Bra sammanfattnings-slutord ur boken " Tala med hästar"

ika77

Trådstartare
Ja nu har jag läst Tala med hästar av Henry Blake.
En bra bok med mycket hanteringstips vid krissituationer och allt baserat på att ha en god kontakt till sin häst.
Han sammanfattade lite i slutet om vad boken har handlat om :

CITAT:

* Skaffa en häst som passar din personlighet.Skaffa inte en som du inte rår på.

* Kom ihåg att skönhet bara finns på ytan och låt er inte luras av en blank hårrem. En häst som ser ruggig och mager ut kan alltid förbättras, medan en som är fet, blank och välputsad bara kan förlora i värde.

* Var ledaren och låt dig inte domineras av hästen.

* Gör vad du tycker om att göra. Gör det inte bara för att dina vänner gör det.

* Iaktta hästens ljud och tecken, men låt inte fantasin skena iväg. Backa upp allting med sunda iakttagelser.
Säg: .."Vill du vara snäll och..." , innan du ber en häst göra någonting och backa upp det med beslutsamhet för att genomdriva dina önskningar.
Men framförallt, Be inte hästen göra nåt som överstiger dess förmåga.

* Träna regelbundet, men gräla inte på träningsbanan.

* Tänk som en häst men utrusta den inte med mänskliga egenskaper, känslor och reaktioner, ty den är inte en människa
-tursamt nog för hästen!

* iaktta hästens naturliga önskningar och böjelser men skäm inte bort den. Kräv lydnad men var ingen sergeant!

* Lär hästen hoppa naturligt men hoppa den inte för mycket. 12-15 hinder om dagen är tillräckligt för de flesta hästar.

* Sist av allt:
Var snäll och kom ihåg att det är viktigt för hästen att ha roligt, vara glad och ha det bra men att detta inte kan uppnås utan fasthet och fostran..

Slut citat!

Jag tyckte det var väldigt bra och tänkvärda slutord många av dem. En väl läsvärd bok!
Kan även rekommendera bok nr 2: Förstå din häst! :p

Sv: Bra sammanfattnings-slutord ur boken " Tala med hästar"

Kloka ord :) jag blev faktiskt riktigt inspirerad!
Det är ju så simpla saker egentligen, men man kanske behöver bli påmind om det lite då och då..

Sv: Bra sammanfattnings-slutord ur boken " Tala med hästar"

Ja jag tyckte det oxå..
Ganska logiskt men det var ett stycke som jag fastnade till lite extra vid och tänkte : " jaha, men det här var ju helt korrekt! Klart värt att sägas om och om igen.."
Lätt att klura ut själv, men oxå väldigt lätt att glömma... :)

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästhantering Fick Henry Blakes bok "Förstå din häst, Praktisk hästpsykologi" och tycker att han i mångt och mycket har bra tankar. Det är ingen...
Svar
15
· Visningar
1 884
Senast: KungTulle
·
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 054
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?