Bra våtfoder

mandalaki

Trådstartare
Enligt min Ica har Doggy slutat tillverka Mjau färs i konserv i samband med att de nya tetrorna kom.

(Har mailat Doggy och frågat men inte fått svar än).

Om det här stämmer: är det någon av er som har kunskap om foder som kan säga om det finns något annat våtfoder som är likvärdigt från näringssynpunkt?

Det är egentligen ingen prisfråga, men jag blir ändå sur på Doggy som slutar tillverka ett BRA foder och ersätter det med ett annat som råkar kosta nästan dubbla kilopriset... Därför skulle jag gärna byta till ett annat märke när jag inte kan köpa färsen längre.
 
Sv: Bra våtfoder

Som det ser ut på hemsidan (Doggys alltså) kommer Kött, Lax och Kalkon finnas kvar i konserv. Har inte fått något meddelande om att de varianterna ska utgå när jag beställt till jobbet.
 
Sv: Bra våtfoder

Ser nu att jag inte fått upp hela sidan när jag tittat innan, var på mobilen då. Nu på datorn ser jag också kött, lax och kalkon... Synd, kött är den enda smak mina katter vägrar...

Blir det så begränsat måste jag ändå varva med något annat. Vet du något annat hyggligt våtfoder? Kollade innehållet i tetran nu, mindre protein och mer kolhydrater än i färsen. Det är ju inget direkt bra byte.
 
Sv: Bra våtfoder

Vilken spannmålsfri burkmat som helst kan väl gå som likvärdig egentligen. De som kan ICA säger att ICAs egen burkmat är bra (ska ha ungefär samma innehåll som MJAU) och poppis hos katterna.

Jag har ingen vidare koll längre eftersom jag sällan köper färdig kattmat och gör jag det blir det MJAU tetra (burk är det enda mina katter får rännskita av, tyvärr).
 
Sv: Bra våtfoder

Ok tack, ska kolla på Icas.

Mina har ju ätit Mjau i många år nu och den största katten gick ner från 9 kg till lite drygt 5... Torrfoder skulle jag aldrig drömma om igen, får hitta nån ny bra våtfoderlösning. Kan pröva med både Icas burkar och Mjaus tetror så att de får lite omväxling.
 
Sv: Bra våtfoder

Nu hittade jag ett foder som heter Bozita som verkar väldigt likt Mjaus nya tetror, även näringsmässigt. Det ska också vara svensktillverkat. Vet du något om det?

Edit: äh, nu ser jag. Bozita tillverkas ju också av Lantmännen Doggy i Vårgårda. Samma mat i samma förpackning under olika namn:confused::grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Bra våtfoder

Åhnej är detta på riktigt?
Min kisse ratar tetrorna, äter bara burkmaten..
Får bli kalkon&kött alltså.. Fisk vill jag inte ge.
 
Sv: Bra våtfoder

Bozita är Lantmännens namn på sin "premiumlinje" som riktas mot fackhandeln. Våtfodret brukar jag faktiskt köpa ibland och det är inte riktigt samma som MJAU.

MJAU är baserat på njure, lunga strupe osv. En standardblandning av köttbiprodukter. Bozita har ett mer specificerat innehåll vilket ju är jättebra för de som har allergiska katter. Innehållsförteckningen till Bozita Nöt är tex: Kyckling, nöt (minst 4%), gris, mineraler, ägg, paprika, ß-1,3/1,6-glukaner.

MJAU med nötfärs: Kött och köttbiprodukter (nötkött minst 4%), mineraler, ägg och äggprodukter, grönsaker.

Dessutom lanseras Bozita utomlands och för att det skulle lyckas antar jag att de var tvugna att göra om konceptet lite. Utanför Sverige brukar man vara rätt skeptisk mot köttbiprodukter...
 
Sv: Bra våtfoder

Maila dem och säg vad ni tycker. Kanske kan ni få dem att byta ut fisken mot kyckling? Det är ju rätt många som inte vill ge fisk och om tillräckligt många hör av sig kanske de kan ändra sig.
 
Sv: Bra våtfoder

*kl*
Icas egna har tyvärr slutat tillverkas, för tillfället i alla fall. Jag tror det kommer tillbaka men med ny leverantör, och då vet man ju inte hur receptet blir.

Willys har bytt recept i sitt foder och det innehåller nu spannmål.

Mjau och Bozita tetra är väl de som finns vad gäller vettig blötmat till vettigt pris, just nu.
 
Sv: Bra våtfoder

Hur illa är det med spannmål i kattmaten, tex som den från Willys? Vad ger det för biverkningar?
 
Sv: Bra våtfoder

Men neeej. Varför gör de så här? :crazy:

Jag var inne på hemsidan och kollade nu, och om tetrorna står det ju t.ex. "oxkött i sås". I sås? Varför? Är det bra?

Jag har reagerat på att jag tycker att konserverna (framför allt oxkött och kyckling) har blivit väldigt kletiga och "geléiga" på sistone och brukar ta bort det värsta (ibland är det ett tjockt lager gelé innan köttet kommer fram). Det känns onödigt att servera katterna en massa klet och jag inbillar mig att de blir mer lösa i magen om det äter för mycket sånt. Fast det kanske är bara är inbillning. Men "sås" nu, alltså...

Gällande tetrorna förresten verkar ju flera av dem innehålla vegetabiliska biprodukter eller grönsaker; är det lika dåligt som spannmål eller mer ok?

Edit: Vilka oerhört praktiska storlekar på tetrorna dessutom. Får väl slänga ut min mat ur kylskåpet. :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Bra våtfoder

Vad menar du med storleken, tetrorna är ju små och tar nästan ingen plats alls, varför ska du kasta ut din egen mat?

En del av tetrorna innehåller vegetabiliska biprodukter eller grönsaker. Titta dock på vart i listan det kommer, i många fall EFTER mineralerna. Jag bedömer det som väldigt lite, och inget jag väljer bort maten för. Spannmål är i mina ögon värre, då det är mer kolhydratrikt. Man kan titta lite på kolhydrathalten i fodret, i tetrorna är den riktigt låg, trots grönsaker. :) Vissa av tetrorna är utan detta.

Det finns tetror med paté, väldigt lik maten i burkarna, om man inte gillar bitar i sås eller gelé.
 
Sv: Bra våtfoder

Vad menar du med storleken, tetrorna är ju små och tar nästan ingen plats alls, varför ska du kasta ut din egen mat?

Nej, jag vet att de är små och egentligen inte tar så stor plats, men drygt med så små (och jämförelsevis dyra) förpackningar ändå. De tar ju slut i ett nafs. Ett icke-problem egentligen givetvis, men just nu känner jag mig så negativt inställd till Doggy över huvud taget, så... ;)

En del av tetrorna innehåller vegetabiliska biprodukter eller grönsaker. Titta dock på vart i listan det kommer, i många fall EFTER mineralerna. Jag bedömer det som väldigt lite, och inget jag väljer bort maten för. Spannmål är i mina ögon värre, då det är mer kolhydratrikt. Man kan titta lite på kolhydrathalten i fodret, i tetrorna är den riktigt låg, trots grönsaker. :) Vissa av tetrorna är utan detta.

Ja jag noterade att de kom sist i innehållsförteckningen, men kände mig osäker på hur dåligt det är med grönsaker, så att säga. Men det är alltså framför allt mängden kolhydrater man bör se upp med?

Det finns tetror med paté, väldigt lik maten i burkarna, om man inte gillar bitar i sås eller gelé.

Jag såg det också men det tycktes framför allt vara de som innehåller vegetabilier, så det kändes spontant som ett sämre alternativ. Men så behöver det alltså inte vara. Tack för upplysningen. :)
 
Sv: Bra våtfoder

Kolhydrater ingår i mycket liten omfattning i kattens naturliga föda, det är därför man vill undvika dem. I kattmaten funkar kolhydrater bara som bulk som katten blir fet av.

