bra ridövningar i djupsnö?

Tinuri

Trådstartare
hej, som rubriken lyder, har ni några bra övningar att rida i djupsnö, såväl skritt, trav och galopp??:bump:

Sv: bra ridövningar i djupsnö?

Åh vad sugen man blir på snö!! :love:
Det är ju jättenyttigt att bara överhuvudtaget rida i djupsnö. Det stärker konditionen rejält i galoppen. Men man får tänka på att det är betydligt jobbigare än att rida på barmark och är hästen inte vältränad så bör man ta det lite lugnt...
För att prata om ridövningar så tycker jag man kan jobba med vanliga övningar som övergångar och tempoväxlingar. Underskattat! :bow:

håller med Ellyne :bow:

en annan sak jag gärna arbetar upp under vinterhalvåret i djupsnön, är ökad trav :d vilket steg man får då :) sen försöka jobba vidare med träningen m. bommar och samling sen när det lbir barmark igen.
vill ha lite snö nu :rofl:

Galoppera volter i snön, får hästen att dra ihop sig fint.

är det riktigt djup snö så ska man ta det väldigt lugnt!!!

det är oerhört påfrestande för båda senor, leder och muskler!

skulle aldrig rida "övningar" i djupsnö, lite trav och galopp rakt fram är okej men ffa är det skritt som gäller.

man får ju tänka lite långsiktigt också, inte bara på att det är kul att rida i snön...

Skulle nog också satsa på att ta det lugnt om det är riktig djupsnö, däremot gärna ut och skritta en stund, stärker väldigt mycket! :) Blir ju ungefär samma effekt som att rida i vatten..

tolka :) ingen ridövning direkt, men askul!

Är det djup snö så ta det lugnt!
Som cenatur skrev så är det väldigt påfrestande för hästen.
Ska du trava el galoppera så gör det bara väldigt korta sträckor.

Något som jag helst gör i djup snö är att köra lite "intervallträning".
Skritta en stund i snön - skritta en stund på 'barmark' - skritta i snön osv..

Något som jag helst gör i djup snö är att köra lite "intervallträning".
Skritta en stund i snön - skritta en stund på 'barmark' - skritta i snön osv..

det är ungefär så jag rider,, jag rider på en plan äng, som har ett fyrkantingt spår som man kan rida längs, men det finns ju mycket djupsnö runtomkring, så jag tänkte att man skulle kunna träna några övningar i snön, men mest rider jag förstås på bar mark, jag förstår att det är jobbigt för hästen att rida mycket i djupsnö, men om man tränar där på rätt sätt är det väl bara en fördel?? :bump::)

det bästa tipset är väl att inte göra alltför mkt i djup snö, frestar på särsk. bakknän rätt bra....rid ungefär hälften av vad du skulle ha gjort på barmark.

det har jag fått klart för mej nu :smirk: bara det skulle komma någon :devil: snö nudå!! här ser man grönt gräs ännu!! :eek::cry::(

Snö:love:

delfinhoppning/jämfotahopp i riktigt djup snö verkar ganska stärkande för ryggen.. lite som studshoppning..

på c-ponny i 90 cm djup snö med ridgjord och fårskinn var det dock ingen höjdare, jag flög av den hoppande studsbollen.. men hon hade skoj iallafall.. hoppade väl 10 hopp innan jag fick simma efter och släpa tillbaka henne till den plogade vägen..

jo verkligen, sist jag och en kompis tolkade med ponnyn hade vi en plastpulka, fast den gick alldeles sönder hehe.. jag tippar på att det skulle vara bättre med en snowracer eller något annat lite hållbarare. det går ju ganksa fort, och det kan bli ganska ordentliga vurpor :) skidor är väl det ultimata, men det har jag inte testat eftersom jag inte äger några.

delfinhoppning/jämfotahopp i riktigt djup snö verkar ganska stärkande för ryggen.. lite som studshoppning..

på c-ponny i 90 cm djup snö med ridgjord och fårskinn var det dock ingen höjdare, jag flög av den hoppande studsbollen.. men hon hade skoj iallafall.. hoppade väl 10 hopp innan jag fick simma efter och släpa tillbaka henne till den plogade vägen..

:rofl: :rofl:

jo verkligen, sist jag och en kompis tolkade med ponnyn hade vi en plastpulka, fast den gick alldeles sönder hehe.. jag tippar på att det skulle vara bättre med en snowracer eller något annat lite hållbarare. det går ju ganksa fort, och det kan bli ganska ordentliga vurpor :) skidor är väl det ultimata, men det har jag inte testat eftersom jag inte äger några.

vi brukar åka skidor (de är typ 50 cm långa) bakom en häst här.. hmm bara i trav, hårdare och vi skulle ramla.. men askul är det :D

mm, jag stukade dock foten när jag for av, var nära att bli sparkad i ansiktet och fick dessutom vänta 4 månader på att snön skulle smälta så jag kunde hämta ena bakskyddet som hon lyckades pilla av sig i ett av hoppen..

näe, för mycket snö och för lite ponny är ingen höjdare även fast det var en av de mest minnesvärda avramlingarna jag gjort hittils :p

Djupsnö? Vad är det för något??

Sen jag flyttade hit har jag inte upplevt djupsnö... Som mest ett par decimeter...

Skulle jag begåvas med djupsnö... då skulle jag ta tillfället i akt att arbeta hästen ordentligt i skritt....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hitta känslan, timingen och lydigheten i övergångarna mellan galopp och trav. I C-tränare Helena Rejes ridövning händer mycket, men det...
Svar
0
· Visningar
168
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Även toppryttarna rider de allra enklaste övningar. Här berättar Erica Swartz Ryan att travbommar är en återkommande ridövning för...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 130
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar