bra start för 2-åring

K

knasan

Jag har ett sto på 2 år som gör det vi ber om, men en massa mer dessutom. Eftersom hon är ung är inte relationen befäst och vi har bara gjort vardagsskötsel med henne. Hon är typen som är hård, temperamentsfull, viljestark, kvick och orädd. Dessutom jagar hon upp sej själv. Jag vill stämma i bäcken och jobba med detta i grunden först innan vi avancerar. Vad skulle ni ha gjort?

Jag tänkte prova TTouch/TTeam, NH, ledövningar och placering, lugnt och metodiskt, om och om igen, och efterhand att rikta hennes koncentration på någon särskild utmaning så hon måste koncentrera sej. Om vi får byggt en longervolt så blir det lite löslongering/join-up/fokusering där, efterhand lite bommar etc. Vilka är era erfarenheter av dess metoder?

Jag tänker mej att jobba med att fånga hennes tankar och att placera henne om och om igen. Men att efterhand ge henne utmaningar så hon får en uppgift.

Nu ska hon på sommarbete, så jag ska ta tag i detta mer till hösten.

Till viss del kan detta bero på att hon är i tonåren och att hon fått havre i vinter. Hon går ute på lösdrift hela året.

Hur skulle ni ha gjort?

Sv: bra start för 2-åring

En sak som är väldigt bra att lära in tidigt är halt och stå still på kommando. Det kan man senare använda i div stressande situationer för hästen vet att den ska stå still och inget mer begärs av den, då blir den oftast lugn och man behöver inte komma in i en stresspiral som blir svår att bryta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka