Bra tömkörningsgjord

C

C_V_B

Japp, nu vill jag veta hur en BRA tömkörningsgjord skall se ut :idea:

Har hört att fasta ringar ska vara bra, är det det?
Såg en tömkörningsgjord med två fasta ringar och sedan rörliga (sammanlagt 10 st) som såg rätt bra ut i ridsportsaffären men har lite svårt för det där då jag inte vet hur det ska vara :D
Så berätta för mig vad det är man skall kolla på när man ska köpa sig en bra gjord :)

//C_V_B som hoppas på att kunna lära sig tömköra inom en snar framtid:bump:

Sv: Bra tömkörningsgjord

Bäst är en gjord med järn i däckeln, minst 4 stående ringar och sen några liggande ringar med. Ju fler ringar ju bättre.

Sen, det nästan ännu viktigare, är tömmarna. smala smidiga lädertömmar som din hand passar i. Bäst är alltid tärnsjös, men det finns billigare alternativ. globus tycker jag har hyfsade för damhänder.

/j

Jag använder faktiskt en gammal travsele som tömkörningsgjord. Mycket stadig och billig. Köpte två fasta ringar på travshopen och monterade dem en bit längre ner på vardera sidan, vilket gör att jag nu har fyra fasta stående ringar att välja mellan.
Håller med Snigelfarmor att det är tömmarnas kvalitét som ger känslan av kontakt, kommunikation och kontroll. Det innebär lädertömmar, ganska smala, med en lekare på mitten, så långa som du orkar hålla reda på. I värsta fall kan du förlänga dem från gjorden och framåt med lämpligt rep.
Då kan du tömlongera, tömköra, köra långved och ändå gå bakom lasset(det är sånt jag sysslar med). Det är så härligt att se sin häst från sidan när de arbetar.
Lycka till

Okej, tack för era tips! :bow: Men eftersom att jag endast ska tömköra ngn gång då och då för att variera arbetet med hästen undrar jag om den från Hö*ks i läder är okej och hyfsat funktionsduglig? Ser ju ut att ha många fasta ringar? :idea:

Ska kika på Globus tömmarna också! :)

Den ser ut att duga till mig :) Priserna ligger ju däromkring med.
Hem och prova den bara. Den får ju inte trycka någonstans, och den ser faktkst lite trång ut, men med väldigt hög mankfrihet :) Skulle inte passa en nordis tror jag. :)

Ja, tycker faktiskt att den ser bäst ut av de som jag sett i ridsportaffärer häromkring :) (Även om Hö*ks kanske inte alltid är förenat med kvalitét) Min häst är irländare och av den kraftigare typen men inte så jättestor så det kanske kan funka... :p Även om inte min häst har ngn manke att skryta med så är ju mankfrihet alltid bra :D

Måste säga att det är tur att Buke finns, på min klubb som är en "sann hoppklubb" finns inte många som vet hur en tömkörningsgjord ska se ut, så det är inte helt fel med lite hjälp här! Det verkar dock som om flera är intresserade av att lära sig tömköra så förhoppningsvis kommer klubben att ta ut ngn duktig "tömkörningstränare" så att vi kan försöka lära oss. :idea: Undertiden ska jag försöka inskaffa utrustning och kanske vore ngt att kolla på den där DVD:n som finns att köpa, då kanske man förstår lite iaf :p

Återigen, tack för hjälpen! :bump:

Jag har en Globus tömkörningsdäckel & töm...funkar jättefint! Tömen är hård men man kan hänga den över en dörr och liksom gnugga av den, dra den upp å ner för det är nåt typ vaxaktigt på den. Men anväder man det ofta så blir den fin :D
Det går ju inte att gämföra med riktig tärnsjö förstårs...Hoppas du hittar nåt som funkar för er :)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 171
Senast: Lyan
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
370
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 937
Senast: Derivata
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30