Sol: jodå, meningen är att i alla fall jag ska säga min mening till doggy, det var därför jag började idag med att fråga om det stämde som icakillen sa.

Reykur: tack för tipset om patén, näringsinnehållet ser åtminstone vid en hastig titt att vara nästan exakt som färsens.
 
Sv: Bra våtfoder

Så här svarar Doggy på mitt mail:

Hej! Tack för att du köper vår kattmat. Vi har dragit ner på antalet 635 grams burkar och valt att behålla kött, lax och kalkon. Vi har däremot infört nya tetror med pate´ dvs. en liknande konsistens som burken. Att vi valt att krympa antalet sorter av burkar är bl.a. ett aktivt miljöbeslut då plåtburkar inte är det bästa alternativet. Om din katt inte skulle uppskatta lantpate´ så finns alla smaker kvar i 980 grams burkar i fackhandeln. Meddela mig din adress så skickar jag en betalcheck och bjuder din katt på 2 pate´ tetra.

(Där har du förklaringen till varför du fortfarande kan beställa till jobbet, sol - du beställer väl större burkar?)

Jag kommer just från affären där jag jämfört den nya patén med den gamla färsen - och det är nästan exakt samma mat! Det enda som skiljer är att patén innehåller vegetabiliska biprodukter, annars är allt lika: andelen fett, protein, kolhydrater, taurin mm.

Patén kostar en krona mer än en burk färs. Fast innehållet i tetran är bara 370 gr medan en burk innehåller 635 gr. De förpackar alltså nästan exakt samma mat i olika förpackningar för att kunna ta mer betalt! Det tycker jag är riktigt fräckt, och det har jag också talat om för dem nu.
 
Sv: Bra våtfoder

*Knapplån och trådlån*

För jag bara låna tråden lite och fråga bukes kattkunniga om Sheba är ett vettigt våtfoder? På innehållsförteckningen stod det bara "Kött och köttbiprodukter, mineraler" så det låter ju ok? :)

Min ena katt bli tyvärr väldigt dålig i magen av både Mjau och Bozitas tetror/burkar. Sheba reagerar hon inte på.

De får Eukanoba som torrfoder för att de ska ha en "jämn" tillgång till mat men jag vill ha ett blötfoder också för magarnas skull (de är innekatter). Tyvärr äter de endast blötfodret när det är nyöppnat så jag får ofta slänga mer än hälften av maten. Sheba finns portionsförpackat vilket också var ett stort plus. :d
 
Sv: Bra våtfoder

*KL*

Mina två små kräk är illojala. Jag skickade inte min adress till doggy som ville ge mig värdecheckar, tyckte inte att det passade sig när jag hade kritiserat deras smyghöjning av priset till det dubbla genom att paketera om färsen och kalla den pate.

Men jag måste ju ändå hitta ny mat så jag köpte ett par patéer och fyra burkar tonfisk, för det brukar gå åt massor av tonfiskvatten när mina kräsna herrar ska vänjas in på ny mat.

Men tonfiskburkarna är oöppnade - för katterna älskar patén. De blev helt galna bara vid lukten av den med kycklinghjärta. Och den med lammfärs verkar gå lika bra. Även med den slickar de skålarna så att de ser ut som de just kommit ur diskmaskinen.

Illojalt var ordet.
 
Sv: Bra våtfoder

Måste bara ställa frågan varför vill man inte ge katten fisk...??? Nåt jag missat, det är ju nästan det ända mina äter om jag ger dem blötfoder:-(
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag vet det finns enorma kunskapsresurser, så bättre fråga här än försöka sig googla till det, min egen kunskap är utdaterad vid det här...
Svar
19
· Visningar
4 999
Senast: Sasse
·
J
Ekonomi & Juridik Vi skal lämna en 5 åring på foder, og vil bare fråge är om denne avtal är bra och täckar som den skal. Jeg har lagt lite till från en...
Svar
2
· Visningar
1 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp