Bra växter som kräver mycket vatten

Mirre

Trådstartare
Våran baksida blir jätteblöt varenda vår.
Funderar på om det finns några bra växter man kan sätta som suger upp vattnet lite?

Sv: Bra växter som kräver mycket vatten

Ormbunkar kanske, fast de vill nog ha blött hela sommaren...men ni kan ju prova.

Björkar suger mkt.

Men jag skulle också vilja ha tips. Får alltid "sjötomt" när det regnar mycket, speciellt på vår och höst. Vi pumpar bort det nu men skulle vara väldigt smidigt med växter som trivs i det blöta och som hjälper till att iallafall begränsa vätan.
2 av björkarna som stod på platsen tidigare dog förra året, så skulle vara bra att plantera lite nytt..

Bambu älskar vatten - men trivs dock inte i stående vatten, och det är kanske det som är problemet hos dig?

Annars är nog björk det bästa alternativet. Men om du får stora sjöar redan tidigt på vårvintern så lär nog inte björken trivas så bra, den heller.

Jag skulle råda er som har problem att googla på Raingarden, bra sätt att ta till vara på vattnet och något man använder mycket i vattensjuka områden i USA.

Jag har googlat men förstår inte riktigt.. Och framförallt hittar jag inget om vilka växter som är lämpliga att använda.
Kan du inte förklara lite närmare?

Delvis Kl*

Olika liljor brukar kunna trivas med mycket vatten, likaså irisar.

Men vad menas med mycket vatten?
Hos oss kan det i perioder bli typ en dm djupt vatten. Funkar liljor och irisar då också?

Jo, jag ska försöka:) Marken där du i vanliga fall får sumphål gräver du ur och gör som om du skulle göra en damm, men istället fyller du dammen med massa och planterar i den. Så först lägger du gummiduk, sedan sten ovanpå den och sedan jord. Man måste ju såklart gräva relativt djupt (man brukar räkna minst 40 cms växtbädd på perenner, då får du räkna bort stenen i botten) och det är en hel del jobb, men tanken är då att vattnet sedan rinner ner i växtbädden så att du får ett vattenmagasin med växter i. Enkelt förklarat.
Bra bild där man ser hur det är tänkt
rain%20garden.jpg

Det finns en hel del växter som trivs i blöta, tänk bara på alla de växter som växer i dalgångar där det oftast är fuktigt. Vissa solrosor, astillbe, sumpkalla, även dammväxter, denna bilden tycker jag är bra och där finns en hel del som finns i Sverige också
simple_rain_garden.gif

Man måste ju också tänka på att bädden kan bli tom och då ska växterna även klara torka en period, men perenner är tåliga efter etablering.

Sök på "våtbädd" så får du träffar på svenska med mängder av växtförslag! Jag måste dock tillägga att många anlägger våtbäddar där det är för torrt bara för att få tillräckligt med vatten till växterna, så det blir ju lite tvärtom, men växterna är ju fuktälskande oavsett anledning.
Lycka till!

Jag har ofta sett både Svärdsliljor och irisar i vattenbryn och längs åar - så jag antar att 1dm inte är ett problem. :)

Bambu älskar vatten - men trivs dock inte i stående vatten, och det är kanske det som är problemet hos dig?

Annars är nog björk det bästa alternativet. Men om du får stora sjöar redan tidigt på vårvintern så lär nog inte björken trivas så bra, den heller.

Jag har alltid trott/ fått lära mig att Al är det träd som är mest förtjust att växa i och vid våtmarker, inte björk.

Jag har alltid trott/ fått lära mig att Al är det träd som är mest förtjust att växa i och vid våtmarker, inte björk.

Al och Pil är väl de träd som trivs bäst i vatten, medan björk är det träd som DRICKER mest vatten. Så frågan är vad TS är ute efter helt enkelt. :)

Framförallt glasbjörk gillar vatten och står ofta blött i naturen.

Men man ska passa sig lite för björk i trädgården, deras rötter är nämligen helt otroliga på att leta sig in i rör och kan då sätta igen dem. Likadant med poppel och pil.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
476
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
811
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar