Bråkar i galoppen.

R

R0NJA

Senaste tre dressyrpassen jag har haft har varit riktigt kämpiga för mig. Hästen jag rider har blivit superkonstig. För bara någon vecka sen gick hon som en klocka, men nu vet jag inte.
Främst ligger problemet i galoppen. I höger varv är allt som vanligt, jag kan korta, länga, lägga volter - ja allt som vanligt. Men i vänster varv vill hon knappt gå framåt. Det är inte bara i galoppen utan även i trav och ibland i skritt. Igår fick jag igång henne i vänster galopp och bara lät henne springa på, utan att samla eller arbeta henne. Det gick bra och inte bocksprång. Men såfort jag försökte samla så blev det två bock och en svärtstanna och backa.

Kan det va så att hon bara är lat, något hon har fått för sig? Eller kan det va värre än så ? Någon som har några tips på vad jag ska göra med henne? Tänkte prova tömköra idag och få henne i vänster galopp och arbeta henne så...

Sv: Bråkar i galoppen.

Är hon brunstig? Mitt snälla lilla sto kan bli lite ovillig när hon är på väg eller är brunstig vissa gånger. Annars kan hon ha ont nånstans i nån muskel kanske? Gå igenom hennes muskler med lätt masserande fingrar och se om hon reagerar.

Kolla så att sadeln ligger bra! Den kan ju ligga och klämma på henne mest just i vänster varv. Och även om den är tillpassad så kan hon ha ändrat sig i muskelaturen!! Sen kan det ju vara vad som helst oxå.. En sträckning, brunst, öm, jaa lite vad som helst.. Hoppas ni hittar en lösning iaf;)

Bra tips hittills. Skulle också kolla efter ev skavsår eller insektsbett. Vissa blir väldigt känsliga speciellt när det är så här varmt och får lätt skavsår eller andra ömheter.

Kolla om hästen rör sig som vanligt i hagen och hur den är om du rider barbacka.

Gjorde en grundlig check på henne igår, klämde på musklerna och kollade men inget hon reagerade på, snarare så njöt hon. Hon brunstar ju faktiskt nu, och är en ganska speciell häst i vanliga fall också så jag tror att det vara var att hon va lite tjurig. Red igår lite dressyr och ökade verkligen på henne i galoppen. Efter det kunde vi länga och korta i både höger och vänster varv utan några som helst problem.

hon kan ha en spänning någonstans eller sadeln kankse är snedstoppad och ligger fel. Kan även vara nånting annata på gång skulle absolut låta en ET kolla på henne elelr kankse en veterinär.

Min häst kan bli likadan. Inför hoppträningen så värmde jag upp själv. Galoppen och allt gick bra, sedan kom hästen som jag skulle träna med och genast blev hon superpigg. Inte brunstig men hon ville heller inte galoppera i höger varv. Efter några försök så gick det hihi.

När mitt lilla sto började krångla med framåtbjudningen då och då, höll jag koll på brunsten och kunde koppla ihop dem. Gick igenom muskler och hennes steg i skritt och trav. Hade länge tänkt på örten munkpeppar och gjorde nu ett test. Beställde detta och lät henne få en och en halv måndad. Sen var det inga problem. Väl värt att fundera över. Går att söka på internet och få kunskap hur det fungerar.

Håller med vem som nu sa det. Vore det min häst skulle jag boka tid på klinik samt med massör/equiatriker/kiro/etc. Alt ge henne en vecka vila med bara skritt och sen se igen.

Skulle INTE traggla och pressa när hon så tydligt säger att ngt inte är okej.

Hade problem med mitt förra sto i vänster galopp,det visade sig att hon satt fast i bogen,hördes ett dovt knäpp när equiterapeuten fixade det,men det var nog mitt fel för min nacke satt också fast.
På min nuvarande häst var det en bakkota som inte var som den skulle,veterinären sprutade och det blev bra,tack och lov.:)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 782
Senast: banani
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 855
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar