Daimie

Trådstartare
Jag förstår att det är individuellt och vilket tempo man håller men var bör hästen ungefär ligga på för puls efter en 5 milare för att den ska räknas som att vara i god kondition?

Jag och min häst startade i en clear round i Vedema och red runt på 5,5 h. När vi pulsade efteråt låg hon på 36. Hon kändes trött sista sträckan men piggnade till när vi kom på målsträckan. Kan det vara så att hon tycker att det är lite tråkigt att mala på ute på sträckorna och piggnar till när hon ser hästar och rörelse?
Kanske lite dumma frågor men man vill ju ha något att gå på så man vet vad hästen klarar av.:)

Sv: Bra puls?

Förmodligen så tyckte hon det blev lite tråkigt och kan också ha varit lite "muskeltrött". Hon behöver ju inte vara flåsig och pulsmässigt trött för att kännas seg. Lite sällskap ute på banan hade nog piggat upp henne.
Jag har själv en häst som är mer stressad och han ligger oftast runt 60 sl/min även om vi inte rider fort, sån är han bara.
Tittar man bara på pulsvärdet så hade hon klarat att gå fortare men du får inte glömma resten av hästkroppen. Bygg upp din häst så kommer hon att hålla i många år.
Vilken ritt blir nästa?
// Linda

Min häst kan osså ibland kännas trött även om pulsen talar annat. Tror att det handlar mkt om den mentala biten att bygga upp det. Allra helst i början av tävlingskarriären innan hästen riktigt vet vad distans handlar om. När man varit med några år så börjar dom att förstå vad som gäller. ;)

mahlmt skrev:
Förmodligen så tyckte hon det blev lite tråkigt och kan också ha varit lite "muskeltrött". Hon behöver ju inte vara flåsig och pulsmässigt trött för att kännas seg. Lite sällskap ute på banan hade nog piggat upp henne.
Jag har själv en häst som är mer stressad och han ligger oftast runt 60 sl/min även om vi inte rider fort, sån är han bara.
Tittar man bara på pulsvärdet så hade hon klarat att gå fortare men du får inte glömma resten av hästkroppen. Bygg upp din häst så kommer hon att hålla i många år.
Vilken ritt blir nästa?
// Linda

Vi hade faktiskt sällskap av Nattuggla och hennes islandshäst:) . Kändes bra att ha med en "babysitter" från samma stall. Jag håller verkligen med dig om att bygga upp hästen och jobbar mycket med långa stärkande skritturer och annan varierande träning. Nästa ritt för min del blir nog Karolinerritten i skara. En kompis ska kanske rida henne någon tävling i juli om det finns någon passande i närheten av småland. Jag har inte världens bästa tävlingsnerver eller tävlingsinstinkt för den delen. Kompisen har lite mer go och jag hoppas att hon ska kunna rida henne i ett snabbare tempo med sikte på att placera sig lite högre upp.

Ja, men då vet jag vilka ni är. Ville hästen följa med hem så småningom?
// Linda

mahlmt skrev:
Ja, men då vet jag vilka ni är. Ville hästen följa med hem så småningom?
// Linda

Åh gud jag var totalt vansinnig på henne! det gick dock efter ett tag. Hon var väldigt svårlastad innan men sen hade jag en westernkille ute som hjälpte mig lösa problemet. Lastningen till tävlingen gick jättebra, tog ca 1 min men inte på vägen hem. Jag tror att mycket hade och göra med att jag var riktigt trött och irriterad. Var noll konsekvent och hade ingen toleransnivå.:)

Daimie skrev:
Åh gud jag var totalt vansinnig på henne! :)
Jo, det brukar hjälpa jag vet :crazy:
Vid simlångsritten för div år sedan var jag redo att lämna kvar hästen där. Ville han inte hem kunde han stanna.
Till slut kom två stabila finska karla-karlar (nordiska mästerskapen gick samtidigt). De lyfte in min lilla ponny som snopet inte förstod vad som hänt.
// Linda

hmm, sitter o funderar lite, men vad är normal "puls" när hästen in ansträngt sig ?

vilopuls: 28-40 slag/minut

Maxpulsen varierar från häst till häst, men 230-250 slag/minut

Det är återhämtningspulsen som ger besked om hästens kondition, dvs hur lång tid det tar efter ett arbete för pulsen att sänkas.

Man kan med träning sänka hästens vilopuls men maxpulsen är konstant och kan inte höjas genom träning.

Är inte nå vidare på distanshästar men det var va jag kunde om puls:)

Min häst kan osså ibland kännas trött även om pulsen talar annat. Tror att det handlar mkt om den mentala biten att bygga upp det. Allra helst i början av tävlingskarriären innan hästen riktigt vet vad distans handlar om. När man varit med några år så börjar dom att förstå vad som gäller. ;)

Givetvis kan hästen vara riktigt trött, utan att ha för hög puls. Jag anser inte pulsen vara nån sann barometer på trötthet.
Själv har jag ett ganska tufft kroppsarbete, och iband är jag totalt slutkörd efter ett arbetspass. Det kan kännas som en omöjlighet att gå uppför en trappa t ex. Det betyder dock inte att jag har högre puls än normalt.

Jag förstår att det är individuellt och vilket tempo man håller men var bör hästen ungefär ligga på för puls efter en 5 milare för att den ska räknas som att vara i god kondition?

Jag och min häst startade i en clear round i Vedema och red runt på 5,5 h. När vi pulsade efteråt låg hon på 36. Hon kändes trött sista sträckan men piggnade till när vi kom på målsträckan. Kan det vara så att hon tycker att det är lite tråkigt att mala på ute på sträckorna och piggnar till när hon ser hästar och rörelse?
Kanske lite dumma frågor men man vill ju ha något att gå på så man vet vad hästen klarar av.:)

Frågan är väl hur lång tid det tog för pulsen att gå ner. Den skall ju ner i 60 senast 20 min efter målgång och i grindarna helst så snart som möjligt då tiden fortsätter att gå tills hästen pulsat in. Har man ridit hårdare än så så har man ridit för hårt. Det är väl snarare det det handlar om än hur bra hästens kondition är.

Som CK säger kan man ju vara trött även om man har låg puls. Det är ju därför vet undersöker mer än bara puls. Om pulsen ligger över 60 efter 20 min då är det ju oftast något på tok, det är onormalt. Antingen att hästen är alldeles slutkörd, fryser, känner sig stressad eller något annat.

När man tränar för tävling och vill utnyttja tiden på bästa sätt så lär man sig sin häst så att man vet hur lång tid som krävs vid olika ansträngning, så att man inte slösar tid i grind. Sedan är det olika på olika hästar hur hög pulsen är bl.a. beroende av ras. Pulsen är dock ett bra sätt att hålla koll när man håller på att träna upp hästens kondition för att se att träningen får effekt. Återhämtningen skall i tid förbättras med träning. Däremot så kan man inte påverka hästens vilopuls.

Hälsning Maja

Ni som har tränat med pulsmätare. När man exvis går över från trav till galopp - sticker pulsen uppåt direkt då, eller tar det ett tag? Kan den sjunka när hästen bara rullar på, eller planar den bara ut på en hög nivå?
Vad är normalt och hur (om något) skiljer sig den otränade hästen från den vältränade när det gäller det här?

Tacksam för svar.
/JES

Liknande trådar

Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 055
Senast: Shaggy
·
Distans Distansryttare och hästar har en grym kondition. Förutom typ 2-3 timmars ritt och träning är gymmet bra att besöka. Det finns tränare...
Svar
0
· Visningar
3 281
Senast: AvD1964
·
P
Distans hej alla där ute! Jag är en gammal hoppryttare som nyligen föll för ett trevligt varmblods sto som vart ridhäst så länge hon vart vid...
Svar
8
· Visningar
1 712
Senast: Liten
·
D
Distans Sitter återigen och tittar på inpulsningstiderna och pulsvärdena från Presidents Cup. De bästa rider i ungefär 25 km/h, vilket är ett...
2
Svar
26
· Visningar
5 266
Senast: neywaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras