Brådskande beslut! Ge lugnande till digivande sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Agrimonia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 573
Sv: Brådskande beslut! Ge lugnande till digivande sto?

Även min erfarenhet att detta "hysteriska" brukar ge sig efter någon vecka. Jag skulle nog ha lite "is i magen" och försöka ta av broddarna med hästen lös i i boxen - någon kanske kan "avleda" med en hink kraftfoder eller liknande. Oftast blir stoet mer orolig när det blir mycket folk, särskilt obekanta. Är hon normalt orolig för hovslagaren kan ju detta stressa henne. Har själv haft ett sto som alltid var tvungen att ha sina framskor kvar när hon fölat. Gick alltid bra (även om jag var ganska orolig).De är försiktigare än man tror, bara de inte blir för stressade.

Hur stor risk är det att de snedtänder? Har ju som sagt tyvärr gett henne lugnande vid två skoningar tidigare och det har hon svarat jättebra på, det var dock ett annat preperat...

Vi har använt Sedalin rätt mkt och på många olika hästar, och jag har aldrig varit med om att ngn har "snedtänt".

Jag har haft ett sto som betedde sig som din fast hon var nog 18 resor värre och gick till anfall.

Eftersom du får vara i boxen med fölet så sätt uppp en planka eller dyl över boxdörren i lagom höjd att du kan trycka ut fölet under den, men den stoppar mamman och stäng sedan boxdörren, men gå ej iväg med fölet så hon inte ser den. Är fölet utom räckhåll för henne kan du nog få på henne grimman och låta henne återförenas med fölet. Gör sedan det ni ska så snabbt som möjligt och släpp dem sedan och låt dem vara ifred. Stoet kan ju med fördel ha grimman kvar om den inte är för stor så fölet kan fastna i den. Det ger sig oftast efter ngn vecka i samband med fölbrunsten.
Att det blir skitigt i en box är bättre än att oroa stoet. Det går att slänga in halm och hålla en torr yta utan att vara i boxen.

Tack, nån som verkar tänka...;)

Jag skulle antagligen ha slängt en longerlina med löpsnara över huvudet på henne.
Sen tycker jag personligen inte att man ska hålla på och pyssla med ett föl så länge morsan är överbeskyddande.

Haha.. tjaa... jag bara spånar ;)

Finns det inte risk att hon blir rädd/tokig när hon märker att hon sitter fast och på så vis hoppar runt och skadar fölet?

Det tycker iaf jag låter som en bra idé! Förutsatt att hon inte spränger plankan! :rofl:

Tack till alla för goda råd och tips!! Efter att ha pulat i mitt tossiga sto morötter hela morgonen och försiktigt närmat mig med grimman lyckades jag till slut efter många försök på något sätt krångla på grimman hyfsat lugnt och sansat! Fölet höll jag bakom mig för att skydda honom. Vet egentligen inte hur jag fick till det men jag är tjurig som få! Så nu sitter grimman på! Gick ifrån stallet några timmar och lät dem vila lite och ringde sedan hovslagaren. Med gott mod efter min framgång med grimman så vågade vi prova på att ta av henne skorna utan lugnande. Nu kunde man ju iaf hålla i henne så att hon inte sprang runt! Fick ut dem på gången och fortsatte och mula i henne morötter medan hovslagaren, min hjälte! :bow: , drog av skorna. Det gick bra med tanke på situationen! Hon kastade sig bakåt några gånger men jag lyckades kila fast fölet bakom mig mot boxväggen så då kom hon tillbaka. (Måste hålla henne i grimskaft när hon skos för hon kastar sig tills hon kommer loss om hon känner att hon är fast) År så otroligt lättad över att skorna är av och att vi slapp ge henne lugnande! Nu känns det som att vi klarar allt! :banana: Ska ta ut henne och fölet för första gången i em, när de har vilat upp sig efter denna pärs!

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i... 2
Svar
33
· Visningar
10 321
Senast: Lisa2014
·
Avel Har ett äldre sto som går in på dygn 380 imorgon. När ska man börja oroa sig? Ni som har varit med om att ston gått över tiden mer än... 2
Svar
26
· Visningar
8 007
Senast: Bri
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 199
Senast: exotic
·
Hästvård Kompisen har sina hästar i ett stall där stallägaren inte bryr sig om sina hästar o kompisen är inte jätteerfaren hästägare heller. igår...
Svar
7
· Visningar
2 621
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka