Bra ridövningar man kan komma tillbaka till

Eme_liie

Trådstartare
Jag läst i någon tidning att det var bra om man hade som en topp-10 lista på ridövningar som man gillar och då kan återkomma till men har nu märkt att det står totalt stilla för mig och kommer inte på några alls.:confused:

Är ju även ute efter 10 "hoppövningar" behöver inte vara avancerat och inte heller hinder inräknat utan räcker gott och väl med bara bommar. Och så vill jag ju såklart ha 10 dressyrövningar. Nu behöver ni inte skriva 20 st övningar men era favoriter skulle vara kul så man kan få lite nytt liv i ridningen då jag börjar märka att det blir väldigt mkt volter och fykantsspår.

Tyckte att det var ganska tilltalande att liksom ha den där favortilistan och bara ta fram en övning som känns bra för dagen och gå efter den, än att man rider iväg och det blir lite av åka häst ist för att rida häst. Så skulle bli jätte glad om vi kunde få ihop lite ridövningar :bump: hittar ni bilder skulle det vara plus i kanten inte alla gånger det är lätt att skriva en övning så andra förstår.

Sv: Bra ridövningar man kan komma tillbaka till

Det här är en grund som jag gillar att arbeta utifrån som man kan variera i det oändliga! :)

ridvning_117051622.jpg

Man rider alltså på en åtta och rider som ett S genom volten varje gång man har passerat kortsidan. Hoppas du förstår bilden för jag är urusel på att förklara!
Ifrån det här är det bara att komma på vad man vill göra. Jag håller på med väldigt mycket övergångar och tempoväxllingar just nu funkar finfint. Sen är det ju bara att utveckla öppna, slutor, skänkelvikningar, byten you name it. Bara fantasin sätter gränser ;)

Jag rider mycket på volter och fyrkantspår, det är absolut inget fel med det alls! Så länge man varierar träningen. Ex. ena dagen kanske man använder volterna till att böja och ställa hästen, nästa dag kanske man minskar och ökar volten, dagen efter kan man ex. flytta hästens bakdel på öppna sidan.. Nästa gång kan man använda volterna för att träna galoppombyten. (när man byter volt). Fyrkanten kan man också använda sig mycket utav också!

Att bara rida fram och tillbaka på en väg kan också vara väldigt givande för hästen -om man vet vad man ska träna på och göra. ex. jag har en islandshäst, och jag brukar tölta fram och tillbaka på en väg för att han ska få lite mer vilja och för att kunna tölta lite fortare. Rider också mycket trav och galopp ute på raksträckor, då han har mycket pass i sig (är 5-gångare) och är svår att få ren trav och galopp på i en paddock, då det blir så "instängt" , han behöver helt enkelt stora ytor att röra sig på.

Fram- och bakdelsvändningar funkar bra för att få min häst lösgjord
En övning jag snappade upp när jag tittade på en träning var bakdelsvändning, galopp, skritt, bakdelsvändning, galaopp igen o.s.v.
Brukar göra den, och även variera med t.ex. trav, skritt, framdelsvändning, trav, skritt, bakdelsvändning o.s.v.

Ska försöka förklara en övning som jag kommer ihåg från ridskolan, jag tycker den är jättebra!

Du kommer i höger varv.
Tänk dig ridvägen " vänd rätt upp", dvs du vänder i mitten av kortsidan för att rida över banan på medellinjen. När du vänt rätt upp lägger du efter några meter en volt till höger i kort trav. Ett varv på den volten, och sedan tillbaka på medellinjen i skritt när du träder på den igen.
VOLT 1

Efter yttligare några meter på medellinjen(efter volt nr 1 åt höger) lägger du en volt åt vänster i kort trav. Samma sak här, ett varv och sedan tillbaka på medellinjen i skritt.
VOLT 2

Ännu en gång efter ågra meter lägger du yttligare en volt åt höger, samma sak igen, kort trav 1 varv och sedan skritt när du går på medellinjen igen.
VOLT 3

När du gjort volt nr tre( den här gången åt höger) tar du vänster varv när du är framme vid nästa kortsida, när du alltså ridit över hela banan på medellinjen.
I hörnet fattar du vänster galopp, och galopperar till nästa hörn, gör en avsaktning från galopp --> skritt, eller galopp --> trav beroende på nivån på eran "kunskap".

När du kommit till mitten av kortsidan igen, gör du samma sak, fast byter "plats" på allt. Dvs, du lägger VOLT 1 åt vänster den här gången, VOLT 2 åt höger, VOLT 3 åt vänster och tar höger varv, höger galopp när du lagt VOLT 3.

Antalet meter och storlek på volterna får du anpassa efter din ridbana. Men tanken är att det ska få plats tre volter, jämt fördelade.

Jag tycker den är ganska bra att värma upp med, för att få hästen mjuk( volterna, ställningen), för att få hästen lite alert( temoväxlingar, gångartsväxlingar), för att får lite variation så att man inte harvar omkring på samma tråkiga volt hela tiden. Övningen har olika saker som händer hela tiden, vilket förhindrar att det blir tråkigt.

För att avancera kan du flytta bakdelen på volter mm.

// Roucle fd Tulpansultan

Senast ändrad:

Eva Eternell-Hagen har skrivit en bok med ridövningar. 169:- på Adlibris

Kl*

en övning jag gillar för att sätta bra bakdelsvändingar är att med någorlunda rakställd häst minska volten succesivt i t.ex höger varv, med en mjuk samling och bra tempo göra halt och be om en kvarts bakdelsvändning till vänster, sedan samma sak åt andra hållet, precision, samling, tempo och bakdelsvändning i ett, plus att både ryttaren och hästen måste hålla sig vakna och inte "fastna" i ett typiskt mönster :)

sedan lite bäbis-rollbacks, alltid kul :banana: dock kanske inte av intresse för klassiska ryttare:angel:

Trevliga övningar :D Alltid kul att få lite nya tips å ideer..

sara: Ja det är klart att man kan hålla sig till fyrkaten och volterna men det känns som om det är det enda jag gör just nu Även om man nu väljer att flytta ut bakdelen på den öppna delen är man ju fortfarande på a och c volten och harvar runt runt och det vill jag komma ifrån. Men sen är det ju klart att man fortfarande kan använda sig av dom men jag tycker jag får känslan att jag är fast i samma mönster för tillfället.

Postar in här så jag vet var den är. Behöver en massa roliga övningar till min lilla unghäst som inte kan bara gå runt fyrkantsspåret.

Provade bakdelsvändning - galopp - skritt övningen idag gick riktigt bra, hade även tänkt att pröva en övning jag hittade som jag tror kan vara bra.

Görs i galopp, Vanlig galopp på kortsidan, galoppöppna längs halva långsidan vänd över ridbanan vid x 2-3 skrittsteg byte av galopp (det blir alltså enkelt byte) galoppöppna längs långsidan vanlig galopp på kortsidan för att gå in i galoppöppna igen och vända över ridbanan så man byter varv hela tiden.

Jag gillar serpentinbågar, de går att variera rätt mycket också. Mindre bågar, större bågar. Trav eller galopp med byten eller enkla byten. Man kan göra öppna eller sluta och även tempoväxlingar. Halt på medellinjen, etc.

Jag börjar nästan alltid med lite serpentinbågar, tycker att det får min häst lösgjord och avslappnad.

Jag prova den med åttvolt och bågar mitt i. Gud så lösgjord min häst blev efter några varv på den.:bow:
Kom på en övning igår själv också som jag ska prova mera på någon dag.

När man rider på långsidan och kommer till första hörnet där gör man en liten volt kommer tillbaka till spåret och gör en vänd halvt igenom. Kommer upp på fyrkantsspåret igen och fortsätter till första hörnet och gör samma övning som tidigare. Detta blir ju att man är på samma sida av ridbanan.Om man vill kan man ju sätta en volt direkt efter halvt igenom.

Jag kör mycket halter och ryggningar,min häst svarar mycket bra på det.Då blir det förståss på fyrkantsspåret. också skritt-trav-skritt är bra grej. Och att man bara kör några steg. Hästen hinner just och just sakta av till skritt innan man sätter igång till trav.
Det med ryggningar och halter kör jag likadant. ryggning-trav-halt-ryggning-trav-galopp-halt-ryggning osv.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 425
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 410
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama