bråk-litet sår ,veterinär?

L

lainen

Mina hundar rök ihop över en leksak, den ena fick ett smalt rispsår ,avlångt ca 2 cm, ser ut som det är rispat längs med, det är rött längs med men blöder inte.
som jag kan se är det bara längs med ytan, hur ser man säkert att det inte gått hål?
ingen av hundarna verkar tagit illa vid sig nu efter.

Men jag är lite orolig ,någon som kan hjälpa mig?

Sv: bråk-litet sår ,veterinär?

Går det hål så blöder det ju. Om det inte blöder hade jag inte ens funderat på att åka in till veterinär faktiskt. Men, om du är orolig så kan du ju alltid ringa veterinären, prata med den och se vad de säger. Hellre att man ringer en gång för mycket än en gång för lite.

Har du kanske möjlighet att fixa något foto på "såret" och lägga in här i tråden?

Låter som just bara en rispa. Det kan iofs på en pälsad hund vara svårt se om det gått hål, och det kan ha gått hål någon annanstans än rispan - men det kan ju vara 'bara' en rispa med.

Men är du orolig kan du raka/klippa lite runt rispan så du ser bättre om det är en hund med mycket/lång päls.

Och nej, jag skulle inte åka till veterinär för en rispa, och det behövs inte rent omvårdnadsmässigt heller.

tack för svar:)
nu syns det knappast alls är bara lite rött i huden.
men man blir ju så orolig, dom brukar sällan ryka ihop , och när det hänt har det aldrig blivit några skador innan,utan bara några sekunders sammandrabbning.

Jag skulle inte uppsøka veterinær, men håll koll på såret och se om det blir infekterat.

spola det med sårtvätt så inga bakterier är kvar, sedan håll koll på det så ska du se att det läker..
min hund fick liknanden sår från en annan hund vid örat.. blödde inte med var liksom öppet.. vi tvättade det bara och höll det luftigt.. nu vet jag inte ens vart såret är.. har läkt ihop fint.

Liknande trådar

Hundhälsa I dag på förmiddagen så rök min och mammas tik ihop över en leksak, dom högg ifrån på varandra en gång, sen bröt dom. Tyvärr lyckades...
Svar
9
· Visningar
1 327
Senast: Kivina
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Bluefish
·
Hundhälsa Lång historia kort: min hund opererades för ljuvertumörer i mitten av januari. Hon hade mycket vätska under huden, vilket vi påtalade...
Svar
7
· Visningar
2 327
Senast: Stinaelin
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka