Brådskande beslut! Ge lugnande till digivande sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Agrimonia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 573
A

Agrimonia

Mitt sto som fölade för två dagar sedan har tyvärr skor med brodd på sig! Hon fölade ca 2.5 vecka för tidigt och när hovlagaren var här för ca 2 veckor sedan och plockade av bakskorna tyckte han att det såg ut att vara så långt kvar till fölning att han ville att vi skulle vänta med framskorna, jag skulle ringa när hon fick vaxproppar. Problemet är att hon aldrig fick några vaxproppar och inte några andra tecken på att det var dags så vi hann inte plocka av framskorna! Nu går hon alltså omkring och klantar sig i boxen med brodd på. Dessutom har hon blivit galet överbeskyddande mot sitt föl så man får inte ens ta på henne en grimma! Hon är livrädd att man ska ta ifrån henne fölet! Jag har försökt med alla knep i två dagar nu men jag får inte ens komma i närheten av att ta fast henne! Hon blir jättestressad när man går på henne och då tar hon stora klumpiga kliv ororväckande nära lilla fölet! Har nu pratat med veterinär om vi ska försöka ge henne lugnande så att hovlsagaren öh ska ha en chans att få av henne skorna! Vi ska prova med pregicil ? pasta för man lär ju inte få sticka henne! Någon som har några erfarenheter om hur detta påverkar fölet förutom att han också blir trött? Hur påverkar det njurar mm? Tacksam för snabba svar! Är skitnervös att hon ska trampa på honom!

Sv: Brådskande beslut! Ge lugnande till digivande sto?

Man kan ge digivande ston lugnande, det är låg koncentration som går över i mjölken så det är ingen större påverkan på fölet. MEN låt veterinär göra det i så fall!

Men varför ska hon behöva ha lugnande för att ni ska kunna ta av skorna?
Gör ni det inne i boxen om några dagar går det säkert bra.
Det är fullt normalt att de skyddar sitt föl (lite för mycket) till att börja med, och det är inget som man ska hålla på och korrigera.

Men varför ska hon behöva ha lugnande för att ni ska kunna ta av skorna?
Gör ni det inne i boxen om några dagar går det säkert bra.
Det är fullt normalt att de skyddar sitt föl (lite för mycket) till att börja med, och det är inget som man ska hålla på och korrigera.

Därför att hon har brodden kvar på skorna och har ingen koll på varken sina ben eller fölet när man är där inne hos henne för att mocka eller annat. Jag blir väldigt nervös att hon ska trampa sönder honom! Förövrigt är hon väldigt svår att sko fram, de två senaste gångerna vi skodde har vi gett henne lugnande. Då visste vi inte att hon var dräktig!

Blev förresten Sedalin Gel som vi ev ska ge... Bieffekter? Skador hos föl?

Man kan ge digivande ston lugnande, det är låg koncentration som går över i mjölken så det är ingen större påverkan på fölet. MEN låt veterinär göra det i så fall!

Jag har fått en pasta som jag ska blanda i maten, för som sagt tror jag inte att hon låter en veterinär ge henne en spruta.. Hoppas att det kommer att funka!

Sedalin gel är godkänt att ge till häst, så jag tror inte du behöver oroa dig för fölis, mer om folket runt ikring;) hästen kan ff slå kvickt som attan och även snedtända, precis som med pleg.
Ska man följa vad som står :angel: ska vet anteckna i passet, 6 mån karens.

Försök pilla i henne de ml det rör sig om, för om hon ratar maten sitter du ju med skägget i brevlådan!
Lycka till! Det löser sig nog.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, men var inte därinne då! Kasta in lite halm och hö, eller se till att fånga henne kvickt.

Hon lägger det ju i maten....

Jaa, och vad händer om hon inte äter? De känner ju lukten av prep.
Det är ju som en liten avmaskningsspruta, kommer man bara till går det blixtsnabbt.

Ja, men var inte därinne då! Kasta in lite halm och hö, eller se till att fånga henne kvickt.

Men de måste ju in & mocka hos henne eller? Det kan inte vara bra varken för stoet eller fölet att ligga & gå omkring i en massa skit & blött spån/halm.. :S

//Diana

Att hon varit svår att sko när hon var dräktig behöver inte betyda att hon är det nu, mitt ena sto som normalt är jättesnäll att sko var totalt omöjlig de fyra sista månaderna av dräktigheten skulle icke sa nicke stå på tre ben utan hittade på allt för att slippa, var så pass att vi till slut lät henne vara för att ingen skulle komma till skada, därför såg hon ut som fan i sina hovar när hon fölat och redan några dagar efter provade vi och då var den snälla hästen tillbaka stod som ett ljus när hon blev verkad.

Men de måste ju in & mocka hos henne eller? Det kan inte vara bra varken för stoet eller fölet att ligga & gå omkring i en massa skit & blött spån/halm.. :S

//Diana

Tja, det går ju att kasta in halm.:smirk:

Ibland måste man prioritera.
Jag skulle i alla fall välja att hålla stoet lugn. Detta överbeskyddande beteende brukar gå över rätt fort.
Ska man bums in och störa så får man väl passa på när fölet står upp, så hon inte trampar runt på ungen.

Tja, det går ju att kasta in halm.:smirk:

Ibland måste man prioritera.
Jag skulle i alla fall välja att hålla stoet lugn. Detta överbeskyddande beteende brukar gå över rätt fort.
Ska man bums in och störa så får man väl passa på när fölet står upp, så hon inte trampar runt på ungen.

Jojo, men hur mysigt blir dte efter nån dag.. :/ inte speciellt trevligt. Visst kan det gå över fort men det kan också sitta i ett bra tag.. :smirk: Hon ville la få fort skorna för att det inte skulle kunna skada fölet, & fölet kan ju skadas även om det står upp. En "mamma häst" är väldigt mkt större än själv fölet.

//Diana

Det är alltså inga problem att vara inne i boxen hos stoet om man inte verkar vara ute efter att ta fast henne. Jag får kela med fölet, jag får mocka, jag får ibland borsta stoet men inte om jag har en grimma hängandes över axeln. Min massör försökte också att massera sig fram till huvudet för att lugnt och försiktigt få på henne en grimma men så fort hon ser grimman slänger hon sig i väg och är farligt nära att trampa på sitt föl! Hon glömmer bort honom då och bara stressar upp sig och springer runt!

Hur stor risk är det att de snedtänder? Har ju som sagt tyvärr gett henne lugnande vid två skoningar tidigare och det har hon svarat jättebra på, det var dock ett annat preperat...

Jojo, men hur mysigt blir dte efter nån dag.. :/ inte speciellt trevligt. Visst kan det gå över fort men det kan också sitta i ett bra tag.. :smirk: Hon ville la få fort skorna för att det inte skulle kunna skada fölet, & fölet kan ju skadas även om det står upp. En "mamma häst" är väldigt mkt större än själv fölet.

//Diana

Tack! Någon som verkar förstå att det är svårt att bara gå och vänta på att få ett trampat föl! Och ja, risken är lika stor när fölet står upp för hon springer så hon välter honom! Hade det inte varit för skorna med brodd så hade jag gladeligen låtit henne vara ifred därinne i boxen tills hon lugnat ner sig!

Kan du inte lirka ett grimskaft runt halsen på henne? En del ger upp direkt om de känner att de sitter fast.

De preparat som finns nu i pasta och pulverform innehåller samma substanser som plegicil, alltså samma sak.
Har ingen aning om hur ofta det händer att de snedtänder, vi pratade om det sist veterinären var här. Tror inte det är så vanligt. Det är bra om man känner till det så att man förstår vad som händer. Som min vet sa "det är bara att hålla sig undan och vänta tills det går över"
Sen tror jag att ju mer du gör desto större risk är det att fölungen blir trampad, ta det lugnt ngr dagar så kommer det att lösa sig.

Oj såg just att det var just det du inte ville, prova det som bubbel skrev.

Kan man inte göra tvärtom då? Strunta i å försöka få på grimma på stoet, sätt på en på fölet istället och ta ut det på gången så lär hon väl komma efter och så får hon väl stå lös medan ni drar av skorna?

Kan man inte göra tvärtom då? Strunta i å försöka få på grimma på stoet, sätt på en på fölet istället och ta ut det på gången så lär hon väl komma efter och så får hon väl stå lös medan ni drar av skorna?

Tack, nån som verkar tänka...;)

Jag skulle antagligen ha slängt en longerlina med löpsnara över huvudet på henne.
Sen tycker jag personligen inte att man ska hålla på och pyssla med ett föl så länge morsan är överbeskyddande.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i... 2
Svar
33
· Visningar
10 321
Senast: Lisa2014
·
Avel Har ett äldre sto som går in på dygn 380 imorgon. När ska man börja oroa sig? Ni som har varit med om att ston gått över tiden mer än... 2
Svar
26
· Visningar
8 007
Senast: Bri
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 199
Senast: exotic
·
Hästvård Kompisen har sina hästar i ett stall där stallägaren inte bryr sig om sina hästar o kompisen är inte jätteerfaren hästägare heller. igår...
Svar
7
· Visningar
2 621
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka