::devil:
Mar

Jag var nog lite otydlig där, jag rider i en av de andra hästarnas hage som funkar som en "gräspaddock" :) Dock när det inte är några hästar där förstås :P Men det är jättebra tips du har, tack! :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Brorsdotterns supersnälla ponny var också väl dramatisk med flickan de första åren innan hon blivit riktigt duktig på ridning och hantering. Ponnyskrället gick inte att övertala att rida bortåt för henne så hon fick ägna lååång tid åt att helt sonika leda ponnyn hela bortavägen när hon var själv, sen sitta upp och rida hem. Att rida ut med andra gick däremot bra. Nuförtiden har varken flickan eller ponnyn några som helst minnen av den tiden och flickan skulle inte drömma om att sitta av o leda utan nu får ponnyn bära henne båda vägarna. Så för henne funkade det!

Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med någon mer erfaren människa, tränare eller så.
Det kan bli farligt för er båda om man inte riktigt vet vad man gör. Kanske en tränare just i ledarskap och lydnad?
Men kom ihåg var försiktig.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar