Bra start med ny häst?

Kristinchen

Trådstartare
Så, 27 år gammal har jag äntligen vägrat acceptera min hästallergi och börjat på en ridskola, fullproppad med medicin! :D
Fantastiskt och underbart. Jag läser all teori jag kommer över och håller långa förhör med min gode far som är f.d. hästägare.
Från att ha ridit en snäll men lat liten ponny fyra gånger, har jag nu fått byta till en tämligen stor häst (vilket jag önskade mig).
Tre personer på stallet reagerade med "skall DU rida honom?!". Jag måste börja med att säga att det är underbart med en ny utmaning!
Men det jag behöver är Era bästa tips för en nybörjare som jag att liksom komma igång på ett bra sätt med en ganska knepig häst som helst gör som han vill, inte gillar att lyssna på tygelhjälper och inte bjuder till inne i boxen. Att tränsa tog mig cirka 25 minuter, tills någon var vänlig nog att visa mig finger i mungipan-tricket (tack).
Jag tyckte själv att jag var lugn, glad och positiv i boxen, men han är lite misstänksam och hotade två gånger med bakhoven. Jag är inte rädd, men vill inte heller bli sparkad. Dessutom knuffas han en del.
Hur gör jag för att visa att han måste respektera mig, på ett välbalanserat sätt?

Under själva lektionen hade jag otroliga problem med att få honom att ens gå dit jag ville. Jag får ofta höra att jag måste "sparka på" och "rycka till" lite mer - men är nog orolig att ta i för mycket. Men samtidigt skall det ju inte kännas som om han bestämmer vart vi skall gå och i vilken gångart!

Långt detta!
Men som sagt - har Ni några bra tips för nybörjare att dela med Er av är jag tacksam!
 
Sv: Bra start med ny häst?

Angående att hantera hästen i boxen så hade jag valt att ställa den i stallgången. Är hästen lite misstänksam och trött på ridskoleelever så låt den vara själv i sin box - ta ut den på neutral mark. ;)

Annars ska man vara som du skrev, lugn och stillsam. Beröm den, klia lite om den gillar det. Efter tränsning brukar jag ge en liten godis, oavsett om det är min häst eller någon annans. Då får du snabbt hästar som sträcker sig efter bettet och gapar. Men kolla med din ridskola om de tillåter det.

När du sitter i sadeln är det svårt att komma med konkreta tips utan att ha sett er. Det låter som att hästen är lite trött på ridskolelivet, och inte vill hjälpa till. Men var tydlig, du får aldrig bli hängande i tygeln men det är ok att "ta tag" en gång och säga till lite mer bestämt. Samma med skänkelhjälper, du gungar till med skänkel, och om den inte lyssnar så får du gunga till tydligare och kanske peta med spö. Det är bättre att vara lite övertydlig EN gång, och sedan ha hästen med sig, än att sitta och småtjata.
 
Sv: Bra start med ny häst?

Kul att du har börjat med hästar! :)

Om hästen är jobbig i boxen skulle jag om jag var du fråga någon anställd om det är okej att binda upp hästen antingen i stallgången eller i boxen. Då har du koll på hästen och den kan inte vända rumpan till dig och kicka. Att han knuffas är inte okej, putta bort honom när han gör så (man behöver inte slå eller smälla till, bara visa att du ska stå där och han kan snällt stå på sin plats).
När det gäller ridningen är det svårt att säga något utan att veta hur det ser ut, men jag håller med Lager om att ifall han inte lyssnar på benen när du säger till försiktigt så är det okej att ta i lite hårdare en gång, det brukar hjälpa och sen kan du ha mindre hjälper nästa gång.

För att få honom att gå dit du vill är steg ett att du själv tittar dit ni ska! En regel jag har lärt mig är att som ryttare ska man ha två par ögon, ett par "vanliga" och ett par som sitter på bröstet. Och båda ögonparen måste titta dit ni ska! Det gör att du kommer lägga vikten åt rätt håll vilket ger hästen ytterligare en signal så att det blir tydligare för honom vart ni ska gå.

Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hästhantering min man har aldrig varit nära en häst innan han träffa mig. Förra hästen fick han kamma manen på då hon inte var en nybörjarhäst (bet...
Svar
17
· Visningar
2 251
Senast: spinxx
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp