Bra travare...?

malumbub

Trådstartare
Vad är det man eftertraktar hos en bra travare?

Sitter här och dagdrömmer lite och undrar vad man ska titta på hos en hingst när man ska ta föl på sitt sto.
Ärvbara sjukdomar, beteendestörning, taskig exteriör och sånt, men VAD är en BRA extariör hos en travare?

Det första som jag tittar på är modersstammen, fadersstammen är ju oftast redan bra..att dom lämnat bra avkommor i flera generationer(mödrarna)

Jag själv när ja betäcker tänker såhär...
..antingen tar jag en NY hingst och är med på första årgången ..på en hingst jag tror kommer att bli "inne"...eller så tar jag en äldre beprövad hingst som har facit på att den lämnat bra avkommor...och då BÅDE hingstar o ston...det är MINA kriterier när jag bestämmer hingst..

Sen finns det ju hingstar som nedärver dåliga egenskaper såsom halsproblem,dåliga framknän osv.....och där har jag en liten fördel som får mycket konvalecenter och har jag hästar med samma far med samma fel så har jag ju kasserat denna hingsten direkt ;) ;)

Jag brukar ändå tänka när jag bestämmer hingst att det skall gå att sälja avkomman, och då måste man ligga lite högt prismässigt på hingsten...detta är ju bara en engångskostnad, för det kostar lika mycket att föda upp en med "dålig" stam som en med bra stam :bow:

ja sköter ett par varmblodstravare med toppstam och den bästa av dom är ganska liten, han är svår att handskas med och kommer inte i hagen. Men, När han springer mot en annan häst (som löp) då blir han så ettrig, så ettrig.. och då går det undan... han har bra framknän, är inte kvadratisk, men inte "lång" häller,ganska kort hals och vackert huvud..men det viktigaste är ju inte kroppen, utan viljan, viljan att vinna, Viljan att springa så fort benen bara bär...

Finns det vilja att hjälpa till med råd vid eventuell betäckning?
Jag har inte superkoll på travhingstarna, så ett par till ögon och fler hjärnceller kanske inte skadar. Inte som rådgivning i a f...

:bow: :bow: :bow:

Tips på var man ska börja leta? Tycker att blodbankens hinsgsthjälp är ganska bra, men där står ju inte om skador och lynne och sånt. Kan man få red på sånt på annat sätt än att fråga ägare/skötare?

Ibland står det om lynne, men t ex en sån som Nevele Pride som var istort sett bindgalen är ju en stor avelsmatador i trav aveln...jag gillar hans blod flytandes i ådrorna på dagens travare :)
men om du ger mig stam, prisklass, och lite av ditt stos exteriör,skador osv kan jag leta ut några hingstar som "jag" tycker skulle kunna passa.
Jag vill inte skriva ut vilka hingstar jag skulle kassera här på nätet.....

Är kanske lite fräck o hoppar på denna tråd.
Du Martha som verkar ha koll på avelhingstarna; vad vet du om Giant Chill? Har en avkomma efter honom och skulle gärna vilja veta lite mer men det är helt frivilligt att svara.

MVH Eem

Jag gillar Giant Chill, men det finns de som inte gör det och jag förstår inte varför...Har haft en del av dom i stallet...en av mina absolut favvohästar var efter honom...Orkan Håleryd :love:..tyvärr hade han en deformerad hov som spökar allt som oftast :( men så otroligt VACKER o klok....Waterproof Pellini har jag oxå haft och han är ju inte så dålig heller ;)
sen har jag en ettårshingst efter honom och en fransk märr, 1 åringen är inte min men jag tog över märren och skall föda honom tills betet...en svarting, han är korrekt och vettig och kan nog bli en fin pålle när han blir stor :)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka