bra tyglar?

L

la06

Jag undrar vad ni använder för tyglar?
Har själv gummi- och flätade lädertyglar, men eg. tycker jag att gummityglarna som jag har är lite tjocka och problemet med lädertyglarna är att de ibland blir så hala när hästen är svettig..:confused:
Vad använder ni för tyglar och är det ngt särskilt märke som är bra?

Sv: bra tyglar?

Använder i stort sett bara släta lädertyglar, gärna så smala som kandartyglar. Har ett par gummityglar som är sådär tunna och behagliga att jag trivs med dem och något par lädertyglar med stoppar.

föredrar släta läder tyglar... avskyr de där nylon med stroppar som de givetvis har på alla träns på ridskolan :p iof har hästen jag rider sådana också.. men får jag välja är det släta läder tyglar..tror jag skulle tycka flätade va helt ok med..

har ridit med gummi med.. de som är lite ermm..räfflade/prickade eller vad man ska säga för greppets skull? de är nog helt ok med handskar..

Jag älskar gummityglar.....ibland hoppar jag upp pâ ngns häst och fâr flätade lädertyglar i handen eller släta..URK!! Mitt kandar har ocksâ gummityglar, lite smalare

*KL*

Rider endera på lädertyglar (släta) med gummi på insidan, eller sådana där smala gummityglar, hmm undrar vad de heter egentligen, men tunnare än släta läder, men lite bredare, med gummitråd? Och faktiskt - kors i taket - så har man sett mig en hel del på ena unghästen med vävribb :eek: Sådana som jag HATAT förr..

'Vanliga' gummityglar har jag lagt ner för länge sen, för tjocka.

Dressyr rider jag på slät lädertygel.

jag gillar tunna flätade lädertyglar, släta lädertyglar med gummi på insidan, och "hela" gummityglar med noppror. kravet för alla ovanstående sorter är dock att dom är tunna och mjuka, annars kan jag inte rida med dom :p

avskyr egentligen vävribb, men medryttarhästen har det på sitt hack, och där funkar det faktiskt bra, kanske för att jag främst har det i skogen...

Jag gillar gummityglar (den tjocka varianten) när jag rider ut. Ger bra grepp och är bekväma.

Sedan har jag även släta lädertyglar (på kandaret) samt vävribbtyglar på ett annat träns. På hackamoret lädertyglar med stoppar.

Om jag bara fick välja ett par tyglar skulle det nog bli läder med stoppar.

Släta lädertyglar!
Gärna ganska smala då jag har väldigt små händer!

Min kompis hade ett par jätte bra gummi tyglar för nåt år sen, jätte tunna och bra. Men har aldrig hittat såna igen. Andra gummi tyglar blir för tjocka för mig pga mina små plutt händer!

Helst rider jag med riktigt smala lädertyglar (kandartyglar). Min häst är så känslig i munnen att det inte går att rida honom med vävtyglar, blir för stelt hårt.

Om jag behöver lite mer grepp så har jag lädertyglar med gummi på insidan! :) Dom är jättebra, får riktigt bra grepp utan att dom blir klumpiga. Och dom ser snygga ut.

har bara släta lädertyglar och kantflätade lädertyglar. alla skittyglar med gummi på sliter på manen. tyglarna med sånna där stopp på är jätteobekväma. tänk vad kräsen man blivit=)

förr red man omkring i vävribbtyglar:crazy:

Haha, jag har vävribbtyglar på mitt träns... :angel: :D På sidepullet har jag släta lädertyglar, men jag rider oftast med vävribben. Inget som stör mig, det enda jag inte grejar är de tjocka gummityglarna som hästarna på min ridskola hade förr... :crazy:

Jag gillar kantflätade eller släta lädertyglar.

Har även ett par lädertyglar med stoppar, men de använder jag bara för att de hör ihop med ett visst träns, tycker annars mest att stopparna sitter i vägen...:crazy:

Har inget direkt favoritmärke, men Hööks tyglar i engelskt läder är bra, har nog absolut flest av dem.

Senast ändrad:

Jag rider helst med släta lädertyglar. Men de måste vara av bra kvalitet och väl inridna. Finns inget värre än hårda lädertyglar...

Tycker inte om tyglar med stoppar på, det känns som om det är svårt att reglera längden på tygeln, läderstoppen sitter i vägen...

Men till er som tycker att gummityglar är för klumpiga: Det finns ju gummityglar som är mycket tunnare, de är kanonsköna!!!

Mina favorittyglar:
- flätade lädertyglar
- släta lädertyglar med gummi på insidan
- gummivävstyglar ("islandstyglar") sådana som det är invävda gummitrådar i utan stoppar.

Något jag absolut inte pallar med att rida i är dessa vävribbstyglar, är inte sköna förrän de är så gamla att de nästan trasar sönder. Är som att be om skavsår!

Jag kan bara rida med gummityglar! Men inte såna hemska tjocka, de ska vara ganska smala och ha ordentligt grepp i. De från Eql är bra, tjockleken är perfekt! :)

Använder lita olika tygelmodeller. Använder bland annat gummityglar, funkar bra fast blir hala om det regnar. Har även vävribbtyglar, är bra att rida med fast svåra att hålla snygga då "väven" är svår att hålla ren. Favoriten bland tyglarna är lädertyglar med påsydda stoppar.

Liknande trådar

Utrustning Min häst har fått tygelskav den här vintern så tänkte att jag kanske ska försöka byta tyglar. Har nu lädertyglar med gummi på insidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 896
Senast: MiniLi
·
Utrustning Helflätade tyglar, finns det att få tag på nu för tiden? Jag är på jakt efter ett par hyfsat smala (max 15 mm), i storlek full. I bra...
Svar
2
· Visningar
773
Senast: Elendil
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
751
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 323
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar