bra stadig stigbygel till ond fot.

C

CarolineNSV

Jag har haft väldigt problem med mitt vänster ben/fot. gammal ledbandsskada i foten. förutom att jag behöver träna och stärka upp min egen fot.
så undrar jag om ni har någon bra stigbygel att rekomendera mig. skulle tänka mig att en ganska bred platta skulle vara bra. jag vrider omedvetet benet på nått konstigt sätt för att undvika smärtan så mkt som möjligt. extremt jobbigt! jag liksom trampar ner enbart på halva min fot..för det strålar ända upp i benet på mig.
skadligt för både mig och häst i längden.
vill ju att den ska vara säker stigbygeln. ;) någon som verkligen är bra..;)
har sådana svängda säkerhetsstigbyglar nu. de är inte de är bra för mig.

:laugh:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: bra stadig stigbygel till ond fot.

Kanske Spr*nger bow balance??

Prova stigbyglar med stigläderöglan placerad lite mot insidan, då är fotplattan mer plan och du stöder hela foten jämnt mot stigbygeln.

Jag får ofta ont av vanliga stigbyglar, men desa funkar utmärkt. Det är ju dock ingen säkerhetsstigbygel...

Jag vet inte vad du har för fel i din fot... Jag rider med ett vrickningsskydd för att inte fega ifall det skulle göra ont! Har stukat min arma högerfot så många gånger att jag tappat räkningen, kom på idén att rida med mitt vrickningsskydd och det fungerade över förväntan! http://www.activeankle.com/

Nu är bara den förbaskat tråkiga rehabiliteringen kvar :p

Hur funkar det med en ledad stigbygel? Tycker de är bekväma. Och det finns ju olika varinter på dem. Jag har också en ledbandskada i en fot. :(

Behöver du stigbyglar med bred platta och kanske lite svikt, kan du kolla på distansritt.nu - där finns kanonbra stigbyglar (EZ-Ride och FlexRide).

Tyckte ofta jag fick ont i hälsenorna/vristerna tidigare när jag red med vanliga stigbyglar, så jag köpte sprenger (den "gamla" modellen med svart gummi på sidorna). Funkade superbra, problemen försvann.
Efter förra vårens händelser, bruten fot o skadat ledband, så köpte jag sprengers nya stigbygel, den med blått på. den är lite "vriden" så dom är väldigt behagliga att rida i.
Klart värt pengarna i mitt fall!

Har även ridit med såna stigbyglar som har bred fotplatta, vet inte vad de heter, men den modellen var ganska lätta. Blir stabilt för foten men de flexar ju inte så mkt som sprenger (ledade stigbyglar)

Det finns gummiplattor som är snea=ca 2 cm högre i ena kanten än i andra. man kan ju sätta den åt vilket hål man vill "luta". det kanske funkar för dej :)

Prova stigbyglar med stigläderöglan placerad lite mot insidan, då är fotplattan mer plan och du stöder hela foten jämnt mot stigbygeln.

Jag får ofta ont av vanliga stigbyglar, men desa funkar utmärkt. Det är ju dock ingen säkerhetsstigbygel...

En variant på detta är att ha kil-formade stigbygel-plattor (den höga delen in mot hästen). Jag tycer även att det är bekvämt med stigbyglar där fotdelen är ledad.

Din sits påverkar säkerligen också. Om du rider med hårt nedtramp i stigbygeln eller inte.

Skorna/stövlarna borde också påverka, både dess stabilitet (vridstyrka) och stötdämpning.

tack för alla bra tips!

har verkligen tagit till mig era tips. :)

När jag hade dragit av mina ledband på yttersidan av foten så höll jag på att stuka foten konstant när jag red. Bytte sedan ut gummiplattorna till såna snea plattor så jag kunde få lite stöd på yttersidan och klarade av att slappna av. Tog inte lång tid innan ledbanden återhämtat sig och musklerna i underbenet jobbat upp styrkan att hålla foten på plats i stigbygeln igen. Nu rider jag med vanliga återigen. Kanske inte alls funkar för dig men det är ett billigt sätt att prova iaf :idea:

Jag har överrörliga leder i ena foten vilket leder till att den har ett eget liv vid ridning. Jag rider nu med Sprenger Bow Balance, den breda fotplattan och svikten gör underverk MEN helt plötsligt står jag lik förbannat på yttersidan av foten ändå.
Jag hade förut vanliga gummibandsstigbyglar med sneda fotplattor i, den höga sidan utåt vilket ledde till att foten inte kunde "välta" utåt.
Helst skulle jag vilja ha sprenger bow balance med sneda fotplattor, men så breda görs tyvärr inte :(

hmm... men skulle det inte vara skönare att ha den höga sidan INNÅT hästen? Så känns det för mig när jag rider. Annars skulle det ju bli ännu svårare att få till vridningen i höften... och få tårna att inte peka så mycket utåt... tycker jag...

men gissar att alla är olika med det...:confused::D

då faller min vad utåt och foten ställer sig på högkant = bildas mellanrum mellan sadeln och benet

Hur skulle det motverka att man vrider ut tån om det lutar utåt? :confused:

Ja-du. Jag har inte gått in på de fysiologiska detaljerna i det ämnet :D:angel: men jag ska försöka mig på att förklara lite...

Eftersom jag rider mer stå-sits i sadeln - mer tyngd i stigbyglarna - på min unghäst så är det svårt att få stöd för hela foten i stigbygeln när jag liksom håller min vikt i dom. Eftersom foten iom ståsitsen kommer längre ut från hästkroppen så blir ju även stigbygeln vinklad när den kommer ut från hästkroppen så att säga. för att få en plan yta att stå på jämnar kilen ut stigbygelns vinkling till att bli paralell med vägen vi går på. (hoppas jag förklarar så att man fattar :o).

Med kil-platta får jag stöd för hela foten och det blir inte (med min kropp) så påfrestande för knä- och fotleder när jag annars då får mesta delen av min vikt på yttersidan av foten. I och med att jag får bättre stöd att stå på håller sig mina tår rakt fram. Jag vill i minsta möjliga mån ligga an mot hästen med skänklarna just nu i detta skede av hästens utbildning, när hästen blivit starkare och kan ta mer vikt i sadeln så är det en annan femma - då förändras även vinkeln på stigbygeln eftersom den då inte lättar lika mycket utåt från hästkroppen. Därför är kil-plattor en fantastisk uppfinning, tycker jag.

Jag skaffade islandsstigbyglar, som ju är vridna utåt av sig själva, så att säga, och det fungerar super! Har också avslitna ledband på yttersidan av foten.

Liknande trådar

Western Heh, den tråd jag trodde var en trolltråd som inte Var en trolltråd.. fick mig att börja tänka lite ang. hur vi egentligen resonerar...
Svar
18
· Visningar
1 895
Senast: Apache
·
S
Hästmänniskan Håller på och letar på olika hemsidor för ridshoppar. Försöker hitta den ideala stigbygeln. Jag har problem med framförallt ett knä som...
Svar
8
· Visningar
1 974
Senast: trofé
·
L
Hästvård Min häst trampande på en spik för sju veckor sedan. Den gick in LÅNGT (troligtvis 2-3 cm) och den hann sitta där nästan ett dygn innan...
2
Svar
28
· Visningar
4 463
Senast: richter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar