Det behöver jag. Men det finns givetvis några krav som gör det svårt för mig att beställa en på måfå (att känna på en först är bara möjligt om någon vän eller bekant har en) så någon här kanske jan hjälpa mig med tips?
Vad jag behöver:
- ventilation på något sätt men ändå inte för tunt material
- ska passa skavkänslig häst
- rejäl storlek då både häst och sadel är stora
Materialet mot hästen kan inte vara filtad ull då det alldeles för lätt blir svettigt och bildar hårda områden. Det räcker med ett ridpass där padden var ny/nytvättad och så har hästen ingen päls. Neoprene och liknande skaver också alldeles för mycket.
Det som funkar bäst är en Classic Equine med ullig undersida men det blir för varmt under sommaren. Har en PC SMX Air ride men den behövs delvis till en annan häst och så börjar den ha sett sina bästa dagar men den har i övrigt funkat hyfsat till den känsliga hästen.
Tips någon?
Vad jag behöver:
- ventilation på något sätt men ändå inte för tunt material
- ska passa skavkänslig häst
- rejäl storlek då både häst och sadel är stora
Materialet mot hästen kan inte vara filtad ull då det alldeles för lätt blir svettigt och bildar hårda områden. Det räcker med ett ridpass där padden var ny/nytvättad och så har hästen ingen päls. Neoprene och liknande skaver också alldeles för mycket.
Det som funkar bäst är en Classic Equine med ullig undersida men det blir för varmt under sommaren. Har en PC SMX Air ride men den behövs delvis till en annan häst och så börjar den ha sett sina bästa dagar men den har i övrigt funkat hyfsat till den känsliga hästen.
Tips någon?