bra sätt att fånga en kanin??

M

missen

hej.
min kanin har rymmt, rymmer hela tiden.
finns det något bra sätt att fånga henne eller något som man kan locka med??

Bygg upp en bur av när eller kompostgallre och mata in henne där! Brukar funka.

huvudregel 1: spring inte
huvudregel 2: jaga inte

igår lyckades jag fånga in en tre månades ungkanin, som inte känner till omgivningen och därtill inte heller är det minsta tam.
hon är en väldigt orolig och nervös kanin och trots daglig hantering kan man inte lita på henne.
trodde därför aldrig att jag skulle få tag på henne då hon slet sig, när jag skulle släppa henne i betesburen.
löste det hela genom att helt enkelt gå efter henne, utan att springa eller ropa på henne, dit hon skuttade gick jag och så höll vi på en kvart. alla försök att ta henne över ryggen misslyckades då hon är "bakskygg" så tillslut prövade jag att "kanin-hälsa" på henne, på samma sätt som kaniner gör - nos mot nos, men istället använda hand mot nos - och detta fungerade! :) :bump:
jag lät bara handen glida upp över nacken på henne, och så kunde jag ta fast henne utan att hon fick obehagliga erfarenheter av människor.

Utan att stressa kaninen för mycket så kan
ni försöka att få ett stort lakan eller liknande
över henne så att hon sitter still. Det är lättast
om man är flera som håller i var sitt hörn.

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 544
Senast: Stinaelin
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
639
Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Anna-Bella
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 839
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V