Bräckt vatten?

Ixys

Trådstartare
E det någon som vet om hästar kan dricka bräckt vatten?
Har en livlig diskussion i stallet om detta... :confused: Inte bara dricka någon gång utan att få det i sin vattenhink varje dag, både i stallet och i hagen.
Själv tror jag inte att det är speciellt bra för hästar men det kan ju vara ok ändå....

Sv: Bräckt vatten?

Östersjön är sedan flera tusen år vattenho för betesdjuren längs östkusten. HH

Ja, östersjövatten är nog ingenfara med. Man behöver ju kanske inte ge så mycket salttillskott då:D bönderna här omkring låter sina betesdjur dricka havsvatten på sommahalvåret men de slaktas väl i och för sig till hösten. Vad jag där emot hade varit fundersam på är ju de blågröna giftalgerna som dyker upp varje år. Man vågar ju inte ha med sig hunden till stranden. och hästar borde ju kunna bli sjuka av det om det är det enda vatten som erbjuds.

Det är ett jättebra sätt att få hästen att få i sig salt, om hästen nu tycker om vatten med salt i. Hästar är inte som vi människor, de klarar av att dricka saltvatten.
Finns många som ger hästens salttillskott i vattenhinken.

Jag tror att det skulle t o m vara nyttigt för hästen att få i sig saltet. hade jag möjlighet så skulle jag nog testa det på mina hästar och se om dom skulle dricka det.

Min shettis som ratar saltstenen å total vägrar äta fodret om jag lägger i fodersalt ger jag 1-2 msk salt i vattenhinken var kväll när han kommit in, d.v.s han får vanligt vatten i hagen..

E det någon som vet om hästar kan dricka bräckt vatten?
Har en livlig diskussion i stallet om detta... :confused: Inte bara dricka någon gång utan att få det i sin vattenhink varje dag, både i stallet och i hagen.
Själv tror jag inte att det är speciellt bra för hästar men det kan ju vara ok ändå....

Östersjöns vatten är ju bräckt, det tar ca 25 - 30 år för Östersjön att byta vatten helt och hållet. Så jag skulle nog inte ge mina hästar det vattnet, med tanke på alla alger och oljeutsläpp. :cry:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 101
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka