Bra sele till valp

Denvise

Trådstartare
Jag vill gärna ha tips och rekommendationer för vilken typ av sele till valp jag ska välja. Är även öppen för diskussioner ang. sele vs. halsband till valp!...

Jag har inte haft sele till valp, men spontant tänker jag att en sele i stil med den här borde vara bra, inte minst för att den är ställbar i princip överallt:
13830.jpg

Limex och rukkas såg ju onekligen bekväma ut, bra att de även hade större storlekar. En väldigt ställbar sele är ju också en fördel med tanke på en växande valp.:)
Har själv alltid haft halsband till valp men tänkte testa med sele denna gången, men är väl inte helt säker på hur jag vill göra. I framtiden vill jag gärna träna drag också, så att ha tränat in att inte dra med sele kanske ev. kan vara till nackdel då? Fler åsikter och tankar välkomnas..:)

Jag har inte haft sele till valp, men spontant tänker jag att en sele i stil med den här borde vara bra, inte minst för att den är ställbar i princip överallt:
13830.jpg

Vi hade nästan exakt en sån sele när vår kelpie var valp. Som sagt jättebra att den är ställbar, passade från 8 veckor till 6 månader :)

Kommer även använda den till nästa valp. Enda nackdelen är att det är lite pyssligt att ta på och av den i början innan valpen vänjer sig.

Kommer i huvudsak ha sele och inte på min valp tills den kan gå hyffsat i koppel. Hade halsband ganska mycket i början på nuvarande hund, det var nog inte optimalt.

Du tror alltså att det är en fördel för koppelträningen att starta med sele och sen övergå till halsband? Är lite så jag också tänkt isf, har fått uppfattningen att sele är mer lugnande/mindre triggande för drag än med halsband och att det därför kan vara bra att starta träningen med.

13830.jpg

Exakt en sån här har vi till Zeppelin! Det är super att man kan ställa ut den så pass mycket på alla ställen typ, nu kan han dock snart inte ha den längre men det är i halsen han verkar växa ur den först..men det kändes också som ett bra pris på en sele man vet att han växer ur!

Du tror alltså att det är en fördel för koppelträningen att starta med sele och sen övergå till halsband? Är lite så jag också tänkt isf, har fått uppfattningen att sele är mer lugnande/mindre triggande för drag än med halsband och att det därför kan vara bra att starta träningen med.

Jag har tagit två hundar som vuxna, eller ja, vuxen och unghund. De båda drog hysteriskt(!) i koppel, sådär så att det lät som om de skulle strypa sig själva totalt. Båda blev betydligt lugnare när de fick gå i sele och när koppelgåendet väl fungerade klockrent i sele, då fungerade det också helt ok i halsband. Har bekanta som upplevt liknande saker, framförallt att de slutat dra när de fått sele, så ja, jag är väldigt förtjust i att använda sele till hund.

Hunden jag haft sen valptiden, hon gick klockrent i halsband från dag 1, däremot blev det värre när hon blev galen unghund som ville jaga allt hon såg ;) Då hade jag ingen sele som passade henne, tyvärr, men senare fick jag tag på bra selar och sen dess använder jag extremt sällan annat.

Absolut att jag tror att det är bättre. Hellre att valpen lär sig dra i selen än i halsbandet. Tyvärr så har det blivit tvärtom med vår nuvarande hund, han tror nog att han ska dra i halsbandet eftersom han gjorde det som liten. I sele drar han mindre. Visserligen så har han blivit otroligt mycket bättre nu senaste halvåret (nu 2,5 år gammal).

Har även hört att syrebristen som uppstår om de drar konstant i halsband kan vara triggande och inte verkar det vara avskräckande iaf utifrån mina erfarenheter.

Plus att jag tycker att det känns skonsammare med sele än halsband med alla ryck som lätt blir när valpen blir tokbusig o far omkring.

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 056
Övr. Hund Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
3
· Visningar
485
Senast: Trott
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 385
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar