A
Agrimonia
Mitt sto som fölade för två dagar sedan har tyvärr skor med brodd på sig! Hon fölade ca 2.5 vecka för tidigt och när hovlagaren var här för ca 2 veckor sedan och plockade av bakskorna tyckte han att det såg ut att vara så långt kvar till fölning att han ville att vi skulle vänta med framskorna, jag skulle ringa när hon fick vaxproppar. Problemet är att hon aldrig fick några vaxproppar och inte några andra tecken på att det var dags så vi hann inte plocka av framskorna! Nu går hon alltså omkring och klantar sig i boxen med brodd på. Dessutom har hon blivit galet överbeskyddande mot sitt föl så man får inte ens ta på henne en grimma! Hon är livrädd att man ska ta ifrån henne fölet! Jag har försökt med alla knep i två dagar nu men jag får inte ens komma i närheten av att ta fast henne! Hon blir jättestressad när man går på henne och då tar hon stora klumpiga kliv ororväckande nära lilla fölet! Har nu pratat med veterinär om vi ska försöka ge henne lugnande så att hovlsagaren öh ska ha en chans att få av henne skorna! Vi ska prova med pregicil ? pasta för man lär ju inte få sticka henne! Någon som har några erfarenheter om hur detta påverkar fölet förutom att han också blir trött? Hur påverkar det njurar mm? Tacksam för snabba svar! Är skitnervös att hon ska trampa på honom!