Bra värden?

M

mooi

Vi fick nyss analysen på vårt hö i stallet och jag är dåligt insatt i vad som är bra värden osv, men tänkte sätta mig in i det bättre.
Denna omgång hö är grönt och ser väldigt fräscht ut.
Värdena är:

ts: 84
smältbart råprotein: 67
energi: 8.6
kalcium: 2.3
fosfor: 1.9
magnesium: 1.0
kalium: 13.5

då undrar ju jag här; Hur bra värden är det på detta hö? Skulle ni komplettera med något speciellt?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bra värden?

Det beror på vilken typ av hästar som ska fodras med höt. För vuxna hästar som inte går i avel och inte tränas jättehårt ser det ut att vara ett rätt bra hö. Det är lite mer protein än vad "tabellhästen" behöver men det tycker inte jag är någon nackdel. Lite mer Ca hade man kunnat önska.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 337
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 565
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama