Bra travövningar?

T

tinystina

När jag löslongerar min häst (femgångare med ganska stark pass) och tömkör henne så har hon en sån trav att jag snart smäller av. Kanonform även med en lätt inspänning som knappt ens ger stöd, bara likte vikt i bettet, bra sväv och takt och allt, det har lossnat, likadant galoppen har blivit vettig i tempo och takt och form vid löslongering. Och när jag rider så finns inte traven ens på rakt spår, lös tygel och jag står i sadeln. Några bra tips på övningar? Inte bommar bara, det hatar hon ;)

Sv: Bra travövningar?

Det här är väl inget toppentips, men i början när jag red vårt sto som vi hade förr gick hon bara i pass. Till slut tappade jag tålamodet, man gör ju det ibland. ;)
Ställde mig upp i stigbyglarna, gav henne långa tyglar, lutade mig fram och hojtade "Traaaaaaav!" till henne. Gissa vad hon gjorde? Travade förstås!!!
Kanske inte rekomenderas, men det fungerade :)

Någonting sådant behövde man ibland göra på ett islandssto som jag ridit lite. Hon hade även hon stark pass och ville inte riktigt trava. Ägaren ville då att man skulle 'hjälpa' henne genom att ställa sig upp, lägga tyngden frmåt ordentligt, ge efter rejält i munnen och 'traaaaaaav'. Hon tog nästan alltid den fattningen. Säkert hur usel och okorrekt som helst, men men..

Min häst är femgångare men inte riden i pass (men han skulle nog ha en jättebra pass om man tränade den). Han har en superfin trav och lätt för den också. Men ibland så låser det sig och han vill bara tölta (t ex igår då han nog var stel efter att ha stått 2 dagar ute i regn). Då brukar jag vara noga med eftergift först och sen driva ordentligt så han inte "går och slöar" innan travfattningen. För då tar han hellre tölten. Sen så är det viktigt att han är avspänd innan fattningen. Om han är spänd i skritten först så blir det ingen trav sen.
Så funkar min häst, det är ju inte säkert att det är så på alla, finns ju så många olika typer av hästar. Men kan ju vara värt att prova? :)

Det funkar fint att göra som du säger på ena av mina hästar. men den andra tar grissepass direkt om jag gör så. på henne värmer jag upp massor, mycket mycket galopp, om hon ståt ett tag, sen så sitter jag i sadeln ökar skritten och ber sen om trav, då brukar de gå bra.

Om du sitter upp efter du löslongerat? och ber om trav, travar hästen med dig på ryggen då?

Det tog jätte lång tid för att få min häst att förstå att han faktiskt kunde trava med ryttare på ryggen. så efter varje travsteg han tog så berömde jag honom oerhört mycket och satte av,, och sedan krävde jag lite mer åt gången. Det tog ca en 2 timmars ridtur innan han var så pass uppvärmd att traven kom med ryttare på sig.

vad händer om du är ute i lite oländigare terräng och ber hästen om trav. Travar den i uppförsbackar? Provat på tungt underlag (typ djupsnö/vatten/djupare sand)?
det är väldigt olika från femgångare till femgångare hur man kan locka fram traven. Att den travar i longering är bra! tänk på att det inte alltid hjälper att ge fullt lös tygel och resa sig upp för att få trav. En del hästar går bättre om man istället för att resa sig upp så mycket man bara kan bara sätter lite mera vikt i stigbyglaran än på sittbenen och slappnar av i bäckenet, fotlederna och handen.
En unghäst jag hade hittade endast traven i brant nerförsbacke i början.

/Malin

tinystina skrev:
När jag löslongerar min häst (femgångare med ganska stark pass) och tömkör henne så har hon en sån trav att jag snart smäller av. Kanonform även med en lätt inspänning som knappt ens ger stöd, bara likte vikt i bettet, bra sväv och takt och allt, det har lossnat, likadant galoppen har blivit vettig i tempo och takt och form vid löslongering. Och när jag rider så finns inte traven ens på rakt spår, lös tygel och jag står i sadeln. Några bra tips på övningar? Inte bommar bara, det hatar hon ;)

Upplever samma sak med min häst ;) hon travar visserligen, ibland riktigt bra även när jag rider, men det går ju inte att jämföra med när hon kan springa fritt

Förmodligen hittar hästen balansen bättre utan ryttare, och kan slappna av och har inget (ingen) som stör.

Tipset är att du tränar din sits, så att du kan följa med bättre...och tänker på din hand, det räcker ju med att man håller lite för mkt så,stelnar hästen till.

Detta är ingen kritik till dej som ryttare (vet ju ingenting om hur du rider)utan mer en generell förklaring, den dagen man kan följa med i hästens rörelser utan att störa har man kommit väldigt långt :love:

Hur är hon i övrigt då? Om du bara släpper allt och ber henne gå framåt, sticker hon då eller lallar hon på i grisepass?
Har hon lätt för tölten? Vissa tar traven om man töltar dem lite trötta först i ett kort ansträngande tempo för att sedan vrida om bäckenet (sitt eget alltså) och ger dem lite tygel. Man låter hästen trava istället för att be den att trava. Eftergift för tölten alltså.
Vissa travar bättre i skog och knölig mark.

Jag skulle inte vilja rekommendera att man lutar sig framåt och släpper allt vad tygel heter. Det får vilken häst somhelst att gå på bogarna. Ofta kan man slippa det tycker jag.

tinystina skrev:
Jag har läst alla svaren och jag nåste säga att jag har provat allt som räknats upp här och det hjälper. Nu har jag en pålle som går i trav tills jag ber om en annan gångart. Men det tar tid 1-3 år kanske. Från jättelång tygel till kontakt med munnen utan att det blir tölt. Ge inte upp, min är också femgångare med mycket passanlag.

Hejsan!

Vad härligt att din häst har sådan trav :) Måste vara underbart att se på!!!
Jag har också en femgångshäst med mycket stark pass. Hennes trav har varit otrooooligt häftig men är sämre nu, efter behandlingar med kiropraktik och massage har hon blivit helt annorlunda och jag är 99% säker på att den häftiga traven är påväg tillbaka :d
Jag rekommenderar dig om du testat "allt", om man nu kan det... Att kolla om sadeln är bra, be en kiropraktor i samband med massör komma!
En annan sak också, när du sätter igång din häst i trav har h*n huvudet lågt då och är avslappnad? För att om din häst har hög from och spänner dig blir det garanterat ingen trav.. :smirk:

Lycka till och hoppas du får känna hur det är att sitta i denna otroliga trav :love:

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Det knepiga med min lilla fröken är att vi har kunnat trava ihop, sen slutade min sadel att passa och jag red barbacka då kom hon ju opå att pass var bekvämare även om jag lättade så gott jag kunde från henn. Sen har hon stått ett tag och nu har hon ny sadel och travar fint med den utan mig på. :smirk:

Freyr skrev:
vad händer om du är ute i lite oländigare terräng och ber hästen om trav. Travar den i uppförsbackar? Provat på tungt underlag (typ djupsnö/vatten/djupare sand)?
det är väldigt olika från femgångare till femgångare hur man kan locka fram traven. Att den travar i longering är bra! tänk på att det inte alltid hjälper att ge fullt lös tygel och resa sig upp för att få trav. En del hästar går bättre om man istället för att resa sig upp så mycket man bara kan bara sätter lite mera vikt i stigbyglaran än på sittbenen och slappnar av i bäckenet, fotlederna och handen.
En unghäst jag hade hittade endast traven i brant nerförsbacke i början.

/Malin
Hon töltar helst i uppförsbacke. Vi har inte så mycket besvärlig teräng, ska prova vår dyngsura paddock. Och mer på ridturerna ute, det är lite trångt i vårt ridhus. Jag rider lite tölt ute för att vi inte bara ska skritta, hon gillar när det händer något, för så länge hon kan trava bra utan ryttare känner jag mig säker på att traven inte försvinner helt.

josse skrev:
Upplever samma sak med min häst ;) hon travar visserligen, ibland riktigt bra även när jag rider, men det går ju inte att jämföra med när hon kan springa fritt

Förmodligen hittar hästen balansen bättre utan ryttare, och kan slappna av och har inget (ingen) som stör.

Tipset är att du tränar din sits, så att du kan följa med bättre...och tänker på din hand, det räcker ju med att man håller lite för mkt så,stelnar hästen till.

Detta är ingen kritik till dej som ryttare (vet ju ingenting om hur du rider)utan mer en generell förklaring, den dagen man kan följa med i hästens rörelser utan att störa har man kommit väldigt långt :love:
Hon har travat med mig för. Men har slutat igen. Har gjort ett annat svar om detta. Provar olika tygellängder och experimenterar med sits just nu. Fick ca fem steg trav ute häromdagen sen rukllade hon över i pass och stack i flygande pass. Kan tro hon var nöjd med sig själv sen... j¤¤la buse =)

kryptisk skrev:
Hur är hon i övrigt då? Om du bara släpper allt och ber henne gå framåt, sticker hon då eller lallar hon på i grisepass?
Har hon lätt för tölten? Vissa tar traven om man töltar dem lite trötta först i ett kort ansträngande tempo för att sedan vrida om bäckenet (sitt eget alltså) och ger dem lite tygel. Man låter hästen trava istället för att be den att trava. Eftergift för tölten alltså.
Vissa travar bättre i skog och knölig mark.

Jag skulle inte vilja rekommendera att man lutar sig framåt och släpper allt vad tygel heter. Det får vilken häst somhelst att gå på bogarna. Ofta kan man slippa det tycker jag.
Hon blandar tölt och grisepass. Leker man lite med tyglarna får man tölt. Ska prova det du sa, hur menar du med att vrida bäckenet, lite sidledes lite liksom eller luta det bakåt/framåt

Juvelflickan skrev:
Hejsan!

Vad härligt att din häst har sådan trav :) Måste vara underbart att se på!!!
Jag har också en femgångshäst med mycket stark pass. Hennes trav har varit otrooooligt häftig men är sämre nu, efter behandlingar med kiropraktik och massage har hon blivit helt annorlunda och jag är 99% säker på att den häftiga traven är påväg tillbaka :d
Jag rekommenderar dig om du testat "allt", om man nu kan det... Att kolla om sadeln är bra, be en kiropraktor i samband med massör komma!
En annan sak också, när du sätter igång din häst i trav har h*n huvudet lågt då och är avslappnad? För att om din häst har hög from och spänner dig blir det garanterat ingen trav.. :smirk:

Lycka till och hoppas du får känna hur det är att sitta i denna otroliga trav :love:

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
Hon har huvudet lågt, sadeln är helt ny, hon verkar trivas i den. Hon är inte så superstark än så får hon bygga mer muskler kommer det kanske om ett tag. Vi får jobba vidare.

Nu blev det massor av svar på raken från mig. Jag är för virrig för att svar på allas frågor i ett svar. Ni får ursäkta mig, tiny står för min hjärnstorlek. %)

Oj, jag som är så dålig på att förklara :o Men enklast är väl att säga att jag menade att man vinklar det lite framåt, för att sedan sitta som vanligt igen. Om det är möjligt dvs... Det blir som ett "varsågod"! :D

Är det någon annan som fattar vad jag menar som kan förklara bättre så snälla gör det! Jag vet inte vad jag själv pysslar med större delen av tiden ;)

men e det inte så att din häst travar och galopperar då bra på bara böjt spår just nu då? testa att rida lite på böjt spår där du löslongerar eller att nån annan longerar när du sitter på kanske. hästen har kanske inte vant sig vid vikten! de va bara ett tips men jag vet inte så noga.=) hoppas det går bättre.

Djupsnö säger jag bara - du bor i helt fel ände av Sverige! :D

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Har börjat rida ett sto på 20 år nyligen, har själv haft islandshästar (för hobbyridning och klubbtävling främst) när jag var i...
Svar
14
· Visningar
2 080
Senast: Novisis
·
Träning (Moderator får gärna flytta tråd om den ligger fel) Undrar lite hur andra tänker kring inspänning av 3-åring vid longering. Linar min...
Svar
11
· Visningar
4 398
Senast: lundsbo
·
Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 123
Senast: Tjockisina
·
W
Träning nu vill jag inte ha sånna svar som "Sitt stilla, i balans med mjuk kontakt med hästens mun" det vet jag redan. utan nu vill jag mer veta...
Svar
19
· Visningar
2 430
Senast: Emlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama