Hej! Vad roligt att du vill börja fota lite!
Själv sysslar jag med fotografering på hobbynivå och tycker det är riktigt kul att få exprimentera med inställningar på kameran, ljus osv. Tänkte bara dela med mig av hur jag tänker & vad jag använder, kanske kan det hjälpa dig.
First off - det blir inte nödvändigtvis bättre foton för att man använder en systemkamera. Man kan inte betala för bra bildkomposition, det är något man får träna på. Ifall du fotar med korrekta inställningar men bildkompositionen är helt åt fanders så är det ju kanske inte en så bra bild. Tänk på det när du köper kamera, speciellt ifall du är nybörjare. Satsa på något lite "snällare" att lära dig på och sen kan du uppgradera därifrån. En annan sak värd att tänka på är att det "räcker" ofta med att uppgradera objektiv före kamerahus.
Du nämner suddig bakgrund, hund i fokus. Det kan du få till genom att ändra bländaren, som reglerar hur mycket ljus som släpps in. En stor bländare - litet bländartal (till exempel f/1.4). En liten bländare - högr bländartal (t.ex. f/22). Kan bli förvirrande om man inte lärt sig det ännu. Med en stor bländare får du ett kortare skärpedjup, alltså det nära kameran hamnar i fokus medans bakgrunden blir suddig. En stor bländare behöver mindre ljus för att bli bra på bild. Använder du däremot en liten bländare så kan du behöva mer/bättre ljus för att det inte ska bli för mörka bilder. En liten bländare har då ett större skärpedjup. Detta går mer eller mindre att göra med vilken systemkamera som helst så länge du har objektiv & kamerahus. Du kan förbättra det genom att köpa nya objektiv, men som sagt, prova leka lite med det på ett vanligt kit-objektiv som du får med kameran.
Det finns ju X antal kameramärken på marknaden, och jag tror det bästa är att gå till en affär och se vilken som passar dig bäst. Jag började med en Olympus men är nu helt såld på Canon. Nikon tycker jag är så krångliga, men det är ju en smaksak, andra säljer sin själ till Nikon typ. Jättebra kameror allihopa, men de är ju utformade på olika vis. Därför tror jag det är bra att "provhålla" och se vad som ligger bäst i dina händer.
Just nu använder jag en Canon EOS 600D. En trevlig kamera, enkel att arbeta med, väldigt user friendly. Jag fotar främst hästar men annars lite allt möjligt och det objektiv som jag använder typ 90% är mitt älskade 70-200mm.
Sorry för en hel vägg med text.
Hoppas att jag har lyckats förklara något i alla fall, trots att klockan är 4 på morran. Finns massor med informativa & intressanta guider, tutorials osv på google & youtube! Köper du sprillans ny kamera får du också med en manual som förklarar hur slutartid funkar, bländare, blixt, kamerans alla knappar o allt annat.